Marketing Report
[Cross Media Adverteerder] Pieter Cox over Van Uffelen Mode

[Cross Media Adverteerder] Pieter Cox over Van Uffelen Mode

Van Uffelen Mode is genomineerd voor Cross Media Adverteerder van het Jaar 2020, voorgedragen door Sublime. Wij spreken met Pieter Cox, eigenaar van Van Uffelen Mode.

Kun jij Van Uffelen Mode introduceren?

In 1945 startte de heer Van Uffelen zijn eerste dames- en herenmodezaak in hartje Delft. Zo’n 75 jaar later heeft Van Uffelen 41 winkels verspreid door heel het land. Inmiddels behoort Van Uffelen niet meer tot de familie Van Uffelen, maar het familiegevoel staat bij ons bedrijf nog steeds centraal.

Van Uffelen beschikt over een uitgebreid assortiment dames- en herenmode in onze winkels. De winkels in Gorinchem, Leerdam, Rijswijk, Hengelo, Nijmegen en Utrecht beschikken ook over een uitgebreid assortiment aan kinderkleding. Met een breed scala aan merken, zoals Expresso, Geisha, Levi’s, Maison Scotch, Opus, Betty Barclay, PME Legend, State of Art, Tommy Hilfiger, Hugo Boss, Vingino, Name It, Jubel & Sturdy, en stijlen is er voor ieder iets  wils. Kenmerkend voor Van Uffelen is de persoonlijke aandacht en de ruime expertise van ons ervaren personeel.

De Van Uffelen Groep heeft nog vijf winkels onder andere handelsnamen; Michelle & Michel in Meerssen, twee Schomaker Mannenmode winkels in Emmer Compascuum en Appingendam en twee Friends Jeans winkels in Emmen en Winschoten. Allemaal voortgekomen uit overnames van succesvolle mode bedrijven.

Natuurlijk beschikt Van Uffelen ook over een eigen webshop. In de webshop is het uitgebreide assortiment van onze diverse merken vanuit de winkels verkrijgbaar. Met onze snelle levertijden en uitstekende service zijn we graag beschikbaar voor iedereen die graag online winkelt of zich juist graag online oriënteert om vervolgens alsnog in onze winkels te slagen voor een geschikte outfit.

Hoe kijken jullie vanuit Van Uffelen Mode naar de ontwikkeling van crossmedia?

Het belang om media te combineren met elkaar zodat ze elkaar kunnen versterken wordt steeds vanzelfsprekender, zeker met de komst van online. Offline en online zijn nauw verweven in elkaar. Niet alleen door het realiseren van verkopen via onze webshop, maar juist door bijvoorbeeld ons personeel in onze winkels online verkopen te laten realiseren, direct in onze fysieke winkels. Als iets voor de klant in de winkel niet meer op voorraad is, kan het direct online voor hen worden besteld. Dit is een stukje extra service naar de klant, zodat deze niet meer terug naar de winkel hoeft om iets op te halen, maar de kleding direct thuis wordt bezorgd.

In de winkel zijn we druk bezig om nog meer te bedenken, om het woord service echt goed in te vullen. Het realiseren van online verkopen in onze fysieke winkels, is hier pas stap één in. Je kunt het namelijk ook omdraaien, dat juist ons vakkundig personeel online kleding gaat verkopen door personal shopping naar online te verplaatsen.

Niet alleen het online shoppen is een grote factor geworden, ook social media zijn niet meer weg te denken om mensen enthousiast te maken over de nieuwste tips en trends.

De kracht van offline media moeten we zeker niet onderschatten. De attentiewaarde van fysieke media zoals magazines of uitnodigingen is met de komst van online alleen maar groter geworden. Veel communicatie gaat nu alleen nog maar digitaal, daarom vinden klanten het juist een cadeautje als ze iets thuis ontvangen. Wij maken daarom nog veel gebruik van offline communicatie richting onze vaste klanten.

Van Uffelen is in de Randstad al langer een bekend begrip, maar nu we niet alleen meer in de Randstad zitten maar juist door het hele land verspreid, proberen we meer mensen met Van Uffelen in aanraking te laten komen. Het medium televisie wordt steeds minder bekeken door de komst van onder andere Netflix of het uitgesteld kijken. Maar sport wordt nog altijd erg goed bekeken, daarom hebben wij er voor gekozen om door middel van sport met het medium televisie te werken om een grote groep mensen te bereiken en onze naam vaker onder de aandacht te brengen. Wij vinden het daarbij vooral leuk om goede samenwerkingen met partners aan te gaan. Zodat het niet alleen geld uitwisselen is, maar waarbij we elkaar juist kunnen verstreken in datgene waar je goed in bent. In ons geval: kleding verkopen die iemand goed past, in de breedste zin van het woord.

De radio is bij onze klant niet weg te denken. Mensen zitten meer in de auto dan ooit tevoren, waar nog altijd de radio aanstaat. Met het medium radio kun je snel schakelen, als er bijvoorbeeld nieuws is of acties te melden zijn. Radio past daarom perfect bij Van Uffelen om de cirkel rond te maken voor onze naamsbekendheid.

Wat is de rol en het belang van data in jullie crossmediastrategie?

Het is belangrijk om niet zomaar met hagel te schieten, maar juist om je op de juiste doelgroep te richten. Door de merken die Van Uffelen verkoopt, hebben wij een bepaalde doelgroep met een bepaald bestedingspatroon. Het is daarom zeer belangrijk om met data te werken als we campagnes inzetten.

Zelf beschikken we al over een grote database van actieve vaste klanten. Hieraan is ons loyaliteitsprogramma gekoppeld. Klanten hechten hier veel waarde aan. Uit onze database kunnen wij veel informatie halen, zodat we voor onze magazines, acties en andere activiteiten zoals events de juiste klanten benaderen. Vroeger schreef je iedereen aan, tegenwoordig worden de selecties steeds specifieker om meer effect te bereiken en minder kosten te maken. Daarentegen doe je juist meer crossmediacampagnes dan vroeger.

Op welke crossmediacase van Van Uffelen Mode ben je trots?

Van Uffelen is in korte tijd van 11 winkels naar 41 gegroeid. Daarom is het voor ons nu pas de tijd om onze naam bekender te krijgen onder een groter publiek. Afgelopen najaar zijn wij daarom online gestart op social media met een campagne in samenwerking met twee BN’ers, Kim Kötter en Bastiaan Ragas; geproduceerd door Storyboard. Van origine staan Van Uffelen bekend als een klassieke winkel die voornamelijk merken als Gerry Weber en State of Art verkoopt. Inmiddels zijn wij dit niet meer en spreken wij een veel breder publiek aan. Om onze potentiële klant hier ook bekend mee te maken hebben we ons vooral op Instagram gericht met niet alleen foto’s, maar ook met video. Zoals altijd wordt alles online doorgetrokken naar offline in onze winkels. Daar waren Kim & Bastiaan ook bijna levensgroot te zien. Het bereik dat we met deze campagne hebben gehad was enorm en door de fijne samenwerking met Kim & Bastiaan heeft het veel extra’s gebracht.

Hoe meten jullie de effecten van crossmediale campagnes? En wat zijn die effecten?

Wij meten onze crossmediacampagnes het liefst met onze eigen database aan vaste of eventueel nieuwe klanten. Als een campagne effectief is geweest, zie je dat terug in bepaalde meetbare resultaten, natuurlijk is de omzet hier ook een onderdeel van.

Daarnaast doen wij met regelmaat diverse klantonderzoeken over verschillende onderwerpen. Zo komen wij tot nieuwe informatie vanuit onze klant of potentiële klant die wij kunnen verwerken in nieuwe campagnes die we opzetten of juist om onze winkels inhoudelijk te verbeteren.

Zoals ik al eerder beschreef, zitten wij nog aan het begin van de bekendheid van Van Uffelen. Hierdoor voeren wij periodiek een imago-onderzoek uit onder een steekproef van onze doelgroep in  Nederland of de naam Van Uffelen meer waarde heeft gekregen en onze campagnes dus ook effect hebben gehad.

Hoe werken jullie op crossmediagebied samen met Sublime?

Wij willen altijd graag onze krachten en kennis bundelen met bedrijven in andere sectoren die wel dezelfde doelgroep hebben. Binnen deze strategie past Sublime perfect. Sublime is niet alleen een radiozender waarop we reclamespots uitzenden. Ook zij zoeken partners met dezelfde doelgroep en zijn heel bereid om zich flexibel op te stellen om zo het maximale uit een samenwerking te halen.  Zo hebben we ons beiden bijvoorbeeld aan het evenement Soul Live verbonden. Hun muziek streamen wij in onze winkels en we proberen de themaweken op Sublime extra te ondersteunen. Zo kan onze klant straks zijn eigen Sublime 500 samen stellen.

Wat is het laatste nieuws?

Het is een bijzondere tijd momenteel. Alles is anders, in onze winkels verlenen wij nog steeds de service die onze klanten van ons gewend zijn, maar het gaat toch allemaal net even iets anders dan dat ze gewend zijn van ons. We doen er alles aan om ons personeel, maar ook onze klant, een fijn gevoel te geven om te komen winkelen bij ons. Alle marketingactiviteiten zijn momenteel aangepast op wat er nog mogelijk en nodig is. Ondanks dat we inmiddels een vrij groot bedrijf zijn voelt het, zoals in de introductie ook benoemd, nu nog meer als de Van Uffelen-familie. We werken er met zijn allen hard aan om deze tijd goed door te komen. Iedereen is innovatief, we schakelen snel en werken veel samen om het beste resultaat te krijgen. Dit zien wij ook graag als iets positief, er ontstaan in deze tijd ook hele mooie dingen.

www.vanuffelenmode.nl
www.sublime.nl
www.crossmediaawards.nl

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief