Marketing Report
[Column] Rolf van Oostrum (0930): Een pitch kun je niet verliezen column

[Column] Rolf van Oostrum (0930): Een pitch kun je niet verliezen

Mijn laatste column is alweer even geleden. Reden: pitches! We hadden er een aantal de afgelopen tijd, met wisselend succes. En als je met collega’s dan weer bij de vrijdagmiddagborrel zit, heb je het weer over de aloude discussie: moeten we nog wel meedoen met pitches?

Vlak na de winst van een pitch: JA! Als we net te horen hebben gekregen dat we hebben verloren: NEE! When in doubt, vraag het Pieter, creatief genie en senior Art Director bij 0930: “Ik zeg JA, altijd meedoen, want naast tijd en misschien een stukje ego, kun je een pitch eigenlijk niet verliezen; het is werk dat je sowieso niet had. Een pitch wordt vaak beslist op basis van emotionele waarden, niet op rationele. Soms ontbreekt gewoon de klik. Dit is bijvoorbeeld ook de reden waarom comedian en schrijver Larry David vaak met jas aan het podium betrad. Is er geen klik met het publiek, dan kon hij direct naar huis.”

Jaja lekker makkelijk, Piet. Ga je hier nu gewoon even Larry David aanhalen? Larry is een held, dat weet je en dan ben ik het sowieso wel met je eens. Zonder dollen, ik kan me vinden in je aanname: een pitch kun je niet verliezen. Hoe kan je immers iets verliezen dat je nooit hebt gehad? Je verliest natuurlijk wel de wedstrijd, maar deze wedstrijd wordt bepaald door een mening. Het beste idee wint eigenlijk nooit, want iets een goed idee vinden, is simpelweg een mening. Klanten kiezen voor het beste bureau en het werk dat ze maken, is daar slechts onderdeel van. De werkwijze en het contact met het bureau is vaak minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker.

De klik

Een pitch wordt gewoon heel vaak beslist op deze befaamde klik en dat is begrijpelijk. Klanten kiezen natuurlijk een bureau dat heel goed werk levert, maar ik heb nieuws voor jullie, daar zijn er nogal wat van in Nederland. Als klant weet je ook dat je de komende jaren met het betreffende bureau gaat samenwerken. Meetings, talloze telefoontjes en mails, borrels, meningen geven, deadlines halen, moeilijke gesprekken voeren over budget en meer. Veel meer. Nu eerlijk zijn, doe je dit alles liever met een bureau dat super goed is maar waarmee het contact wat stroefjes verloopt? Of kies je voor het bureau dat misschien net even wat minder sterk is, maar waarmee het superfijn werken is? Kwaliteit van werk kun je opkrikken, een klik kun je niet faken.

Als je de opdracht uiteindelijk niet krijgt om welke reden dan ook, dan heb je naar mijn mening dus niet verloren. De tijd die je erin hebt gestopt, ben je kwijt en die tijd heeft qua omzet niks opgeleverd, maar wel wat anders. Het neveneffect van een pitch binnen het bureau is namelijk een gevoel van saamhorigheid. Het gehele team is ontzettend betrokken. Waarom? Omdat je samen iets kan winnen. “En? Hebben we al iets gehoord?” Winnen is samen champagne. Verliezen is samen bier en wijn om de teleurstelling te verwerken. En dit gevoel is voor ons als bureau al zeer waardevol.

Een pitch kun je dus niet verliezen. WIN. Dat je misschien de opdracht uiteindelijk niet krijgt, betekent niet dat je geen goed werk hebt geleverd. Want een mening is slechts een mening. WIN WIN. Het interne bureauproces levert het ultieme teamgevoel op. WIN WIN WIN. Een pitch kun je niet verliezen, je wint hem drie keer.

When you’re not concerned with succeeding, you can work with complete freedom - Larry David

Ik heb zin in een pitch, man! En champagne!

Ik ben dus Rolf van Oostrum. Founder en Managing Director van 0930 creative agency. Onze filosofie? Rise and shine! Het is nog niet echt een quote. Working on it. Ik spaar ze namelijk.

www.0930.nl

Lees ook:

[Interview] Rolf van Oostrum (0930 creative agency): We maken f#cking mooi werk

[Column] Rolf van Oostrum (0930): Lastige tijden

[Column] Rolf van Oostrum (0930): Quote-junkie

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief