Marketing Report
[Column] Willem-Albert Bol: Op de eigenzinnigheid van ons mediavak

[Column] Willem-Albert Bol: Op de eigenzinnigheid van ons mediavak

Tijdens het DeMedia100 Diner op 7 juli was Willem-Albert Bol, CEO van Abovo en Maxlead de spreker.

Het DeMedia100 Diner kent ieder jaar één spreker. Afgelopen jaren waren dat onder anderen Christian van Thillo, Peter de Mönnink, Alexander Klöpping, Shula Rijxman, Ruud de Langen en Victor Knaap. Voor deze jubileumeditie hebben we gekeken naar een spreker die alle tien de edities in de lijst heeft gestaan. Dat zijn veertien mensen. Een prestatie van formaat.

Wat we nóg knapper vinden, is als je tien jaar in de lijst hebt gestaan terwijl je in die jaren voor verschillende bedrijven hebt gewerkt. Dan hou je maar een handjevol kandidaten over. En is er dan nog iemand die al tien jaar in DeMedia100 staat en in die tien jaar heeft gewerkt aan zowel klant-, exploitant als bureauzijde?

Ja, die persoon is er en dat is er maar één. Het is Willem Albert Bol, nu CEO van Abovo Media en Maxlead. Eerder werkte hij als Directeur Business Development voor DPG Media en Manager Media and Marcom Planning voor Vodafone.

Column Willem-Albert Bol

Laten wij beginnen met het uitspreken van steun aan Peter R. de Vries. Na de dramatische aanslag op 6 juli kunnen wij daar niet omheen. Vrije en veilige journalistiek is de basis van onze democratie. Onze gedachten gaan naar zijn gezin en ook zijn collega’s.

Zo goed dat RTL Boulevard toch doorging. Past helemaal bij wat Peter wil. In een indrukwekkende speech bij Kleurrijke 100 in 2016 refereerde Peter aan zijn vader: “Liever staande sterven dan op je knieën leven.” Zelf maakte hij ervan: “On bended knee, is no way to be free.”

Ons vak doet ertoe. Vrijheid en media zijn verweven. Niet voor niets dat dictators altijd grip op media willen. Zie Hongarije of Hongkong. Media vermaken, media informeren en media kleuren onze wereld. Dat is een grote taak. Ook voor alle mensen in DeMedia100.

Ik hoor vaak … Maar lijst bestaat toch vooral uit de “commerciëlen”, plus in top paar bekende makers? Die twee groepen hebben elkaar nodig. Geen geld, geen makers. Geen makers, geen geld.

Terug naar vanavond. Terug naar DeMedia100. Ik werd gevraagd of ik jullie mijn visie op ons vak wilde geven. Ik ben natuurlijk best podiumschuw, maar tegen Bas en Peter zeg je geen nee. Alleen al omdat mij dat gegarandeerd plekken zou kosten in de DeMedia100.

En de lat ligt hoog vandaag. Helaas. Normaal heb ik van die dagelijkse prietpraatjes, niveau roddel en achterklap. Maar vanavond kom ik daar niet mee weg. Jullie verwachten jullie echte inhoud, vergezichten en wetenschap. Oké, kom maar op.

Voor zij die mij niet kennen, ik ben Willem-Albert Bol. 23 jaar werkzaam in dit vak. En volgens Bas alle 10 jaar dat DeMedia100 bestaat op de lijst, maar ik ben paar kanten op gegaan. Sinds dit voorjaar ben ik trots CEO van Abovo Maxlead. Het grootste onafhankelijke marketing- en mediabureau van Nederland. Het woord dat ons en onze aanpak het best typeert, is Eigenzinnig. Ik zal dat woord ook als leidraad gebruiken voor mijn verhaal aan jullie. Is ons vak nog echt eigenzinnig? Zijn de mensen op DeMedia100 nog voldoende eigenzinnig? Zijn wij vooral  braverds en corporate carrièretijgers, of staan in de lijst ook nog de echte ondernemers en dwarsdenkers? The crazy ones. Ik hoop op het tweede. Heb er namelijk een zwak voor.

Over een eigenzinnige man gesproken. Onze nummer 1 al jaren is John de Mol. Een icoon. Deels opgehemeld, deels veel kritiek ontvangend. Maar het is nooit saai. En vooral ook een mysterie. Want dat laatste doet John heel knap. Er wordt soms vaker over dan met hem gesproken. John snapt hoe hij zijn eigenzinnigheid moet vermarkten. Hij heeft zelfs een eigen ziekte: de John-itis.

Symptomen daarvan zijn zinnen met woorden zoals “John vindt”, “John zegt”, “John wil” enzovoort. Een genezing of vaccin hiervoor is nog niet in beeld. Maar laat ik vooral zeggen dat ik groot respect heb voor deze grote maker. Alleen daarom al een terechte nummer 1. In de jaren dat ik betrokken was bij The Voice heb ik zijn passie en dat van zijn team live kunnen aanschouwen. Maar de ironie is dat media nooit zijn grootste bron van plezier zijn geweest. Dat is ironisch, als hij al tien jaar op nummer 1 staat in DeMedia100.

En zo is DeMedia100 gevuld met veel opmerkelijke mensen. Velen ken ik goed. Velen waren ooit concurrent. Velen waren ooit collega. Dat is de mazzel van al jaren meedraaien en mijn reis langs de verschillende kanten van ons vak. En ook al lijken onze belangen soms anders, wij moeten samen optrekken voor ons vak.

Laten wij  daarom vooral praten over de stand ons vak. Zij die media liefhebben. Want enerzijds: wat hebben wij een leuk leven. Feestje hier, lijstje daar, awardje zus. Vooral veel zonneschijn. Lijkt het. Want anderzijds is het tij aan het keren. Want laten wij eerlijk zijn: de marges dalen, lokaal boet in bij internationaal, minder budget voor de makers en een proces waarin iedereen kritischer worden.

Harden werken voor minder geld. Misschien was in ons vak vroeger echt wel beter. Ons vak had magie en wij mochten de tovenaars zijn. Maar ons vak is van investering vaak kostenpost geworden. Aan welke kant van de tafel je ook zit, je hebt ermee te maken.

Maar ik ga geen somber verhaal vertellen. Daar zijn jullie niet voor gekomen. Ik moet jullie de weg voorwaarts schetsen. Dat is geen nieuw verhaal. Ik vertel het al in verschillende vormen al jaren. Je zou dit consistentie kunnen noemen. Wat zijn de manieren om ons vak weer meer op de kaart te zetten? Hoe zorgen wij dat niet alleen bij de mensen op lijst DeMedia100 ertoe doen, maar ook daarbuiten? Mijn tips! En van oude bladenman Rob van Vuure heb ik geleerd dat lijstjes met cijfers werken. Dus bij deze “In 5 stappen terug aan de top”.

Stap 1: Wij moeten leren praten in een andere taal

Communicatie, reclame, media zijn niet de woorden waar CEO’s en CFO’s bij grote merken warm van worden en geld voor willen investeren. Zij denken in groei, marktaandeel en marges. Dus niet wat wij maken, adviseren of begeleiden… Maar wat het resultaat is. Als wij ons effect niet kunnen verkopen, zijn wij gedoemd. Bij mijn bureau Abovo Maxlead hebben wij mazzel dat wij vaak nog met directeur/ eigenaar kunnen schakelen. Dat maakt al veel uit, maar is geen garantie. Zorg dus weer dat wij met echte commerciële beslissers praten. Hen ervan overtuigen dat zowel behoud als groei van marktaandeel investering kost. Dat kwaliteit en de makers ertoe doen en ons vak niet alleen in Excel te vatten is.

Stap 2: We leven in digitale wereld…. maar niet alles is digitaal

Er was een tijd dat wij schrokken van de digitale transformatie en we moesten onszelf en ons businessmodel daarop aanpassen. Maar ik mag hopen dat het gros van jullie in de zaal daar al veel stappen hebben gezet. Maar zullen wij stoppen met doorslaan? Het feit dat wij in een digitale wereld leven, betekent niet dat alles digitaal hoeft te zijn. Ik noem dat altijd én. Elk medium heeft zijn kracht en zwakte. Dus benut het goede en besef de mindere kant. Ook bij digitale media. Ik ben bijvoorbeeld grootgebruiker en fan van social media. Maar erken en herken ook schaduwzijde. Heb jaren (in mijn DPG-tijden zeker) de televisievlek van sommige merken bevochten, maar zie ook de magie die het nog steeds levert.

Stap 3: Kritischer zijn op ons eigen werk

We maken te veel middelmaat. Best prima, tegen schappelijke prijs… maar niet goed genoeg. Wij zijn ambachtsmensen en moeten onze huid duur verkopen. We hebben daarbij de neiging om weinig volhardend te zijn. Nieuw format geen succes? Hup weg. Nieuw product lastig te vermarkten? Hup uit het schap. Nieuw persoon bij marketing? Hup nieuw bureau. Nieuw bureau? Hup nieuwe campagne-aanpak. We schieten te veel uit heup. Korte termijn wint het van langere koers.

Stap 4: Laten wij onszelf minder serieus nemen

Wellicht op een avond als deze is dit een gevoelig puntje. Ik sta al tien jaar in DeMedia100 en zal niet liegen dat mij dat niks doet. Maar daarbuiten (in de echte wereld) gniffelen ze over ons. Met al onze awards, al onze lijstjes, al onze congressen, al onze lof aan elkaar. Laten wij dat geld stoppen in beter worden. Laten wij dat geld stoppen in onderzoek. Laten wij geld stoppen in bewijsvoering dat wat wij maken het verschil maakt.

Stap 5: Geef talent meer kans

Last but not least… laten wij investeren in onze talenten. Als wij mensen van ambacht zijn, moeten wij dat ambacht doorgeven aan een nieuwe generatie. Die groep, liefst zo divers mogelijk, echt de ruimte geven. Want ons vak ontwikkelt zich zo snel dat wij veel van hen kunnen leren. Ik werk bij mijn bedrijf met verschillende leeftijden, achtergronden en specialismen. Als je die groep samenbrengt, onder begeleiding van juiste generalisten… dan komt het mooiste werk.

En dat laatste is waar ons vak zich op moet richten. Het mooiste werk. Minder praatjes, minder PowerPoint, minder voor de bühne, minder voor de korte termijn. Heb weer het lef. Bouw samen (ook met anderen buiten je bedrijf). Gun elkaar een gezonde boterham. Ga voor de lange adem. En zo maken weer het beste werk. En ja dat is een waar ambacht.

Ik hoop dat als ik straks de top 100 zie, dat er veel ambachtsmensen op staan. Die hun handen dagelijks nog vies maken. Zich bemoeien met het eindproduct. Hoofdredacteuren. Presentatoren. Producenten. Adviseurs. Verkopers. En niet alleen de papieren tijgers. De CEO’s en directeuren. En ja deze boodschap is ietwat hypocriet, komend vanuit mij. Dat besef ik. Maar ik hoop dat die mensen vooral hun makers steunen. Hun vakmensen. Hun toppers in hun kracht zetten.

Ik wil graag het glas heffen op ons vak. Dat wij het naar een hoger niveau mogen tillen. Dat wij zorgen dat wij ertoe doen. Dat wij het verschil maken. Een toast op eigenzinnigheid. Proost!.

---

Willem-Albert Bol is CEO van Abovo en Maxlead

www.demedia100.nl
www.abovomedia.nl
www.maxlead.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief