Marketing Report
[Commercial Review] Daan Koops: Unox, Young Capital en Albert Heijn

[Commercial Review] Daan Koops: Unox, Young Capital en Albert Heijn

Je hoort het je oude moedertje al zeggen: "Wat zitten ze toch de hele tijd naar zo'n stom scherm te grijnzen, hebben ze niks beters te doen!?" Unox vangt dit gevoel perfect in hun commercials voor Puur Soep. In mijn optiek een knappe en sterke koppeling met een trend en het product.

Dat gezegd hebbende, blijf ik mij toch verbazen over hoe weinig merken gebruikmaken van ijzersterke audio brandcues, zoals Unox dat wel doet. Bij de eerste tonen heb ik gelijk een oranje muts op en zie ik een dampend bord met stamppot en een rookworst voor me, of nu dus Puur Soep. Veel merken laten in mijn ogen de kans op een sterke audio brandcue liggen of veranderen te vaak en te snel. Dat wijst op onderschatting van deze brandcue. Laat ik het zo zeggen: je verandert toch ook niet zomaar de primaire kleur van je merk en laten we eerlijk zijn, een kleur is vaak minder onderscheidend dan een audio cue. Albert Heijn is hierin een interessant voorbeeld. Daaat is het lekkere van Albert Heiiiiijn. Waarschijnlijk zing je het nu in gedachte zoals ik zelf doe tijdens het typen. Het is een krachtige audio cue. Nu maar hopen dat ze dit blijven voeren.

Young Capital

Het belangrijkste bij deze commercial is om het verhaal achter de commercial te weten. Young Capital is verre van het stoffige uitzendbureau waar wij vroeger naartoe gingen. Waar je een zuur bijbaantje bij een nietszeggend bedrijf zocht om een zuipvakantie bij elkaar te verdienen.

Young Capital is namelijk hét uitzendbureau voor jongeren die centen willen verdienen én ook bij de tofste en hipste bedrijven willen werken. Young Capital spreekt deze doelgroep aan zoals de doelgroep dat verwacht. Dit komt door het feit dat het reclamebureau HERC de campagne samen met jonge makers heeft gecreëerd. Klinkt simpel, en dat is het ook; via Instagram werd de hele crew bij elkaar gescout. De jongeren werden geselecteerd op basis van hun creativiteit en door de manier waarop zij content maken. Zo werd een commercial ontwikkeld voor en door jongeren.

Petje af voor Young Capital en HERC om dit aan te durven. Het klinkt logisch, samenwerken met jongeren die de jongerencultuur snappen en zelf creëren, maar het vergt het nodige lef om het daadwerkelijk te doen.

Albert Heijn

Waar ik in mijn eerdere review over Unox Albert Heijn nog aanhaalde voor de sterke audio cues in hun commercial, mis ik in deze commercial de nodige vernieuwing.

Leuk Frenkie de Jong, Donny van de Beek en Steven Berghuis. Al zou ik persoonlijk zelf een iets diversere groep voetballers hebben geselecteerd. Waarom geen Depay, Van Dijk, Wijnaldum of een Shanice? Maar goed, dat ter zijde, voegen de drie gekozen sterren iets toe aan de commercial? In mijn optiek niet echt. Is het vernieuwend? Nee, dat ook niet. Het voelt zelfs een beetje flauw en reeds gedaan. Gezien de snelheid waarmee Albert Heijn commercials produceert, kan natuurlijk niet alles een schot in de kruizing zijn. Maar met deze spaaractie en (witte) sterrencast had ik toch iets meer verwacht.

De grapjes die gemaakt worden, voelen een beetje uitgekauwd. Ja, we snappen dat je zelf een handtekening wilt van Frenkie de Jong, prima veel plezier ermee. Nee, we geloven niet dat de supermarktmanager met Frenkie de Jong appt. Jammer, en in mijn optiek niet grappig.

Maarrrrr, de app die is ontwikkeld voor de spaaractie, daar wil ik toch wel even bij stilstaan. Hier laat Albert Heijn wel degelijk zien dat ze snappen wat de doelgroep tof vindt. Gekeken naar het succes van de FUT-cards van de FIFA-game en mobile games in zijn algemeenheid, is de AH Voetbal-app ontwikkeld. Een app met games die je kan spelen tegen je vrienden en een digitale versie van de spaaractie. Erg tof! Een erg sterke doorvertaling van een klassieke spaaractie, die de TVC had kunnen verrijken als doorvertaling in de commercial.

Daan Koops is Creative Director bij MediaCom Beyond Advertising (MBA).

@DNKPS  
www.mediacom.com/nl

Lees hier meer Commercial Reviews van Daan Koops

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief