Marketing Report
[Column] Thijs Muller (Havas Media): Hoe Meaningful is de Metaverse? column

[Column] Thijs Muller (Havas Media): Hoe Meaningful is de Metaverse?

Hoe meaningful is de metaverse? Het leek ons leuk om met Marketing Report de verschillende meningen binnen ons bureau te delen. Ik laat onze geweldige denkers daarom eerst aan het woord en geef aan het einde mijn eigen visie! Veel plezier!

Rik Boin, Digital Trading Director Havas Media: Wij lachen vanuit de tech hoek een beetje om het hele geneuzel rondom de Metaverse hype. Voor ons is dit allemaal niet nieuw. Uiteraard zijn er interessante haakjes naar veranderingen in creatie en reclamebeleving of perceptie door de mogelijkheden van adverteren in VR maar voor mainstream acceptatie en creatie zijn er allereerst standaarden nodig. De Metaverse hype biedt wellicht wel een versnelde acceptatie van adverteren in gaming-omgeving, maar weet dat advertenties ook de immersion van virtuele werelden kunnen breken. Het staat of valt ouderwets met de schaal, toegankelijkheid en kwaliteit van content.

Lesley Maria, Perfomance Specialist Havas Media:The Metaverse is als het begin van het internet. Veel vonden het onzin en nu kun je niet meer zonder, of je dat nou wilt of niet. Digitalisering van je sociale en zakelijke leven is best een enge gedachte. Je kunt zijn wie je wilt zonder daarvoor persoonlijk  - real life face-to-face - verantwoording af te leggen.

Zoals Mister Sukkelburg zei: “Je hoeft niet meer naar vrienden toe want je kunt in the metaverse bij jou thuis aan tafel een spelletje met ze spelen. Ook naar kantoor gaan is overbodig. We kunnen je werk omgeving simuleren zodat je je collega’s om je heen ziet en een babbeltje kan doen bij het koffiezetapparaat.”

De vraag die bij mij als eerste naar boven kwam was deze: wat gebeurt er met de mentale en fysieke gezondheid van gebruikers? Je vindt jezelf in the metaverse waarschijnlijk veel toffer dan in het echte leven. Wil je mensen dan nog wel onder ogen komen terwijl je je gezondheid verslonst, terwijl je in the metaverse jouw meest zelfverzekerde versie kunt laten zien?

Los van die vraag zijn er veel mogelijkheden, zoals de verkoop of verhuur van virtuele eigendommen als grond of real estate, zodat er passief inkomen kan worden gegenereerd. Die ontwikkeling zal doorgaan. De vraag is voor mij daarom niet of the metaverse mainstream adopted gaat worden maar wanneer. Met de huidige realiteit, lockdowns, uitsluiting, discriminatie en haat in de wereld, denk ik dat we er wel eens eerder zal zijn dan dat we ons nu kunnen voorstellen.”  

Mira de Mönnink, Director Branded Content & Partnerships Havas Media: Op het moment word ik vrij veel benaderd door partijen die verbindingen kunnen opzetten tussen de fysieke en digitale wereld om een partnership op te zetten voor merken met virtuele ontmoetingsplekken. Ook komt er in 2022 een tv-format waarbij ze een avatar gebruiken die samen met een echt persoon een strijd zal aangaan. Hierdoor komt de avatar meer tot leven aangezien de kijker deze ook zal leren kennen.

Ik geloof dan ook zeker in de ontwikkeling naar drie dimensies op het web. De vraag zal zijn in welke virtuele omgevingen merken met virtuele content goed gaan beklijven, want er komen er meer aan dan alleen Horizon Worlds van Meta. Maar voordat we daar antwoord op gaan geven, is het in ieder geval interessant om voor merken die hier een natuurlijke fit hebben te onderzoeken wat we hiermee zouden kunnen doen.

Wichet Seav, Performance Lead Havas Media: Het is belangrijk om te beseffen dat Metaverse een open platform is en dus niet (alleen) van Facebook. Facebook ziet de potentie en heeft erop ingespeeld door de naam te wijzigen naar Meta. Ik vind dat een slimme zet, omdat de ontwikkeling samen sneller zal gaan. We zien dan ook dat allerlei partijen er open source aan mee doen.

Nog belangrijker echter is te weten waar de nieuwe generaties en doelgroepen zich gaan begeven. Hoe kunnen we de attentiewaarde nu en over tien jaar claimen? Natuurlijk zijn er ook andere universums op het web die al in ontwikkeling zijn. Maar de Metaverse van Meta gaat niet alleen om VR en gamen, het gaat om de potentie om hét nieuwe sociale medianetwerk te worden. Dáár zit dus de vraag. Kunnen zij met deze move dat sociale aspect vangen? Helaas hebben we geen glazen bol maar door de combinatie van bovenstaande factoren zou ik ze in ieder geval niet uitvlakken.

Thijs Muller, CEO Havas Media: Virtual, augmented en mixed reality komen nu gestaag uit de early adopter fase. De winnaars zijn zij met content, zoals streamingdiensten, game-publishers en storefronts, search en webshops, of zij die straks de integratietools leveren, zoals Microsoft, Apple en Shopify. Met Web 3.0 komt dus er een extra laag straks op het bestaande internet. Ik spreek dan ook liever over Web 3.0 dan over een dertig jaar oude term. 

Dat brengt mij op Meta. Zij trachten nu een eigen virtuele wereld te bouwen. Ik begrijp die move wel want ze liggen achter. Ze hebben geen eigen content, een hardnekkig fake news probleem, slechts een kleine positie in hardware, kampen met gestage leegloop en worden in hun verdienmodel bedreigd als blockchain straks onze data beschermt.

Het is nog maar de vraag of een eigen virtuele wereld daar betekenisvolle verandering in gaat brengen. Zeker met advertenties, waar de gaming industrie en de consument zélf schuw voor is. En laten we eerlijk zijn, Meta bouwt eerder een Second Life dan de Matrix.

Al die andere metaversen die al bestaan en evolueren naar 3D, zijn ook nu al meer meaningful voor de consument. Ik denk dat we gaan hoppen tussen deze werelden, zoals we altijd al doen maar dan deels in 3D. We nemen dit dus zeer serieus, zeker binnen ons grotere Vivendi concern en samen met partners als Gameloft. Persoonlijk kijk ik wel uit voor de hype en concentreer ik me het liefst op bedrijven die hier al gewoon een uitstekende uitgangspositie in hebben.

www.meaningfulmedia.nl

Lees ook:

[Column] Thijs Muller (Havas Media): We maken échte, grote, betekenisvolle vooruitgang

Abonneer je op onze nieuwsbrief