Marketing Report
DPG Media en Rabobank winnen Award voor Cross Media Case van het Jaar 2022 met Sterke Schakels

DPG Media en Rabobank winnen Award voor Cross Media Case van het Jaar 2022 met Sterke Schakels

DPG Media en Rabobank winnen een Zilveren Award voor Cross Media Case van het Jaar 2022 met Sterke Schakels. De prijs werd uitgereikt tijdens Cross Media Diner & Awards 2022 op 8 juni in de Kromhouthal Amsterdam. Lees hier het winnende case-interview met Thijs van der Zande van DPG Media over zijn inzending.

De Jury: Deze case is een crossmediaal feest. Niet alleen zijn alle voor deze campagne mogelijk relevante kanalen van DPG Media ingezet maar ook die van Rabobank. Met een bereik van 78 procent van de zakelijke doelgroep gekoppeld aan hoog engagement, is hier duidelijk een geweldige case gemaakt.

Hier staat een overzicht van alle genomineerden in deze categorie

Kun jij DPG Media introduceren?

DPG Media is het grootste crossmediale mediabedrijf van Nederland. Onze media komen al decennialang dagelijks over de vloer bij miljoenen Nederlandse huishoudens, met 56 sterke merken die zowel onze lezers, kijkers, luisteraars als adverteerders een prachtig platform bieden. We informeren, inspireren en entertainen. Ons crossmediale portfolio bestaat uit nationale, regionale en lokale titels.

We dienen deze case in vanuit De Ondernemer. De Ondernemer is behalve het grootste ondernemersplatform van Nederland ook het B2B-marketingbureau van DPG Media, verantwoordelijk voor zakelijke crossmediale campagnes.

Hoe kijken jullie naar crossmedia?

De B2B pay-off van De Ondernemer is: “Wij bouwen effectieve crossmediale campagnes voor de zakelijke markt.” Effectieve marketingcommunicatie gaat om gedragsverandering bij de einddoelgroep. Onze klanten willen meer naamsbekendheid, landingen, leads of directe sales. De kracht van communicatie ligt in (relevante, afwisselende) herhaling van je boodschap. Hiervoor moet je een breder palet van contentvormen inzetten. Vanuit dat gegeven komen wij bijna altijd uit op crossmediale campagnes. Een combinatie van geschreven artikelen, audio, video, advertising, nieuwsbrieven, e-mails, print en live contactmomenten. Cruciaal hierbij is dat je de verschillende crossmediale onderdelen goed met elkaar verbindt. Heb voor elke reactie een opvolgactie.

Wat is de naam van de case?

De Kracht van Sterke Schakels (Rabobank, DPG Media en PHD)

Kun je de case omschrijven?

Ons land telt ruim twee miljoen bedrijven. Je kunt stellen dat Nederland een echt ondernemersland is. Voor deze ondernemers is samenwerken met leveranciers, collega’s en klanten cruciaal: een succesvolle onderneming is gebaat bij sterke samenwerkingen. Zo ontstaat er een keten van verschillende bedrijven die daadwerkelijk meerwaarde bieden aan elkaar en elkaar helpen aan duurzame groei.

Rabobank wil een ode brengen aan ondernemers die op basis van samenwerking, innovatie of duurzaamheid aantonen dat zij elkaar sterker maken. DPG Media ontwikkelde, in samenwerking met mediabureau PHD en Rabobank, een impactvolle crossmediale campagne. Deze had als doel Rabobank te positioneren als thought leader op het gebied van samenwerken, duurzame groei en de associatie de bank met een coöperatieve mentaliteit te versterken. Hierbij wilde Rabobank de merkassociaties helpen en meedenken en positieve invloed op de maatschappij onderhouden en versterken onder ondernemers. Deze doelstelling leidde tot het concept Sterke Schakels.

Vrijwel elke onderneming is onderdeel van een keten. Dat maakt elke onderneming een schakel die niet succesvol kan zijn zonder goede afstemming met andere schakels. Om bedrijven te ondersteunen nog succesvoller te worden, zet Rabobank samen met De Ondernemer inspirerende voorbeelden van sterke samenwerkingen in de spotlights. Op deze manier worden andere ondernemers enthousiast gemaakt om nóg beter samen te werken en zelf ook een sterkere schakel te worden.

Centraal hierbij staat een videoserie waarin Naomi van As en Ellen Hoog langsgaan bij drie ondernemers die samen een succesvolle keten vormen. Naomi en Ellen zijn zelf startend ondernemers en weten vanuit hun topsportverleden precies hoe belangrijk samenwerken is. In de video’s worden inspirerende succesverhalen gedeeld, waarbij de kracht van sterke ketens in beeld wordt gebracht. Om de coöperatieve en lokaal gepositioneerde Rabobank een landelijk bereik te geven, is gekozen om voorbeeldketens uit diverse regio’s te gebruiken. Ook zijn de contentvormen en distributiekanalen hier specifiek op ingestoken.

 

Het voornaamste doel van de campagne was het creëren van hoog bereik (+70 procent) en hoge engagement onder Nederlandse ondernemers. Daarnaast stond centraal om de houding, overweging en voorkeur voor Rabobank te verhogen. Met deze campagne hebben de drie partners laten zien dat zij in een uitdagende tijd voor ondernemers een succesvolle en impactvolle campagne hebben neergezet. De campagne past, met het gekozen thema, naadloos in de huidige tijd. De campagne laat ook de gewenste positieve effecten zien met onder andere maar liefst 62 procent meer voorkeur voor het merk Rabobank bij de exposed groep.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

DPG Media ontwikkelde in samenwerking met mediabureau PHD een impactvolle crossmediale campagne.

Welke media – en mediumtypes – zijn voor de campagne ingezet?

Het hart van deze campagne was de titel De Ondernemer, het zakelijke platform van DPG Media en autoriteit/specialist in het MKB. Om de ondernemersverhalen te belichten is een crossmediale campagne ingezet met daarin onder andere:

  • een combinatie van 6 flights regionaal gediversifieerde printuitingen (uitgebreid met niet-DPG titels);
  • eigen online contentplatform;
  • always-on content over het zakelijke DPG Media netwerk;
  • geschreven branded content;
  • videoverslag over elke keten;
  • deelname aan de Week van de Ondernemer;
  • live radio omgebouwd tot podcast;
  • nieuwsbrieven en social kanalen van De Ondernemer.

 

Verder heeft Rabobank zelf ook diverse middelen ingezet voor deze campagne, waaronder:

  • MailMoment Nieuwsbrief Zakelijk;
  • LinkedIn base;
  • e-mails naar klantenbestand;
  • banners op Rabobank.nl.

 

Behalve zenden, wilde Rabobank ook interactie met de doelgroep. Om die reden hebben we ook een engagementstrategie geïmplementeerd met de verkiezing De Sterke Schakel van Nederland waar ondernemers zich zelf voor konden aanmelden. Initieel bedoeld als fysiek event, maar door corona is er gekozen voor een online verkiezingscampagne. De winnende keten kreeg als prijs een crossmediaal pakket met:

  • eigen video aflevering;
  • promotie van het artikel via online media kanalen van DPG Media (o.a. De Ondernemer, Volkskrant, Algemeen Dagblad en regionale titels);
  • diverse social kanalen van Rabobank en De Ondernemer.

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

De campagne laat erg sterke media resultaten zien, die aansluiten bij de eerder gestelde KPI’s. Onafhankelijk onderzoek van DVJ Insights toont een sterk effect bij de exposed groep van de campagne.

  • 37 procent sterkere associatie met Rabobank heeft een positieve invloed op de maatschappij (52 procent exposed versus 38 procent unexposed);
  • 45 procent sterkere associatie met Rabobank helpt ondernemers (32 procent exposed versus 22 procent unexposed);
  • 37 procent sterkere associatie met Rabobank denkt mee met ondernemers (26 procent exposed versus 19 procent unexposed);
  • 17 procent stijging op (positieve) houding ten opzichte van Rabobank (41 procent exposed vs 35 procent unexposed);
  • 36 procent stijging op overweging (34 procent exposed versus 25 procent unexposed);
  • 62 procent meer voorkeur voor het merk Rabobank (21 procent exposed versus 13 procent unexposed).

 

Ook op het gebied van bereik zijn goede resultaten behaald. De campagne bereikte 77,9 procent (bron: NOBO) van de zakelijke doelgroep in Nederland (index 111 gestelde KPI 70 procent). Ook de engagement met de content is hoog en laat duidelijk de kracht zien van de branded content inzet (bron: Google Analytics):

  • hoge CTR van gemiddeld 0,42 procent (benchmark 0,26 procent-0,35 procent);
  • hoge time-on-site van 2.32 minuut (benchmark 1.30 minuut);
  • overscore op landingen van 105.887 (doelstelling 84.400 = +25 procent);
  • totaal 65.499 quality views (doelstelling 50.640 = +29 procent).

Foto: Hannie Verhoeven

www.dpgmedia.nl
www.deondernemer.nl
www.crossmediaawards.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.