Marketing Report
[Column] Rolf van Oostrum (0930): Wrexham column

[Column] Rolf van Oostrum (0930): Wrexham

Ik ga het over voetbal hebben. Serieus? Jazeker. Ik moet het hebben over de wedstrijd Wrexham vs Notts County van afgelopen week. 3-2 voor Wrexham. De keeper van Wrexham, Ben Foster, hield in de 96e minuut een penalty. Heroïsch.

Wrexham staat nu drie punten los van Notts County met één wedstrijd minder gespeeld en nog vier wedstrijden te gaan. Dat betekent dat Wrexham kan promoveren naar de Football League (League two). Na 15 jaar! Deze op twee na oudste professionele voetbalclub ter wereld was op sterven na dood en dan nu dit aanstaande gigantische succes. Een Hollywood-script. En dat is het, letterlijk. Ik vind het daarnaast één van de beste marketingprestaties die ik ooit gezien heb. Dit alles dankzij twee mannen: Rob McElhenney en ene Ryan Reynolds, ook wel bekend als Deadpool. Zij kochten Wrexham AFC in november 2020. Voor zo’n 2,5 miljoen dollar. En toen begon het verhaal.

Welcome to Wrexham

Ik ga hier natuurlijk niet het hele verhaal vertellen. Kijk daarvoor de documentaire op Disney+ Welcome to Wrexham. Seizoen 1 staat er in zijn geheel op. Seizoen twee is onderweg. En deze documentaire is natuurlijk al een eerste marketingtool van de bovenste plank. Het is geen verhaal van twee Hollywoodsterren die een voetbalclub kopen. Het is een verhaal van een klein stadje in Wales waar de plaatselijke voetbalclub de aorta is van de ongeveer 60.000 mensen die er wonen. Een aorta waar 15 jaar geleden nauwelijks nog bloed doorheen stroomde. En nu? De patiënt is geen patiënt meer, maar een eigentijdse superheld in de bloei van zijn leven.

Natuurlijk werd er van alles rondom de club aangepakt. Het stadion werd gekocht, de grasmat werd vervangen, tribunes werden aangepakt, faciliteiten werden vernieuwd, maar ze gingen verder. Vrijwilligers werden op de loonlijst gezet, supporters werden overal bij betrokken en de lokale sponsors? Die werden behouden, ze werden slechts wat aangevuld met kleine namen zoals TikTok, Expedia en Aviation Gin. Ene meneer Deadpool was mede-eigenaar van deze gin en verkocht deze aan Diageo voor een slordige 350 miljoen. Prima sponsors voor Wrexham. Maar het mooiste is dus dat de lokale sponsor Ifor Williams Trailers bleef. Hun plekje op het shirt werd wel verplaatst naar de broek, maar daar kregen ze dan ook wereldwijde aandacht voor terug. Inclusief erg grappige commercials met Ryan en Rob.

Hollywoodsterren

Maar daar stopt de marketing niet. Zo komen er regelmatig Hollywoodsterren naar een wedstrijd van Wrexham kijken zoals Will Ferrell en Blake Lively (vrouw van Deadpool). Het is een kwestie van tijd dat Wolverine ook even komt buurten. De socialmediateller tikt zo lekker door. Aankomende zomer oefent Wrexham tegen het grote Manchester United in Amerika voor een vol stadion. Aankondiging van deze wedstrijd vond plaats op TikTok in een hilarisch filmpje met Alex Ferguson. En natuurlijk vertellen Rob en Ryan hun verhaal bij de Jimmy Kimmels en Stephen Colberts van deze wereld. Youtube gerust een avondje op Wrexham+Ryan+Rob. Het schotelt je geniale content voor. Had ik het woord merchandise al genoemd eigenlijk? Wrexham gaat meer shirts verkopen dan sommige Premier League-teams. Trust me. Kwestie van tijd.

En dit alles is nog maar het begin. Wrexham gaat dus zeer waarschijnlijk promoveren. Dan komen ze terug in de Football League met andere wetten, zoals tv-gelden en hogere ticket revenues. En dan is het afwachten waar het sprookje eindigt. Van League two naar League one en dan via the Championship naar de Premier League? Het zal mij niks verbazen. Wat marketing betreft speelt Wrexham allang op Premier League-niveau, want de wedstrijd die ik aan het begin van mijn column beschreef, versloeg op Twitter al de wedstrijd Liverpool-Arsenal (!) met net iets meer Twitter mentions. Bizar. Volg deze club. Volg dit verhaal. Volg deze campagne. Je krijgt er geen spijt van.

Ik ben dus Rolf van Oostrum. Founder en Managing Director van 0930 creative agency. Onze filosofie? Rise and shine! Het is nog niet echt een quote. Working on it. Ik spaar ze namelijk.

www.0930.nl

Lees ook:

[Column] Rolf van Oostrum (0930): Een pitch kun je niet verliezen

[Interview] Rolf van Oostrum (0930 creative agency): We maken f#cking mooi werk

[Column] Rolf van Oostrum (0930): Lastige tijden

[Column] Rolf van Oostrum (0930): Quote-junkie

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief