Marketing Report
[Column] Rolf van Oostrum (0930): Quote-junkie column

[Column] Rolf van Oostrum (0930): Quote-junkie

Mijn naam is Rolf van Oostrum en ik ben een quote-junkie. Je kent ze wel, die inspirerende quotes van goeroes binnen onze branche. Wat een heerlijk vakgebied hebben we toch. Trends volgen elkaar vliegensvlug op en iedereen in de marketing-, media- en creatiewereld buitelt over elkaar heen om erop in te spelen. En dat leveren heerlijke quotes op. Ik spaar ze.

Content is king. De moeder aller quotes. Deze ben ik in mijn loopbaan tientallen keren tegengekomen. De herkomst lijkt bij meneer Bill Gates te liggen. In 1996 schreef hij een essay genaamd Content is king. Hij voorspelde dat online het meeste geld verdiend zal worden met … jawel … content. In 2006 kwam ik deze quote zelfs in het wild tegen toen ik bij Talpa werkte. Niemand minder dan John de Mol gebruikte hem in een interne speech. Maar content bleek niet al te lang king. Social media kwamen opzetten. En jawel hoor, daar kwam de eerste quote al in mijn inbox: content is fire but social media is gasoline. Heerlijk toch, ik kon vrolijk doorgaan met sparen.

Knaller van een quote

Social networks aren’t about websites. They’re about experiences. BAM! Ik opende ooit mijn presentatie bij een klant met deze knaller. Iedereen ging gelijk rechtop zitten. Het is zo heerlijk zelfverzekerd. Terwijl het helemaal niet waar hoeft te zijn. Alsof social networks ook echt alleen maar over ervaringen gaan. Maar het is een quote. En quotes komen binnen! Nog eentje. Don’t use social media to impress people, use it to impact people. Een gegarandeerde ja-knikker, terwijl er naar mijn mening weinig verschil zit tussen impress en impact. En toch gaat het erin als koek. Net als data trouwens. Big data welteverstaan.

You can have data without information, but you can’t have information without data. En hups, daarmee maak je (big) data in één zin onmisbaar. Data werd meer dan een buzzword. Creatie was opeens geen creatie meer, maar data driven creatie. En of we als creatief bureau daar heel blij mee waren? Mwoah. Data werden bijna een religie. In god we trust, but all others must bring data. En hoewel data nog steeds op vele agenda’s staat, zijn wij inmiddels door met de volgende: de metaverse.

Good old content

Onlangs zweefde ik nog rond op het Meta Festival georganiseerd door Dept. Een walhalla voor quotes, want The metaverse is the future of our reality. Ik ga eens goed kijken welke quote ik voor onze komende presentaties ga gebruiken. Misschien deze wel: In the metaverse you’re not viewing content. You are in it. Daar heb je de good old content namelijk weer. Dikke kans dat deze straks wederom king gaat worden in de metaverse en kan ik wat oude slides onder het stof vandaan halen en updaten.

Ik ben dus Rolf van Oostrum. Founder en Managing Director van 0930 creative agency. Onze filosofie? Rise and shine! Het is nog niet echt een quote. Working on it. Ik spaar ze namelijk.

www.0930.nl

Abonneer je op onze nieuwsbrief.