Marketing Report
[Cross Media Bureau 2020] Mike Hendrixen over Vertigo 6

[Cross Media Bureau 2020] Mike Hendrixen over Vertigo 6

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Vertigo 6 dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Mike Hendrixen, oprichter en mede-eigenaar van Vertigo 6.

Kun jij Vertigo 6 introduceren?

Vertigo 6 is gespecialiseerd in jongerenmarketing. We weten als geen ander wat Gen Z en Gen Y belangrijk vinden, via welke media ze kunnen worden bereikt en hoe merken en merkwaarden hierop aansluiten. Creatieven, strategen, social media- en marketingexperts werken bij Vertigo 6 samen aan crossmediale campagnes. We zijn in staat om te bewegen in een markt waarin sport- en gamemerken sterk concurreren en onze game-expertise breiden we effectief uit naar andere markten, zoals lifestyle, tech, sport en FMCG. Spelen zit in ons DNA. Gecombineerd met een gezonde dosis nuchterheid creëren we buzz rondom ieder merk met geïntegreerde marketingcommunicatiecampagnes! Na het winnen van twee Cross Media Awards en meerdere nominaties in diverse categorieën vonden we het tijd om deel te nemen als bureau.

Hoe onderscheidt Vertigo 6 zich op crossmediagebied van andere bureaus?

In 2019 zijn we bij de European Excellence Awards uitgeroepen tot beste midsize bureau van Europa. Het jaar daarvoor wonnen we de SAN New Kids on the Block award; de award voor het beste jonge bureau van Nederland. De jury schreef in haar rapport dat we "innovatieve concepten creëren vanuit expertise over de jongere doelgroepen en we precies weten wat jongere generaties belangrijk vinden, via welke media ze kunnen worden bereikt en hoe het merk en merkwaarden hierop aansluiten.” Beter dan dat kunnen we het zelf niet verwoorden. Terwijl anderen worstelen met het bereiken van jongeren, zijn wij in staat om te bewegen in een markt waarin merken sterk concurreren om de aandacht van jongeren te krijgen. Daarbij is verdiende aandacht belangrijker en effectiever dan gekochte aandacht. We geloven daarom in de kracht van geïntegreerde, crossmediale campagnes waarin er een gezonde balans is tussen paid, earned, social en owned kanalen. Last but not least zijn we transparant in onze fees en werken we op uurtarief- of projectbasis.

Welke stappen heeft Vertigo 6 in 2019 gezet op crossmediagebied?

Op het gebied van paid campagnes verlangen onze klanten in de lifestyle-, tech- en game-industrieën dat we op de hoogte zijn van de nieuwste mediatrends en deze kunnen omzetten in effectieve campagnes. Dat heeft er in 2019 voor gezorgd dat we onze crossmediale campagnes hebben uitgebreid met campagnes op onder meer Reddit en TikTok. Daarbij zijn we bestaande effectieve kanalen en middelen als Twitch, display, social advertising, bioscoopreclame, getargete out of home en bijvoorbeeld Spotify niet vergeten. Voor oudere doelgroepen zetten we ook nog steeds radio en televisie in. Influencermarketing is een onderdeel geworden van zo’n beetje elke campagne. We wonnen de Digital Communication Award 2019 voor de beste Europese influencercampagne. Dat influencermarketing onder vuur ligt, vinden we erg jammer en is ons inziens een kwestie van onwetendheid én stemmingmakerij. We bewijzen graag hoe effectief influencermarketing in de crossmediale mix kan zijn.

Op welke crossmediacase van Vertigo 6 ben je trots? Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

Vertigo 6 bestaat ondertussen zeven jaar en het wordt steeds lastiger om er één case uit te lichten. We zijn de afgelopen jaren genomineerd geweest voor onder meer De Ziggo eBattle en Het Fox Sports & Eredivisie Voetbalfestival. Voor Studiekeuze123 hebben we een groei van meer dan 1000 procent op Instagram gerealiseerd.

We hebben twee Cross Media Awards gewonnen met FIFA en daar zijn we ontzettend trots op! EA SPORTS FIFA is jaar in, jaar uit, de bestverkochte game in Nederland, maar hoe zorg je ervoor dat de game elk jaar weer boven het maaiveld blijft uitsteken? Hoe bereik je de jonge, vluchtige doelgroep direct in het hart en betrek je alle relevante partijen via de juiste kanalen? We hebben gekozen voor traditionele media via pr naast de above-the-line mainstreamcampagne met een mix van televisie, out of home, online en social. Anderzijds hebben we met minimale middelen een gerichte mediacampagne gedaan via alle relevante socialmediakanalen en influencers.

  • Televisie: van RTL Boulevard tot het NOS Jeugdjournaal en Nieuwsuur, allen via traditionele pr.
  • Print: van VI tot NRC en van het Parool tot lokale kranten als De Gelderlander, allen via traditionele PR.
  • Radio: van Radio 538 tot 3FM en van EenVandaag tot SlamFM, allen via traditionele pr.
  • Online: van Rumag en Dumpert tot NU.nl en Metro en van Tweakers.net tot NOS.nl
  • Social: voornamelijk YouTube (events, posts en streams), maar ook Twitch, Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat.
  • Influencers: YouTube, Twitch, Facebook, Instagram, Snapchat.
  • YouTube: via de TopNotch FIFA webserie.

 

Welke rol speelt creatie in een marketingcommunicatiewereld die snel digitaliseert?

We zijn een fullservice crossmediabureau en we beheren volledige trajecten: van strategie, concept en mediamix tot media-inkoop, pr-executie tot socialmediamanagement. We doen wat licht designwerk, maar het enige dat we in house niet echt doen, is creatie. We hebben daar preferred video-, animatie-, foto- en ontwerppartners voor. Zo kunnen we per opdracht schakelen met de partij die de specifieke doelgroep het best begrijpt. Enerzijds is het essentieel dat er consistentie en uniformiteit in de creatie zit om de herkenbaarheid van het merk te verhogen. Tegelijkertijd zien we nog te vaak ingekorte varianten van TVC’s voorbijkomen op Instagram, terwijl de doelgroep op Instagram zo anders is dan op televisie. Begin dus bij je doelgroep en vertaal je boodschap en uiting op de juiste manier naar het betreffende platform!

 Hoe helpt Vertigo 6 klanten op gebied van het zinvol verzamelen en gebruiken van data?

Voor elke campagne bouwen we een live data-dashboard waarin onze klanten op elk gewenst moment de resultaten kunnen inzien! Niet alleen van paid campagnes, maar ook social engagement en pr-output meten we continu. We monitoren resultaten constant en optimaliseren campagnes waar mogelijk. We zijn sinds 2019 lid van de DDMA en hebben plaatsgenomen in de commissie influencermarketing.

Wat is de toekomst van reclame- en mediabureaus? En welke rol zullen adverteerders gaan spelen?

De combinatie van de nieuwste technologische ontwikkelingen en creatieve concepten zorgen ervoor dat gaming de meest vooruitstrevende vorm van entertainment is. Games kennen doorgaans een jonge en ongrijpbare doelgroep die niet te verleiden is met traditionele marketinguitingen. De geloofwaardigheid van radio- & tv-commercials is extreem laag bij deze groep en online advertising wordt vaak niet meer gezien door de geïnstalleerde adblockers. Hierdoor verlangen onze klanten al jaren innovatieve, maar vooral effectieve vormen van marketingcommunicatie met Gen Y en Gen Z. Wij zijn ervan overtuigd dat het traditionele marketingbudget de komende jaren nog meer verschuift naar vormen die er meer earned uitzien voor de consument: free publicity, influencermarketing, native advertising en branded content. Maar ook events en activaties die leiden tot direct resultaat worden cruciaal in de marketingmix. Social en owned kanalen blijven daarnaast de basis vormen van een geïntegreerde marketingcommunicatiemix.

www.vertigo6.nl
www.crossmediaawards.nl

 

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief