Marketing Report
[Column] Sander Goudswaard: De 3 pijlers van een in-house innovatieteam

[Column] Sander Goudswaard: De 3 pijlers van een in-house innovatieteam

In de zomer van 2019 schreef ik een artikel over het opgroeien van corporate innovatie. Nu is het teruglezen van oude artikelen niet altijd een goed idee, maar in dit geval kwam ik er, althans in mijn eigen bescheiden opinie, redelijk goed vanaf.

Waar ik toen schreef over een zich ontvouwend proces, is het inmiddels iets waar ik met MakerLab dagelijks mee te maken heb: innoveren (of business design) staat steeds meer in het hart van de business, in plaats van erbuiten.

De meest in het oog springende voorbeelden hiervan zijn de in-house innovatieteams. Bij Nationale Nederlanden is, met Booster, een interne innovatiecoaching- en resourcingclub ontstaan die in een groeiend deel van deze corporate zijn diensten inzet. Bij de Coöperatie OV-bedrijven is een speciaal klantgericht innovatieteam verantwoordelijk voor de klantbeleving van nieuwe, in 2021 te introduceren betaalvormen. Innogy lanceerde met The Garage zijn eigen design agency. En in de zakelijke dienstverlening heeft Centraal Beheer een volwaardig B2B-diensten-innovatieteam gelanceerd. En dat zijn slechts enkele van de voorbeelden die ik zelf actief op de radar heb.

MakerLab ondersteunt een aantal van deze teams en dat geeft mij de kans om live te zien hoe deze teams voet aan de grond krijgen, waar ze succes boeken en waar de uitdagingen liggen. In deze column deel ik graag enkele observaties met jullie die in mijn bescheiden opinie een gezonde basis vormen voor het potentiële succes van een in-house innovatieteam.

1- Focus: de juiste mix tussen wat kan, wat verwacht wordt en wat iets oplevert

We sloegen een paar jaar geleden een beetje door in het centraal stellen van de klant. Maar ja, dat heb je als er her en der wat succesvolle start-ups zijn die vooral dat roepen en waarvan het lijkt dat ze er geld mee verdienen. Inmiddels weten we, uitzonderingen daargelaten, beter. Toch is het gevaar niet geweken.

De focus van een innovatieteam is een balanceer-act.  Het gaat om het vinden van de juiste balans tussen dat wat je markt wenst (desirability), wat er technisch kan en mag (possibility) en wat het je oplevert (viability). Wat belangrijk is voor jouw team: je zult moeten zorgen dat je tooling en skills in huis haalt die al deze elementen in kaart brengen en valideren. Dat betekent dus veel meer dan alleen een klant kunnen interviewen. Dat betekent bijvoorbeeld ook een gepercipieerd business model kunnen uiteenzetten in waardestromen en kunnen bewijzen dat de optelsom van al die stromen jou iets oplevert.

2- Verwachtingsmanagement

Underpromise and overdeliver. Wie kent het niet. Helaas niet het slimste sat je kunt doen met jouw innovatieteam. Het is cruciaal dat je gestructureerd werkt. Dus weten wanneer je welke vragen gaat beantwoorden, zodat je de juiste mensen kunt betrekken en zij de juiste vragen stellen bij het bepalen van de voortgang. Niets is zo frustrerend voor een innovatieteam als na een probleemvalidatie de vraag te krijgen hoeveel je verwacht aan dit probleem te verdienen in het komende kwartaal. Andersom is het moeilijk managen als je vooraf niet weet over welke inzichten je iets moet vinden en wat het toetsingskader is. Vertrouwen werkt twee kanten op.

Het bekende lean development framework kan je helpen deze governance te organiseren. Maar alsjeblieft, kopieer niet klakkeloos iets van Google. Pas het toe op jouw bedrijf en blijf het aanpassen. Maak het niet te moeilijk, maar zorg er primair voor dat je team, het management en je stakeholders weten waar ze aan toe zijn. Tools als Glidr kunnen helpen om dashboardachtige  visualisaties te creëren die je verhaal kleur geven.

3- De juiste skills op het juiste moment: wat koop je en wat huur je in?

Tot slot: innoveren kost geld. En ook jouw innovatieteam kun je de euro’s maar één uitgeven. De fout die ik veel gemaakt zie worden, is dat direct ingezet wordt op maak-skills. En dat is niet slim.

Ondanks het feit dat ik heilig geloof dat maken (denk aan UX-design, visual design, front- en backend development, rapid-prototyping, user research, data-analyse en visualisatie, en ga zo maar door) cruciaal is in een innovatieteam, is het de skill die het makkelijkst is in te huren en daarnaast: iedere fase van het lean product development framework vraagt andere maak-skills. Een kwalitatief klantonderzoek is nu eenmaal geen conciërge-experiment. Mijn advies is dat je eerst er maar eens achter moet komen welke makers je echt altijd aan het werk kunt houden, voor je ze zelf op de loonlijst zet.

Iedere fase van het lean product development framework vraagt andere maak-skills

Er is echter een andere rol die cruciaal is in jouw in-house innovatieteam. Een rol die niet zo makkelijk in te huren is en grote invloed heeft op je resultaten. Dat is die van de product owner, business designer of product developer: of hoe jij de persoon ook noemt die zich eigenaar voelt van het probleem dat (een deel van) het team probeert op te lossen.

Deze mensen vormen de liaison tussen jouw team, (de business lines binnen) je bedrijf, en de inhoudelijk kennis van de markt waarin je aan het innoveren bent. Zij zijn de bruggenbouwers en gebruiken hun verantwoordelijkheidsgevoel als radar om focus (zie eerste punt) te houden. Mijn tip: zet deze als eerste op je loonlijst. Zij leveren langdurig, repeterende waarde.

Slot

Zo, daar heb je het. Het is geen heilige graal, geen blauwdruk voor succes. Maar ik hoop dat het je helpt om orde te scheppen in de vele vragen die voor je liggen als je je bezighoudt met een in-house innovatieteam. Ik meld mij over een tijdje wel weer om te horen of het geholpen heeft.

Lees ook:

[Interview] Sander Goudswaard: Makerlab’s oplossingen zijn getest op blijvend resultaat

 

MakerLab is onderdeel van het MakerStreet netwerk

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief