Marketing Report
[Commercial review] Gijs van der Togt: fietsendieven, Surinaamse trots, rematch met Max

[Commercial review] Gijs van der Togt: fietsendieven, Surinaamse trots, rematch met Max

Gijs van der Togt (MediaCom) buigt zich over uiteenlopende commercials, waarin mensen, verhalen en actie centraal staan.

Van Moof en The Bike Trap

Zou jij ‘t toegeven wanneer je (per ongeluk) een fiets gestolen hebt? Deze mindfuck staat centraal in de campagne #sorrythieves voor Van Moof. Het Nederlandse fietsmerk maakte recent bekend dat het stoppen van fietsdiefstal een van de officiële bedrijfsdoelen wordt. Uitdaging aan het Amsterdamse productiebureau WeFilm om een spraakmakende film te maken die de features van een Van Moof goed belicht. Met een app kan je de fiets namelijk zelf opsporen, of gebruikmaken van Van Moofs bike hunters, die hem dan voor jou opsporen. Het blijkt dat veel toekomstige kopers de angst voor diefstal als een stevige barrière ervaren om een (dure) e-bike te kopen. Heel slim van het exclusieve fietsmerk om vanuit dit inzicht positionering te nemen. Niet via klassieke advertising, maar door het verhaal te vertellen met echte mensen in de hoofdrol. Dit levert een spraakmakende en vooral disruptieve film op met een aantal ijzingwekkend spannende momenten, waarin de betrokken proefpersonen zo nu en dan de wanhoop nabij zijn.

Wat voor mij de campagne afmaakt, is de website Sorry Thieves, waar je als toekomstige, tweedehands Van Moof-koper kunt bekijken of de fiets gestolen is. Het is interessant hoe deze onderscheidende positionering zich het komend jaar verder blijft ontwikkelen, want daar zie ik enige uitdaging. Ondertussen blijft WeFilm, na de Dela-commercials en een anti-rooklobby, in het reality-genre excelleren.

 

Fernandes en het beste van Suriname

De familie Fernandes bedacht in 1939 het mierzoete frisdrankje Fernandes en is daarmee het voorbeeld van Surinaams ondernemerschap; binnen Suriname, maar met name ook daarbuiten. In Het beste van Suriname is dichterbij dan je denkt vertellen vijf Nederlandse Surinamers vol trots over hun cultuur, smaken, kleuren en ook de warmte en taal in Suriname. Het gaat hier om mensen die iets uitzonderlijks doen.

Gezelligheid, vrolijkheid en gastvrijheid zijn daarbij belangrijke kernwaarden van de campagne. Gezien de lange historie en betekenis van het merk voor Suriname is het claimen van deze cultuur geloofwaardig. En ook de selectie van prominente Surinaamse Nederlanders, met onder anderen dj Abstract en poppenmaakster Ellen Brudet, past bij het merk en deze claim. Vooralsnog minder goed gelukt is de website Het beste van Suriname, waarin Surinaamse Nederlanders worden uitgenodigd om hun verhaal te delen. De website kent weinig diepgang en een oplossing zou zijn om de website te vullen met boeiende, verdiepende verhalen. Het blijft nu wel erg advertising, je mist een zekere bewijslast. Gelukkig zijn er nog genoeg verhalen te vertellen; de bijzondere relatie van Abstract met zijn vader of de unieke werkwijze van schilder Robbert Doerwij. En welke betekenis heeft Suriname voor al deze markante personen? Wij merken dagelijks dat het doorvertalen van een advertisingconcept naar contentconcept een uitdaging kan zijn. Dus: practice what you preach. Uitzondering hierop is het charmante portret van jonge rapper Zoë-Jadha en haar oma. Ik blijf deze campagne met veel interesse volgen.

Ziggo Sport en de rematch van Max vs. Ruud

Hoe laat je op onderscheidende wijze het gevarieerde aanbod aan sport op Ziggo zien? Ziggo Sport kiest er opnieuw voor om twee iconen, namelijk voetballegende Ruud Gullit en Formule 1-held Max Verstappen met elkaar te laten duelleren. Dat doen ze onder meer door een potje golf, basketbal en tennis te spelen. Waar de heren, beiden te zien op de zender, vorig jaar nog duelleerden wie het eerste beneden was, zien we dit keer het gehele sportaanbod van Ziggo voorbijkomen. Dat maakt deze commercial net wat beter, want nu leren we ook nog iets over Ziggo Sport. Eén en ander gebeurt op een lekker tempo, visueel en met name muzikaal wellicht knipogend naar Nike’s Write the Future-commercial.

Max en Ruud vormen een opmerkelijke combinatie, en toch werkt het, dankzij een sterke chemie tussen beide iconen. Verder laat het merk met deze commercial kwaliteit en ambitie zien. Niet alleen door de keuze van deze sporthelden, maar ook door een hoge productiewaarde, vlotte montage en goed gecomponeerde begeleidende muziek. Hierdoor heeft de commercial vaart en blijf je er met veel plezier naar kijken. De kracht van deze commercial zit ‘m dan ook zeker in herhaling. Ik ben nu al benieuwd naar het volgende duel tussen beide kemphanen.

 

Gijs van der Togt is Head of MediaCom Beyond Advertising bij MediaCom.

@gijsvandertogt

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief