Marketing Report
[Column] Tobias Vermeiren (UM): Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

[Column] Tobias Vermeiren (UM): Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

Clubhouse, Silicon Valleys nieuwste en populairste start-up, heeft zich in Nederland viraal verspreid. Met ruim 1 miljoen gebruikers and still counting… mogen we toch wel spreken van een serieuze nieuwe socialmediaspeler in de markt.

Ik vroeg me al geruime tijd af wanneer er een social platform zou ontstaan dat zich focust op audio. Of sterker nog, ik vind dat het lang heeft geduurd voordat audio hetzelfde pad heeft gevolgd als video, tekst en afbeeldingen.

Clubhouse is namelijk, net als bij andere sociale kanalen, een gevolg van democratisering van contentpublicatie. Zo heb je voor het distribueren van video geen tv-zender meer nodig, slechts een YouTube-account. Of het voor het tentoonstellen van foto’s slechts een Instagram-profiel.  Dit zorgt ervoor dat iedereen een content creator kan zijn. Eindelijk geldt dit ook voor audio. Je hebt geen radiozender of podcastpartij meer nodig om audiocontent te maken, nee nu heb je Clubhouse.

Een groot voordeel van Clubhouse: het is super laagdrempelig. Om mee te doen op Clubhouse hoef je geen audiocontent te creëren. Nee, je kunt ook passief luisteren.

En omdat het  audio only is kun je op ieder moment luisteren, zonder dat je je scherm nodig hebt.

En terwijl ik zelf meeluister naar een van de vele gesprekken dwalen mijn gedachten af naar werk en vraag ik mezelf af: “Welke rol zouden merken op dit platform kunnen hebben?” De verleiding is natuurlijk groot om met je merk een room te openen en te praten over je product en waarom men dit product moet kopen. Dan sla je echter binnen dit platform de plank mis. Want, net als bij veel andere platforms waar user generated content centraal staat, draait Clubhouse om community en authenticiteit. 

Dit geldt dus ook voor adverteerders. Wil je succesvol meedoen op Clubhouse, dan moet je de cultuur ademen en waarde bieden. Dus authentieke formats waarin je de dialoog met je doelgroep aangaat. Bijvoorbeeld gesprekken over reisverhalen, kookblunders of het kopen van je eerste huis. Leer mensen programmeren of geef ze een nieuwe studie. Als je maar iets kan bieden, dan wordt het interessant voor de gebruiker. Of zoals gesteld wordt binnen een room over succes op social media: je moet iets interessants te vertellen hebben, anders is het niet boeiend en gaat niemand je volgen.

Clubhouse is, wat mij betreft, een sprekend voorbeeld van een online plek waar subculturen zijn en kunnen ontstaan. En waar voor merken dus andere regels gaan gelden. We moeten onszelf dus eraan blijven herinneren dat binnen deze subculturen merken niet vanzelfsprekend een plek hebben. Wil een merk relevant zijn dient deze cultuur te omarmen, eigen te maken en waarde te bieden. En ik ben er heilig van overtuigd dat, gezien de digitale ontwikkelingen, dit soort live online platforms de toekomst wordt. Of Clubhouse nu een groot succes wordt of juist een eendagsvlieg, het dwingt ons als merkbouwers, of in ieder geval mij, na te denken over de rol en de toegevoegde waarde van een merk binnen (sub) culturen en community's.

Deze column is een bijdrage aan [Forum] Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

Dat forum staat hier

Tobias Vermeiren is Strategy Consultant bij UM Nederland

www.um.nl
www.ipgmediabrands.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief