Marketing Report
[Column] Wieke van Dijk - Wiekes Wow List: 10 tips voor deze zomer

[Column] Wieke van Dijk - Wiekes Wow List: 10 tips voor deze zomer

Bij deze mijn Wow-list met campagnes, activaties en media die mij deze tijd interesseren. Of nog beter: inspireren. Ik kom net uit het hol van de leeuw, het summum van creatieve inspiratie, de Cannes Lions 2018. Ik ben vier dagen ondergedompeld geweest in dit parallelle universum volop boeiende lezingen van onder andere Facebook, Spotify, Google en natuurlijk de Embassy of Dutch Creativity. Ik heb kennisgemaakt met heel veel #dutchie kopstukken tijdens DE oranjeborrel: zeg maar de evenknie van het Holland Heineken House, maar dan in Cannes. En ik heb vier lange, warme nachten met veel plezier deel uitgemaakt van Cannesnaval: prachtige feesten van onder andere Vice, Jonge Honden, Sizzer en Massive Music/MediaMonks. Nu al zin in volgend jaar!

MIJN 10 WOW-TIPS VOOR DEZE ZOMER

  1. James Corden en Paul McCartney

Met stip op 1: James Corden karaoke-carpoolend met Paul McCartney. Heerlijk interview met deze Beatleslegende met een enorme feelgood vibe. Nu ook veel buíten de auto, inclusief jukeboxactivatie in de pub. Prachtig moment als James Hey Jude mee gaat zingen met Paul. De emotie spat van het scherm! Inmiddels 27 miljoen keer gezien & counting. James did it again, fenomenale content met een gouden randje. Mijn favoriet van de lijst.

  1. Inzet voicetechnologie tegen huiselijk geweld

In de categorie Future Lions Cannes: enorm onder de indruk van het slimme gebruik van voicetechnologie om huiselijk geweld aan te geven. De film laat prachtig zien hoe Siri (lees: voice en AI) mensen ook in benarde situaties kan helpen. Zo kunnen slachtoffers van huiselijk geweld een silent call maken, waarna Siri 911 belt. Prachtig in alle eenvoud van het overbrengen. Zet mij aan om heel goed te bekijken hoe we voice ook zo relevant kunnen gaan inzetten voor onze klanten, om daarmee waarde toe te voegen. Work in progress!

  1. De tien winnaars van Cannes 2018

Bij de Cannes Lions natuurlijk enorm veel inspiratie opgedaan via andere prachtige cases. Zie hier de top tien winnaars van Cannes 2018 in één oogopslag. De Hope commercial van het Rode Kruis is qua emotie niet te doen, wat een PRACHTIG stuk werk, wat een rauwe emotie roept dit bij me op. Alleen al als ik er nu over schrijf heb ik weer kippenvel. Afgrijselijk maar zo ontzettend kundig in beeld gebracht...

  1. Es Devlin. Over storytelling uit de oertijd tot nu

Van grottekeningen; de allereerste menselijke manier van communiceren, naar Insta Stories: Es Devlins installatie voor Instagram over storytelling van nul tot nu. Op een paar vierkante meter in een spiegelruimte de installatie van la Devlin doorleven. Kippenvel en voor mij het krachtigste wat ik heb gezien in Cannes.

  1. ‘Detour’. Een korte film geschoten met een iPhone 7

Detour, de korte surrealistische film die Michel Gondry voor Apple heeft gemaakt met enkel een iPhone 7. In Detour wordt het verhaal verteld van een Frans gezin dat met elkaar naar een stadje aan het strand gaat. De driewieler van de dochter speelt een grote rol in de korte film die een slim verhaal en interessante cameratechnieken biedt. Detour is kleurrijk en verrassend en heeft heerlijke dramatische muziek. Een toffe korte film, maar vooral ook een slimme manier om de mogelijkheden van de iPhone 7 te demonstreren. Het is trouwens niet de eerste keer dat een film volledig met een iPhone is gemaakt: de film Tangerine werd met een iPhone 5S opgenomen. Het werd een hit op het bekende Sundance Film Festival in de Verenigde Staten.

  1. De revival van het hoorspel

Ouderwetse hoorspelen zijn helemaal terug, maar dan via podcast. Heerlijk duurt het langst via Parel Radio is de eerste en misschien wel bekendste musical van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. De radiomusical wordt uitgevoerd door een sterrencast met onder andere Tjitske Reidinga, Pierre Bokma en Huub van der Lubbe. Dit typische Annie M.G. Schmidtverhaal zit vol sterke, snerende dialogen en rake typeringen. Van alle tijden dus. En een feest om naar te luisteren.

  1. The Best Social Podcast

In deze podcast van The Best Social Media worden maandelijks onderwerpen besproken die iedereen op social media aangaat. Vanuit verschillende, vaak zeer verfrissende perspectieven van onder andere Jordi van de Bovenkamp en Lize Korpershoek. Mijn favoriet is #8 met presentator en social pioneer Tim Hofman, alias @debroervanroos. Hij vertelt vol passie over hoe social is verweven met zijn eigen opkomst en succes, maar ook hoe zijn enorme aantallen volgers hem soms benauwen en beletten te doen wat hij graag doet. Superinspirerende persoonlijkheid met vele talenten en een heerlijke directe humor waar ik altijd megaveel energie van krijg. Luisteren!

  1. De juni-cover van National Geographic

Planet or plastic? Over de enorme plasticvervuiling van onze planeet. Dit beeld van Jorge Gamboa zet de problematiek tegelijk briljant als deprimerend neer. Spot on. Het pakte mij direct en zette me aan tot denken hoe we het beter kunnen doen. Als persoon, als bureau en natuurlijk samen met onze klanten. Blij ook om op de valreep te horen dat McDonald’s heeft aangegeven vanaf volgend jaar geen plastic rietjes meer te gaan gebruiken.

  1. Mijn duik in de wereld van de patisserie!

Ik ben compleet in de wereld van de patisserie gedoken voor een opdracht voor onze nieuwe klant: Cargill. Zij maken duurzame chocolade voor patissiers wereldwijd, waardoor ik nu alles weet over de laatste trends op chocoladegebied (Roze! Kleine porties! Pure ingrediënten!) en de tips & tricks van het juist afkoelen en spiegelglad maken van chocolade, onder andere door een marmeren ondergrond. Ideale match voor deze creatieve foodie; veel zin om tijdens de zomer te gaan filmen met de chocoladeprofessionals. Binnenkort meer.

  1. Vakantietip: het pop-up The Sweet Art Museum in Lissabon

Vakantietip: Say Yes to Happiness in het pop-up The Sweet Art Museum in Lissabon. Volop interactieve en digitale installaties om blij van te worden. De Splash Mallow Pool, een zwembad vol schuimpjes. En Ice Cream Land vol met heerlijke smaken. De perfecte instabackdrop voor je ultieme vakantiefoto. Ik ben er over een paar weken zelf en zal laten weten hoe groot je glimlach is als je heel hard in een roze bad vol marshmallows mag springen. Mmmmmmmmmm… kan niet wachten.

---

Wieke van Dijk, al bijna een jaar Creative Director bij MPG., neemt je mee in een selectie van wat haar interesseert en inspireert. Binnen en buiten het vak. Middels media, marketing, campagnes, muziek, podcasts, exposities &meer. Ze vat ze samen in haar Wow list.

Wieke in een paar woorden:

- Tony-lover (roze met knettersuiker!)
- IAmsterdam (maar dan wel met zachte G)
- Foodie
- Family & friends & fun forever

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.