Marketing Report
[Column] Willem-Albert Bol: Ik wens alle bedrijven een offensief marketing 2022 toe column

[Column] Willem-Albert Bol: Ik wens alle bedrijven een offensief marketing 2022 toe

We leven in bijzondere tijden, hoor je vaak zeggen. Door de corona onduidelijkheid gaan ook op zakelijk gebied de jaren anders dan normaal. Hoe je als bedrijf presteert vergelijk je normaliter met het jaar daarvoor. Je voorspelling voor komend jaar, doe je normaliter door de laatste paar jaar op een rij te zetten. Nu goed inschatten hoe 2022 gaat verlopen is echt lastig. Ik weet enerzijds zeker dat wij als Abovo Maxlead gewoon (weer) een goed jaar gaan hebben. Wij kunnen dat baseren op succes van onze klanten. Als zij effectief en efficiënt geholpen worden door ons media- & performance advies, worden wij daarvoor beloond. Anderzijds weet ik ook, dat 2022 zo maar heel anders kan worden dan wij nu denken. De crux van ons zakelijk succes in 2022 is dus: de flexibiliteit die je als bureau hebt om op de wisselende vraagstukken van klanten te kunnen acteren.

Ik wens alle bedrijven vooral een offensief marketing 2022 toe. Een jaar waarin lef de boventoon voert. Zelfs als het tegenzit. Zelfs als veel onzeker is. Zelfs als de war on talent uitdagingen biedt. Het is onze stellige overtuiging dat je met goede marketing het verschil kan maken voor merken. Alle P’s van marketing moeten daarbij kloppen. Prijs moet voldoende marge opleveren. Met plaats komt door een omnichannel aanpak fysiek en digitaal steeds meer samen. Zonder juiste casting van personeel ga je het verschil niet maken. Je product en propositie moeten onderscheidend zijn. En ja ook promotie doet er toe. Of dat nu draait om meer zichtbaarheid, meer overweging, meer verkoop, meer klantentrouw. Dat spel is fascinerend. Dat spel maakt of breekt het jaar.

Wij zullen komend jaar nog verder investeren in onze kennis en kunde. Dat is de randvoorwaarde om te acteren in onze markt. Van een adviseur verwacht je niet anders. Maar dat doen andere mediabureaus ook. Daarin zit niet het onderscheid. Die zit namelijk in onze mensen en hun mentaliteit. Wij zullen onze positionering rond ‘eigenzinnigheid’ verder vorm gaan geven. Zowel intern voor collega’s, als extern voor onze klanten moet dat verder gaan leven. Kritisch en onafhankelijk advies is de reden dat klanten ons als bureau willen. Vroeger lag dat vaak in inkoopkracht of bepaalde tooling die klanten ontbeerden. Dat is steeds minder zo. De klant bekwaamt zich op gebied van media en online performance. En dat is een goede ontwikkeling. Dat legt wel de lat hoger voor ons als bureau om de stap omhoog te maken.

Daarnaast zullen we komend jaar blijven investeren in de beste medewerkers behouden en aantrekken. Ik verwacht echt dat in 2022 de beroemde ‘war on talent’ nog heviger gaat worden. Dat begint met goed werkgeverschap. Krijgen onze mensen leuke en boeiende klanten en projecten? Krijgen ze kansen om zich te ontwikkelen en trainen? Krijgen ze gevoel dat er lol en energie is? Al die zaken moeten wij organiseren. Vervolgens stralen onze mensen dat uit naar klanten. Ook die voelen dat. En dat werkt dan weer heel aanstekelijk.

Al met al hoop ik dat wij als Abovo Maxlead komend jaar verder kunnen bouwen. We zijn het grootste onafhankelijke bureau van Nederland. Maar we mogen niet stilstaan. Voor 2022 hebben we een reeks van initiatieven op stapel staan. Ik heb veel zin om deze met de markt te gaan delen!

Willem-Albert Bol is CEO van Abovo Maxlead

www.abovomedia.nl
www.maxlead.com

Lees ook:

Willem-Albert Bol MediaTransfer van het Jaar 2021

[Interview] Willem-Albert Bol: Abovo en Maxlead bieden klanten eigenzinnigheid


Dit is een bijdrage aan [Forum] Welke stappen zet jouw mediabureau in 2022?

Abonneer je op onze nieuwsbrief