Marketing Report
[Cross Media Bureau] Stephan Kwast over Megawatt nieuws

[Cross Media Bureau] Stephan Kwast over Megawatt

Op 8 juni worden de Cross Media Awards 2022 uitgereikt. Megawatt dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. We spreken Stephan Kwast, CEO en eigenaar van Megawatt. Op deze pagina vind je al het nieuws en inzendingen rondom de Awards.

Kun jij Megawatt introduceren?

Megawatt is een crossmediaal bureau uit Eindhoven met een unieke combinatie van disciplines: 360° concept- en campagneontwikkeling, online activatie en offline activatie/field marketing.

Met veel energie brengen we merken tot leven via face-to-face contact in prachtige brand experiences met het creatief concept als lokkende magneet en met heel veel oog voor detail, want de lat ligt hoog. Onze klant Coca-Cola controleert bijvoorbeeld met mystery shoppers of de gesamplede blikjes cola wel exact 7 graden Celsius zijn en Netflix checkt of je de betekenis weet van de Chinese tekens op de lampions.

Onze centrale kernwaarde is energie. We Supercharge Brands. De energie die we van elkaar en van onze opdrachtgevers krijgen, moet ervan afspatten. Wanneer er aan tafel energie vrijkomt, ontstaat er ontzettend veel ruimte voor ideeën.

Met meer dan 40 talentvolle event producers, social advertising specialisten, developers, creatieven, designers, accountmanagers en ruimtelijk vormgevers werken we nu landelijk én internationaal voor onder andere Coca-Cola, Netflix en Haribo, terwijl we pas zeven jaar geleden begonnen als klein lokaal reclamebureau voor onder meer Signify (Philips Lighting).

Megawatt is opgericht op 10-06-2015, een symbolisch belangrijke datum voor ons. 10 tot de macht 6 is 1 miljoen Watt = 1 Megawatt.

Hoe onderscheidt Megawatt zich op crossmediaal gebied van andere bureaus?

Door het combineren van 360° concept- en campagneontwikkeling met online en offline activatie bieden wij een unieke propositie voor adverteerders.

Creatie zorgt voor energieke, strategische sterke en innovatie on- en offline conceptontwikkeling. Digital advertising verzorgt social media advertising, e-mailmarketing en display advertising, puur gericht op resultaat: leads, traffic of conversies. Contentcreatie is bij ons altijd dienend aan dit resultaat. Field marketing maakt waanzinnige offline activaties, zoals voor Squid Games van Netflix, die elke mediatitel haalde. Onze campagnes moeten in een ogenblik door de consument worden begrepen.

Een goed crossmediaal bureau snapt wat realistisch is. Daar heb je specialisten voor nodig en daarom hebben wij drie disciplines onder één dak. Wij kunnen een big idea direct vertalen naar digitale inzet en offline activatie en dit als één geïntegreerde, uitvoerbare en realistische aanpak aan onze klant presenteren. Ook als iets niet kan, zijn we daar duidelijk en transparant in. We nemen geen genoegen met een 6,5.

Menselijkheid en balans zijn ons uitgangspunt met energie voor lichaam en geest als kern. Iedereen bij Megawatt kan bijvoorbeeld gebruik maken van een personal trainer.

Dit alles resulteert in constante groei van business en ontwikkeling van mensen.

Welke stappen heeft Megawatt in 2021 gezet op crossmediaal gebied?

Tijdens covid-19 ging de geldkraan bij een aantal adverteerders dicht. Dit had vooral een impact op onze fieldmarketingdiensten. Toen het stof was gaan liggen, hebben we stappen vooruit gezet, onze positionering aangescherpt, getweakt en vol geïnvesteerd op creatie. We namen de rust en de tijd om te bepalen wat van toegevoegde waarde is. We besloten creatie en operatie uit elkaar te halen, waardoor de operationele collega’s van de drie disciplines nu in één ruimte samenwerken en samen leren.

Binnen een jaar realiseerden we ons doel om de 80/20-verhouding in ons klantportfolio om te draaien en de focus nu ligt op klanten waar we energie van krijgen en gelukkig van worden.

In 2021 hebben we ook de stap naar het buitenland gemaakt. Door de online meetings kwamen we sneller aan tafel met global marketing managers. We werken nu voor Puma, Netflix en Tommy Hilfiger in onder andere België, Spanje en Duitsland. Voor de Netflix-serie Into the Night bouwden we een winkel in Brussel om tot interactieve nachtwinkel, geheel in stijl van de serie. Hiermee haalden we het Belgische achtuurjournaal.

Op welke crossmedia case van Megawatt ben je trots?

We maken heel veel gave campagnes. De #WhatTheFanta-campagne, waarvoor wij het concept ontwikkelden, eindverantwoordelijk en projectleider waren, was geweldig. We zijn hiervoor genomineerd voor een SAN.

Fanta wilde na een penetratiedaling onder 13- tot 19-jarigen weer aansluiting vinden met deze doelgroep. Onderzoek leerde ons dat opvoeding in toenemende mate gericht is op succesvol worden. Jongeren, de gebruikersgroep, voelen voortdurend druk om alles goed te doen en verliezen plezier aan pragmatisme (spelen/gamen versus presteren).

Vanuit het overkoepelende Fanta merkidee In the name of play ontwikkelden we de #WhatTheFanta campagne. Sampling was niet mogelijk vanwege covid-19. Met de kracht en synergie van onze drie disciplines bouwden we toen binnen zes weken deze coronaproof omni-channel activatie vol hints, tips en vraagtekens; een speurtocht naar de nieuwe/onconventionele smaak van de blauwe Fanta no sugar variant.

We daagden tieners in massamedia uit om middels activaties en sociale conversaties het smaakmysterie van de nieuwe blauwe Fanta no sugar op te lossen. De lancering werd ondersteund door POS en social media. Met online video content kregen jongeren unieke aanwijzingen van host Leafs Sensei en zijn gasten, onder wie Sem van Dijk, Niek Roozen en Vincent Visser. Zij maakten een track, een podcastaflevering en brachten jongeren naar OOH-objecten, waar zij nog meer aanwijzingen vonden via rebussen.

Digitale tunnelreclame in de metro van Rotterdam confronteerde tieners, onderweg naar school of studie, met nog meer aanwijzingen. Een online programma verving sampling om gave prijzen te winnen. Op de Fanta website konden bezoekers zich aanmelden voor een samplingpakket en nog meer aanwijzingen. In juni 2021 was de big reveal, met niet één maar drie verschillende smaken. Deze campagne leidde onder andere tot een groei van 3 procent marktaandeel, een sales uplift voor de gehele Fanta-range, verhoogde aankoopfrequentie en herhaalaankopen.

We maakten ondanks en dankzij coronaverbinding tussen de digitale en real-life belevingswereld van tieners. Hierdoor kwamen ze niet alleen online maar ook op straat en op de winkelvloer met het merk Fanta in contact. Het creatieve concept en de digitale uitrol van de mysterieuze blauwe Fanta ging verder daar waar de gemiddelde digitale campagne op tieners stopt.

Bob Postma, Media & Connections Manager, Benelux bij Coca-Cola: “Ik ben erg tevreden over de samenwerking met Megawatt voor onze merken. De mensen bij Megawatt zijn creatief, doortastend en toegewijd en de ideeën zijn ontzettend origineel én effectief.”


Welke rol speelt creatie in een marketingcommunicatiewereld die snel digitaliseert?

Creatieve ideeën moeten in de See-Think-Do-Care funnel passen. Het gaat al lang niet meer alleen om esthetiek. Als onze digitaal strateeg aangeeft dat de eerste drie seconden van een video cruciaal zijn dan is creatie daaraan dienend.

Terwijl we het big idea bedenken zijn we het al aan het doorvertalen naar hoe we het tot leven gaan brengen in de offline én online wereld. De beste creatieven en digital specialisten werken hier aan offline activaties en vice versa, waardoor een synergetische energie ontstaat. Zo leren we veel van elkaar en wordt het werk dat we leveren alsmaar beter.

Omdat onze creatieven als generalisten samenwerken met de specialisten van de drie disciplines kunnen we snel kunnen schakelen, zoals nodig was voor de Fanta case. En een interne overstap van de ene naar de andere discipline is makkelijk en heeft als voordeel dat je elkaar begrijpt. Zo weten de collega’s van digital advertising dat bij field marketing vandaag ook echt vandaag betekent.

Hoe helpt Megawatt klanten op gebied van het zinvol verzamelen en gebruiken van data?

Hoe meer rijke profielen je hebt, hoe scherper de boodschap kan worden overgebracht, hoe effectiever je media kunt inzetten. We sturen bij onze klanten dan ook aan op het verzamelen van first party data. Dat is onderdeel van de strategische aanpak en de sleutel om fatsoenlijk digital in te zetten. Sampling kan je hier ook goed voor gebruiken. Wanneer je 10-15 procent van alle sampling converteert naar een e-mailadres of een socialmediaprofiel bouw je razendsnel een base op. Dat maakt je als adverteerder weer interessanter als mediapartij.

Wat is de toekomst van reclame- en mediabureaus? En welke rol zullen adverteerders gaan spelen?

Crossmediale inzet zien wij als de toekomst. Creativiteit is grenzeloos en tijdloos, maar digitalisering zal verder doorzetten. Klassieke bureaus redden het niet wanneer zij niet digital en tech savvy zijn, geen digitale handtekening hebben. Adverteerders willen een one-stop-shop, één geïntegreerde aanpak en het wordt steeds moeilijker om mensen echt te raken. Met een goede offline activatie een veel grotere groep mensen digitaal in beweging te brengen, dat is het spel van de toekomst.

Het is aan ons als MT om de nieuwe generatie, twintigers, voor wie energie en balans hot topics zijn, te begrijpen en te faciliteren. Zij krijgen hier van meet af aan het podium, ook bij de klant, om te leren en te groeien. Paradijsvogels mogen bij ons fladderen. We maken niet extreem veel overuren en we branden mensen niet op. We creëren een klimaat waarin ruimte is voor advies en een luisterend oor. Het is prima om een keer onderuit te gaan. Wanneer iedereen met veel energie naar kantoor komt en met een voldaan gevoel naar huis gaat, dan hebben we het goed gedaan. Goede mensen lang binnen houden betekent een laag verloop, maar is ook een katalysator van groei.

www.megawatt.agency
www.crossmediaawards.nl

Inzenden voor de Cross Media Awards 2022

Cases inzenden voor de Cross Media Awards 2022 kan nog tot 15 april.

Op maandag 18 april worden de nominaties bekendgemaakt.

Cross Media Awards 2022 worden uitgereikt op woensdag 8 juni tijdens Cross Media Diner & Awards 2022 in Amsterdam

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2022 en hoe cases in te sturen

Sponsors

Abonneer je op onze nieuwsbrief