Marketing Report
[Cross Media Bureau 2020] Dolly van den Akker over MPG.

[Cross Media Bureau 2020] Dolly van den Akker over MPG.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. MPG. dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Dolly van den Akker, managing director van MPG Group.

Kun jij MPG. introduceren?

MPG. werkt voor grote A-merken zoals Rabobank, Rituals, NS, Allerhande en Gall&Gall. Voor hen ontwikkelen en verspreiden we content op basis van rake contentstrategieën. Met als hoofddoel het creëren van engagement van hun eindgebruikers. Voor Ahold ontwikkelen we sinds 1982 alle content voor Allerhande. We zijn hier goed in omdat we merken goed begrijpen en altijd denken en werken vanuit de consument. We werken met circa 85 collega’s. Van strategen, conceptdenkers, artdirectors en content directors tot producers, editors en beeld- en tekstredacteuren.

We werken voor meerdere sectoren, zoals finance, zorg en semioverheid. Maar we blinken uit in retailcommunicatie en food. MPG.today is misschien wel het lekkerste contentmarketingbureau van Nederland. Uit onze eigen keuken komen jaarlijks namelijk meer dan 2000 recepten voor onze klanten.

Eind 2019 hebben we MPG.Group opgericht, hét nieuwe fullservice content- en crossmedianetwerk van Nederland. MPG.Group is een netwerk van aangesloten en samenwerkende bureaus die uitblinken in strategie, creatie en/of content. De groep bestaat nu uit MPG Nederland, MPG. New York en socialmediabureau SOCIAL.INC. MPG.Group levert tailormade multidisciplinaire teams voor onze klanten. Zo spelen we in op de groeiende vraag van marketeers, en merken in het algemeen, naar één loket voor al hun marketing- en communicatievraagstukken.

Hoe onderscheidt MPG. zich op crossmediagebied van andere bureaus?

Je moet je afvragen of bureaus zich tegenwoordig echt onderscheiden op het gebied van crossmedia-aanpak. Het is voor niemand meer een issue dat 95 procent van de cases crossmediaal ingevuld moet worden. Echter, wij praten liever niet meer over crossmediastrategie, maar over engagementstrategie. Die vullen we uiteraard wel crossmediaal in. Maar crossmedia-aanpak is een middel. Nooit het doel uiteraard. Dat dwingt ons dus ook om niet in middelen maar in verhalen te denken. Altijd vanuit de wensen en behoeftes van de consument. Daarnaast geloven we sterk in het belang van trendwatching. We investeren in deze kennis. Trends geven zoveel extra inzicht in wat consumenten echt zoeken en hoe zij zich bewegen. Het helpt ons om nog specifiekere content voor verschillende doelgroepen te ontwikkelen. We geven ook trendpresentaties. Dus mocht je bijgepraat willen worden …

Welke stappen heeft MPG. in 2019 gezet op crossmediagebied?

In 2019 hebben we samen met onze nieuwe eigenaar, investeringsmaatschappij Globitas, het fullservice content- en crossmedianetwerk MPG.Group opgericht. Dit vanuit de overtuiging dat merken voor hun marketing- en communicatievraagstukken zo veel mogelijk willen werken met en vanuit een Single Point of Contact. MPG.Group werkt vanuit de engagementgedachte waarbij strategie, creatie en content samen de som vormen voor succesvolle contentstrategieën. We zien het als een formule: Data x Strategy x Creativity = Let’s Engage! MPG.Group bestaat nu uit MPG. Nederland, MPG. New York en socialmediabureau SOCIAL.INC. Eind maart is SOCIAL.INC ook ingetrokken bij MPG. in Amstelveen. Wij zijn ervan overtuigd dat alle expertise vanuit een punt niet alleen een versnelling zal genereren in de ontwikkeling van de oplossingen voor onze klanten, maar voor de ontwikkeling van het hele vakgebied. Het biedt kansen om meer en makkelijker te experimenteren op basis van nieuwe technologieën, nieuwe trends en zelfs veranderende verhoudingen wereldwijd. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat we aan de vooravond staan van een revolutie in contentcreatie, waarbij de consument volledig aan het roer komt te staan. Dan kun je daar maar beter op voorbereid zijn.

Op welke crossmediacase van MPG. ben je trots? Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

Een case die er in 2019 uitsprong (naast de Kerst Allerhande) is Iedereeneenrembrandt. In opdracht van onder andere het Rijksmuseum en het Mauritshuis, en mede mogelijk gemaakt dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij, ontwikkelde MPG. een crossmediacampagne met als doelstelling Nederlanders die weinig tot nooit een museum bezoeken te triggeren om dat wel te doen. We hebben het concept Iedereeneenrembrandt uitgerold, waarbij we vooral de focus legden op het leven en karakter van Rembrandt. Gewoon als mens. Omdat iedereen wel iets van Rembrandt in zich heeft. Dit is een perfect voorbeeld waarbij je met creativiteit in concept en kanaalkeuze een verschil kunt maken.

Het werd een grote campagne met daarin kleine subcampagnes, zoals #Rembrandtindemand, een posteractivatie-actie, Rembrandt on tour en audiotours met Robert ten Brink als Rembrandt en Kim van Kooten als zijn moeder. Zo creëerden we constant aandacht voor Rembrandt, waarbij ook massamedia zijn ingezet via onder andere een landelijk verspreide HAH-krant, RTL 4 en het cultuurreclameblok. De krant viel bij meer dan 3,5 miljoen huishoudens op de mat, duizenden mensen stuurden een foto van hun eigen hond in voor de actie #Rembrandtindemand en nog eens duizenden mensen hingen de Rembrandt-centerfold uit de krant voor hun raam. De actie is via vele kanalen, earned, opgepakt. En uiteindelijk is het museumbezoek gedurende het hele Rembrandtjaar ook nog eens gestegen.

Welke rol speelt creatie in een marketingcommunicatiewereld die snel digitaliseert?

Merken en bureaus hebben binnenkort allemaal toegang tot dezelfde resources en kennis. Dat is onontkoombaar. Het échte verschil zal inderdaad komen van extreem goede creatie. En dat geldt niet alleen voor een creatief concept. Dat geldt voor het complete proces van contentcreatie. Van strategie, creatie, concept, productie en distributie van de content tot accountprocessen, arbeidsvoorwaarden, de wijze van marktbenadering, samenwerken en het onderling contact. Creatie in de ruimste zin van het woord is de sleutel tot echt onderscheid dat je kunt maken als bureau en als merk. Dat zie je ook terug in de doelstellingen van MPG.Group.

Dankzij de mogelijkheden die digitalisering biedt en de toegevoegde waarde van kennis op basis van data kun je het publiek nog persoonlijker raken. Echt goede creatie maakt content nog verrassender.

Hoe helpt MPG. klanten op gebied van het zinvol verzamelen en gebruiken van data?

We hameren erop dat we pas aan de slag kunnen en willen als we samen met hen de doelstellingen en KPI’s hebben vastgesteld. Op basis van KPI’s ontwikkelen we contentstrategieën en de content. MPG. heeft, samen met SOCIAL.INC, een taskforce om klanten, en onze teams, te dwingen met data te werken. Alleen op basis van goede metingen kun je zien en bepalen of de content effect heeft.

Merken móeten ook willen weten wat het gedrag is van hun klanten, waar hun interesses liggen, welke media ze gebruiken en wat de impact is van hun content. Alleen zo kun je relevante stories en content maken. Daarnaast is het essentieel om ook eenvoudige datastories te maken die intern zowel de klant als bij het bureau door verschillende disciplines begrepen worden, om zo de koppeling te maken met de bedrijfsdoelstellingen. Dan gaan data leven! Ik ben ervan overtuigd dat binnen twee jaar iedereen werkt met dashboards en datastories. Dat wordt routine. Zo komt gepersonaliseerde content uiteindelijk echt dichtbij. Data zijn dus concrete tools en toetsen om te kijken of de strategie werkt, maar moeten wel goed ingericht, ingezet en vertaald worden. Als je daarin excelleert, je mensen meekrijgt en vervolgens het onderscheid maakt met ijzersterk creatief werk, dan maak je echt het verschil als merk. En dus ook als bureau. Dat is ook de focus voor MPG.Group. Wij gaan deze specifieke data-expertise verder uitbreiden, in huis halen en integreren in de day-to-day accountwerkzaamheden.

Wat is de toekomst van reclame- en mediabureaus? En welke rol zullen adverteerders gaan spelen?

Adverteerders proberen vaker zelf content te ontwikkelen en te verspreiden. Ze richten intern enorme contentteams op. Maar het is niet hun core business. Ze kunnen niet opschalen bijvoorbeeld. Ik verwacht dan ook dat zij dit af zullen stoten aan gespecialiseerde bureaus als het onze. We merken daarnaast dat ons concurrentieveld zich steeds meer uitbreidt naar reclame- en mediabureaus. Iedereen biedt contentoplossingen aan. Echter, ik merk dat zij zich vergissen in hun kunde en kennis. Zij denken vooral vanuit het merk en veel minder vanuit de consument. Zij zijn gewend aan korte campagnes. Daar zijn zij ijzersterk in. Maar contentmarketing is werken met een lange adem en werkt vaak met softere KPI’s, waarin ook reputatie belangrijk is. Dat verlangt een andere manier van denken. Dat vergt echt kennis van de wensen en behoeftes van je klant. Wij, als contentmarketingbureau, begrijpen die klant door en door maar zijn daarnaast ook nog eens thuis in de wereld van de merken. Daarom zullen wij, de contentmarketingbureaus, eerder een plek richting campagnes en reclame maken dan andersom. Dat betekent ook dat wij soms dichter tegen mediabureaus aan zullen schurken om met en via hen media in te kopen. Dat wordt wat mij betreft namelijk de volgende stap voor contentmarketeers. Wij gaan meer en meer content verspreiden via paid media. Uitgevers worden daarmee belangrijk voor ons. En wij voor hen. Want zij hebben bereik en wij de content. Ook voor adverteerders, de merken, heeft dit toegevoegde waarde. Want hun verhaal raakt dan echt alle relevante touchpoints van hun klanten.


Dolly sprak op Cross Media Congres 2020

www.mpg.today
www.mpg.today/over-ons/wat-we-maken
www.crossmediaawards.nl

 

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief