Marketing Report
[Column] Sebastiaan Spaan (Natwerk): Waarom in de spiegel kijken als je lekker kunt gaan op de linkerbaan? column

[Column] Sebastiaan Spaan (Natwerk): Waarom in de spiegel kijken als je lekker kunt gaan op de linkerbaan?

Alle inzichten van Sebastiaan Spaan na een jaar werkzaam als head of people & culture bij Natwerk 

Een organisatiepsycholoog werkzaam in de creatieve industrie is een aparte combinatie. Je valt een beetje buiten de boot, bent een vreemde eend in de bijt. Met name vanwege de andere bloedgroep, en dat is eigenlijk een understatement. 

Hoewel ik prima level, liggen snelheid, energie en afwisseling frequentie op een veel hoger niveau dan ik gewend ben. Een moment niet geconnect zijn met je telefoon of laptop staat synoniem voor het missen van een veelvoud aan beslissingen, trends en nieuwsfeiten. En dus loop je voor je gevoel achter de feiten aan. 

Ontwikkeling en introspectie

Om de aandacht voor (aanstormend) talent, ontwikkeling en introspectie te vergroten heb ik mij aangesloten bij Natwerk, een creatief bureau dat eigenlijk te klein is om iemand in mijn rol aan te nemen, maar groot genoeg is om daar zeer snel te komen. En - nog belangrijker- voldoende Jordanese branie heeft om zaken anders aan te pakken. In dit geval dus professionaliseren en aandacht voor de mensen. 

Mijn affiniteit, focus en kracht liggen bij zaken als introspectie en contemplatie (beschouwing), vertragen en reflecteren, oftewel het bewust maken van onbewuste processen. Ik krijg geregeld vreemde blikken als ik weer eens begin over gevoel, de onderstroom in het gesprek en de achterliggende motivatie. Want waarom zou je überhaupt vertragen, in de spiegel kijken of contempleren over het doel in je leven? 

Als je durft

Gelukkig biedt de creatieve industrie de oplossing zelf, want de creativiteit, snelheid en veelzijdigheid van deze wereld hebben ook een keerzijde: zaken die er echt toe doen worden gemakkelijker over het hoofd gezien of voorbij gerend, om er in een later stadium heel hard door verrast te worden. Gemiste kans, want achter elke crisis, misstap of stroef gesprek ligt een kans op groei en ontwikkeling. Als je durft tenminste.

Het voorhouden van een spiegel op zowel organisatieniveau (waarom bestaan we?), teamniveau (wie zijn we?) of individueel niveau (waarom kom ik eigenlijk mijn bed uit?) is de belangrijkste stap bij ontwikkeling. Alleen het nagaan van de oorsprong en implicatie van je eigen onkunde en falen, kan er al voor zorgen dat je je in de toekomst intelligenter en effectiever zal zijn. 

Reflecteren op alle niveaus van falen

Zoals menig (klassiek) filosoof zei: Ken uzelve. Wijsheid uit de klassieke oudheid is in deze tijd actueler dan ooit. Reflecteren op alle niveaus van falen helpt je verbeteren, bewuste keuzes te maken, professionaliseren en groeien. Hoewel dat in veel bedrijfstakken een open deur is, valt het mij op dat binnen de creatieve industrie hierin nu de eerste stappen gezet worden. 

Mijn advies is dus: blijf falen, in die spiegel kijken en aandacht geven aan je gevoel, fijn om dat voor een club te doen die binnen de creatieve sector voorop loopt, ook in mijn vakgebied. Zo maak ik de mensen beter, niet vakinhoudelijk maar als professional. 

Sebastiaan Spaan

Sebastiaan Spaan vervult sinds januari 2022 de rol als head of people bij Natwerk. Voorheen was hij werkzaam als organisatiepsycholoog bij AVOP. Sebastiaan gelooft in continue
ontwikkeling, challenging the status quo, eerlijkheid, authenticiteit, congruentie van acties en motieven, een open vizier, doorbreken van patronen, het overstijgen van je beperkingen het uitdagen van je grenzen, je hart laten breken, laten vallen wat niet bij je hoort, nergens in geloven, maar wel winnen.

Natwerk

Natwerk is een niet normaal effectief reclamebureau dat marktstrategieën levert en door vertaalt naar spraakmakende oplossingen. Op basis van een gerichte oplossing voor het
probleem van onze klant, bieden we een oplossing waar de doelgroep niet over uitgepraat raakt. Niet normaal zijn, daar zetten we mensen die normaal uit staan voor reclame weer mee aan. Denk aan producten, activaties, slimme tools en communicatieconcepten waar de consument wél op zit te wachten. ‘Niet normaal effectief’ noemen we dat, op zowel strategy, brand als salesniveau.

www.natwerk.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief