Marketing Report
[Commercial Review] Daan Koops: Burger King, PLUS en Giganet

[Commercial Review] Daan Koops: Burger King, PLUS en Giganet

"We call this freaking-wow". I call this freaking-mwah.

Ja, ik snap het; de frikandel is een Nederlandse delicatesse. Om daar een burger van te maken... oké, kan interessant zijn. Om dan een video te maken waarin niet-Nederlanders dit proeven en een positieve reactie geven, kan ik tot een bepaalde hoogte ook volgen. Tot zover prima, maar dan de uitwerking. Daar heb ik toch wat moeite mee, want dit type commercial mist wat mij betreft een behoorlijke dosis authenticiteit. Laten we gelijk maar tot de kern komen: de toeristen. Come on, dit zijn geen toevallige toeristen. En waarom dragen ze allemaal een kroon die normaal enkel kleuters dragen? Ik kan geen andere setting bedenken waarin volwassenen dit op hun hoofd zetten dan lam om 4 uur 's nachts op het Leidseplein bij de Burger King op de hoek. Dit is toch een totaal ongeloofwaardig uitwerking. Laat ik het anders brengen: stel jij bent heerlijk op vakantie in Italië. Zou je dan überhaupt meewerken aan een commercial? Helemaal als blijkt dat je zo’n kroon op je hoofd moet zetten en enkel een positieve reactie mag geven op de Quattro Stagioni Burger? Ik zou het wel weten.

PLUS

Dit is echt een commercial die enkel ontwikkeld is voor televisie, maar wel eentje om door een ringetje te halen. Alles tokt, sorry, klopt. Van de casting, filmische shots en verhaallijn tot de muziek. Goede muziek kiezen, daar heeft PLUS wel een handje van. Dit valt niet alleen mij op, want op YouTube is één van de eerste zoektermen die zit vastgeplakt aan PLUS "kerstreclame 2018 liedje". Het zou mij niks verbazen als daar binnenkort bij komt; "kipreclame 2019 liedje". Maar genoeg over de muziek.

De boodschap is: goed eten is weten wat je eet. Komt die over? Ja, die komt zeker over, maar niet per se door deze commercial. Veel beter komt de boodschap over in de contentserie PLUS Pluist het uit op het YouTube-kanaal van PLUS. In deze contentserie gaan ze onder meer langs bij een echte pluimveeboer genaamd Jan (en niet zo’n lieve opa knuffelboer als uit de commercial). Het zal je niet verrassen, maar in deze video onderzoeken ze écht waar die goede, biologische, vrije-uitloopeieren van de PLUS nu vandaan komen, want goed eten is immers weten wat je eet!

Ik word er in ieder geval erg blij van dat een merk op verschillende kanalen de juiste taal spreekt. Een tv-commercial opgevolgd door een contentserie die verdieping geeft aan de boodschap, nice work!

Vodafone x Ziggo GigaNet

"Dit is een bijzondere tijd". Deze tijd die zo bijzonder is, weten Vodafone en Ziggo perfect te vangen in hun eerste gezamenlijke commercial, want na het zien van deze video denk ik: ja, ja, ja! Ik snap dit, ik voel dit, ik wil dit! De naam GigaNet moet de kracht van het gezamenlijk netwerk van Vodafone en Ziggo benadrukken. Daarbij wordt er duidelijk ingezet op nieuwe en slimme technologieën. Dit zegt niet enkel de brandmanager van VodafoneZiggo, maar dit wordt ook daadwerkelijk getoond en verteld in deze geslaagde commercial. Mooi ook om te zien dat beide merken perfect in balans blijven qua herkenbare elementen. Zo horen we Sef, de inmiddels vertrouwde Vodafone-voice-over, en zien we de twee joviale buurmannen uit de Ziggo-spots.

Wat mij betreft een succesvol eerste wapenfeit van Vodafone en Ziggo. Een duidelijke boodschap, met een duidelijke positionering zonder dat een van beide merken ondersneeuwt. En dit alles verpakt in een gelikte en gelukte video.

Daan Koops is Creative Director bij MediaCom Beyond Advertising (MBA).

@DNKPS  
www.mediacom.com/nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief