Marketing Report
[Cross Media Bureau] Willem-Albert Bol over Abovo Maxlead

[Cross Media Bureau] Willem-Albert Bol over Abovo Maxlead

Op 8 juni worden de Cross Media Awards 2022 uitgereikt. Abovo Maxlead dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. We spreken Willem-Albert Bol, CEO Van Abovo Maxlead, over zijn bedrijf. Op deze pagina vind je al het nieuws en inzendingen rondom de Awards.

Kun jij Abovo Maxlead introduceren?

Abovo Maxlead zet haar groei in 2021 door. Van een bureautje uit de provincie naar het grootste onafhankelijke marketing- en mediabureau van Nederland. Die transitie blijft niet onopgemerkt. Startpunt is de overname van performance marketingbureau Maxlead. En ik startte in april 2021 startte als CEO. Een nieuwe koers werd uitgezet. IJkpunten: versterken met de beste seniors, verdere professionalisering, uitbouwen van digitale diensten en vooral meer profilering in de markt.

We maakten – zelfs in het tweede jaar van de crisis – een groei door op alle fronten. Resultaat was 57 procent hoger dan in 2020 en kwam daarmee ook al boven pre-corona 2019 uit. We verwelkomden nieuwe klanten en realiseerden meer omzet en marge. Er werd geïnvesteerd in (senior) talent en productontwikkeling. We richtten een eigen contentlabel op en werden onderdeel van Local Planet; ‘s werelds snelst groeiende netwerk van onafhankelijke bureaus. En we bleven maatschappelijk betrokken. We organiseerden de Walk to Fight Cancer, wat zorgde voor solidariteit en verbinding onder onze werknemers. 2021 was ondanks een perfect storm in de markt toch een prijswaardig topjaar.

Hoe onderscheidt Abovo Maxlead zich op crossmedia gebied van andere bureaus?

Door de integratie van Abovo (media met veel impact en zichtbaarheid) en Maxlead (performance marketing) hebben we het beste van twee werelden in één. Zowel hoog als laag in de funnel. Crossmediaal staat centraal in alle stappen van het proces: strategie, onderzoek, planning, inkoop en executie.

Daarbij maakt onze onafhankelijkheid ons vrij van internationale verplichtingen en afspraken. We zijn niet van of-of, maar van en-en. Dat betekent offline én online, B2B én B2C, performance marketing én media breed.

We zijn een wendbare, schaalbare en onafhankelijke organisatie. Door de slimme combinatie van onderzoek en media- en performance marketingstrategieën kunnen we iedere consument opsporen, waar hij of zij zich ook bevindt in de klantenreis. Dat maakt ons een geloofwaardig crossmediaal adviseur bij onze klanten.

Als enig bureau hebben wij een dedicated new business team van vijf personen dat prospects belt en overtuigt om zich aan te sluiten. In 2021 hebben we maar liefst 57 nieuwe klanten de ellebooggroet gegeven, waaronder YouFone, Vivera, Europarcs, Oger, AZ, Vattenfall (B-to-B), Scapino, de FG Groep (met onder meer SaniSale), museum Hermitage en Greenpeace.

Welke stappen heeft Abovo Maxlead in 2021 gezet op crossmedia gebied?

Als adviseur ben je zo goed als de mensen die dat advies geven. Ons speerpunt is dus talent en kennisontwikkeling. Wij hebben daarom veel profijt van onze Abovo Maxlead Academy, in 2021 voor de achtste keer georganiseerd. Hier worden trainingen gegeven aan eigen collega’s en startende marketeers door diverse eigen marketing specialisten. Hoewel ooit ontwikkeld voor eigen medewerkers, blijkt er ook bij klanten veel animo om hun jonge marketeers deze digitale wasstraat te laten ondergaan. Bij de laatste editie bestond een derde van de groep uit klanten.

Naast de algemene Academy is al vier keer de International Analytics Academy georganiseerd voor online marketeers die zich het vakgebied van web analytics eigen willen maken. Ten slotte is er een Lead Consultant Academy voor de seniors die willen doorgroeien naar Client Service Manager.

Crossmediaal denken betekent ook aantonen hoe crossmedia werkt. Daarom zijn wij blijven investeren in onze SpotAnalyzer-tool. In 2021 hebben wij 2,9 miljard impressies verwerkt. Dat betekent dat we iedere Nederlander van 18 jaar of ouder 204 keer hebben bereikt met een door SpotAnalyzer gemeten campagne effect op online, door radio of tv.

Sportsponsoring en de relatie met media verdient meer aandacht. Daarom zijn wij een partnership aangegaan met sportmarketingbureau Triple Double en onderzoeksbureau Markteffect.

Op welke crossmedia case van jouw bureau ben je trots?

We zijn trots op vele cases, maar laten we er twee belichten: Basic-Fit en HG.

De coronatijd was een lastige periode voor veel van onze klanten, zo ook voor Basic-Fit. Als marktleider hebben zij bij opkomst van de corona campagne gevoerd voor de gehele branche (sport en fitness) om de maatschappij het besef mee te geven een gezond lijf te behouden. Hierbij is zowel traditionele als digitale nieuwsmedia ingezet.

Toen de fitnesscentra weer open mochten en de markt voor Basic-Fit dus weer open kwam hebben zij campagne gevoerd om de mensen met corona kilo's weer naar een gezonde lifestyle te bewegen. De crossmediale inzet bestond uit onder meer OOH, radio, display, social en online video.

Voor HG hebben we de digitale inzet gericht op de mensen die in market zijn. Dit zijn de mensen die online op zoek gaan naar een schoonmaakoplossing. Daarbij werd een crossmediale awareness campagne (tv, online video en social video) ingezet om het merk top of mind te laten zijn wanneer men op zoek is naar een schoonmaakoplossing.

Welke rol speelt creatie in een marketingcommunicatiewereld die snel digitaliseert?

Die rol was, is en blijft cruciaal. Naast dat wij goed samenwerken met de beste reclame-, social- en content bureaus, hebben wij sinds december 2021 ons eigen content label AM Beyond opgericht. Waar Daniel Kok en Thijs van Dijk de kartrekkers zijn. Zij focussen zich op content die landt. In 2022 zal de markt hier veel meer van gaan horen.

Hoe helpt Abovo Maxlead klanten op gebied van het zinvol verzamelen en gebruiken van data?

Onze eigen IT-afdeling is continu bezig met het ontwikkelen van (media-)innovaties zoals SpotAnalyzer, MLM en Facebook Server2Server; tools waarmee we beter in staat zijn data te meten en het beste advies te geven.

Onze klanten willen weten of en hoe onze innovaties werken. Wij delen ervaringen en doen praktijktests. Daarnaast zijn we partner van Google, Meta en DPG Media zodat we nieuwe digitale producten in eerste beta kunnen testen. Die leercurve levert zowel ons, de exploitanten als onze klanten nuttige en praktische inzichten.

Wat is de toekomst van reclame- en mediabureaus? En welke rol zullen adverteerders gaan spelen?

De kennis en kunde van de adverteerder nemen toe. Wij vinden dat niet bedreigend en draaien het om. Wij helpen onze klanten door onze kritische onafhankelijke blik beter te worden. Dit doen wij door: onze mensen bij de klant te laten werken, hulp met in-housing, interimmanagement en detachering. Maar ook door ons karakter: klanten uitdagen een stapje verder te zetten en onze houding als ware consigliere.

www.abovomaxlead.nl

www.crossmediaawards.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.