Marketing Report
[Column] Volkert Deen (Clarity): Heb jij nog een sterk verhaal? column

[Column] Volkert Deen (Clarity): Heb jij nog een sterk verhaal?

Ken je de uitspraak: “Als in het bos een boom omvalt, en er is niemand die het hoort – maakt het dan geluid?” De variant vanuit pr & communicatie luidt als volgt: als je geweldige dingen doet, maar niemand wil het horen – hoe geweldig is het dan?

Ons communicatiebureau werkt al jaren voor allerlei IT-organisaties. Bij technologiebedrijven werken over het algemeen gedreven specialisten: mensen met heel specifieke kennis van zaken, die precies weten wat ze doen en waarom dat zo belangrijk is. Wat ze vaak vergeten is dat dat voor gewone stervelingen een stuk minder vanzelfsprekend is.

De wereld van IT is nu eenmaal abstract en van hoog technisch niveau. Als je dagelijks vooral communiceert met mensen van gelijk kennisniveau, wordt dat je referentiekader. Dingen die je vroeger misschien nog bijzonder vond, worden langzaamaan normaal.

Dat geldt voor IT’ers, maar eigenlijk voor alle specialisten. Financieel experts; artsen; politici – iedereen die zich op een bepaald gebied specialiseert, merkt vroeg of laat dat het steeds moeilijker wordt om met mensen van buiten een gesprek te voeren over het onderwerp waarin je zelf ongemerkt zo ontzettend diep bent ingevoerd.

Maak het gewone weer bijzonder

Het gevaar is dat mensen je niet meer begrijpen, maar ook dat je zelf gewoon gaat vinden wat eigenlijk heel bijzonder is. In veel organisaties die wij spreken, zijn zelfs de eigen marketingmedewerkers zo gewend geraakt aan het jargon en de dagelijkse praktijk van de specialisten, dat het bijna niet meer lukt om het werk nog te bekijken met de verwondering van een buitenstaander.

Daarom spreken wij bij onze klanten juist graag met specialisten – niet alleen om te begrijpen wat ze doen, maar vooral ook om weer naar boven te halen wat hun werk zo speciaal maakt.

In gesprekken met IT’ers kom ik er bijvoorbeeld regelmatig achter dat ze unieke oplossingen hebben ontwikkeld voor heel fundamentele problemen. Ze verzinnen oplossingen voor uitdagingen die in potentie de hele organisatie plat zouden kunnen leggen en doen net alsof dat de gewoonste zaak van de wereld is. Maar als niemand weet dat dat potentiële probleem ooit heeft bestaan – was het dan wel een probleem?

Waardering voor je werk

Als ooit het gevoel je bekruipt dat het werk van je organisatie niet de aandacht krijgt die het verdient – als de klanten niet in de rij staan, als het bestuur geen budget vrijmaakt, als de media geen interesse tonen – vraag jezelf dan eens af of je nog wel het juiste verhaal vertelt.

Vaak loont het de moeite een stap terug te doen en met een frisse blik te bekijken wat je organisatie zoveel anders – en beter! – maakt dan de rest.

Het mooiste van mijn werk in de communicatie is dat we mensen helpen naar boven te halen wat hun werk bijzonder maakt. Als je dat gevoel kunt oproepen, bereik je twee heel belangrijke dingen. Het maakt mensen weer trots op hun werk en het geeft de energie die nodig is om erover te communiceren op een manier die inspireert.

Pas als je kunt overbrengen waarom wat je doet geweldig is, krijgt je werk de aandacht en erkenning die het verdient. Als wij jou en je organisatie daarbij kunnen helpen, horen we het graag. Voor ons is dat de gewoonste zaak van de wereld…

--

Volkert Deen is Associate Director Content bij Clarity PR

www.clarity.pr

Ook de moeite waard:

Karin van Geelen, Managing Director van Clarity Benelux, was te gast bij Nederlands MediaNetwerk.

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief