Marketing Report
[Cross Media Merk 2022] Lauren Samsom over &C Media

[Cross Media Merk 2022] Lauren Samsom over &C Media

Op 8 juni worden de Cross Media Awards 2022 uitgereikt. &C Media dingt mee naar de award in de categorie Merk van het jaar. We spreken met Lauren Samsom, Head of Branded Content & Sales bij &C BrandStudio.

Kun jij &C Media introduceren?

&C Media is 5 jaar geleden opgericht door Chantal Janzen en haar man Marco Geeratz, eerst opererend vanuit Medialane en sinds 2,5 jaar volledig zelfstandig met een team van bijna 45 mensen. &C is het 360-graden content- & lifestyle-merk van Chantal Janzen; met een maandelijks magazine (in top 3 glossy’s van Nederland), 5 specials, een online contentplatform, socials, &C Store en webshop, eigen producten en co-branded producten in samenwerking met andere merken, eigen televisieformats en het live event Chantals Pyjama Party in Ziggo Dome.

&C richt zich op vrouwen van 25-45 jaar. Wij informeren, inspireren en amuseren met als doel onze doelgroep te motiveren zich te blijven ontwikkelen.

Daarnaast heeft &C een eigen &C BrandStudio, een branded content agency dat voor merken vanuit het DNA branded entertainment content- en activatie-campagnes bedenkt en produceert. Op maat, met relevantie voor het merk, en waarin altijd een knipoog en relativering voelbaar is. Alle campagnes worden in-house ontwikkeld, van strategie, concept, productie tot distributie.

 

Hoe onderscheidt &C Media zich van andere mediamerken?

&C is een mediamerk dat vanuit het hart gebouwd is vanuit de persoonlijkheid van Chantal Janzen; inspirerend, empatisch, tongue in cheek, toegankelijk en veelzijdig.

&C is geen doorsnee mediamerk en past ook eigenlijk niet in een standaard vakje. We zijn een uitgeverij die alle content volledig zelf ontwikkelt maar hebben veel meer activiteiten dan alleen print en online. &C heeft een webshop en fysieke winkel in hartje Amsterdam. We ontwikkelen lifestyle producten in samenwerking met partners (onder meer een servieslijn met Blond Amsterdam, een lounge- en sleepwearcollectie met Le Olive, en inmiddels drie geurlijnen van beauty producten in samenwerking met Janzen). We ontwikkelen en produceren tv-programma’s (Chantals Pyjama Party waarvan ook een live event, Chantals Beauty Camper). Deze zomer lanceren we een compleet nieuw online platform met onder meer een &C-marketplace waar sellers in verschillende domeinen zich kunnen aansluiten.

Wat waren de successen en hoogtepunten van &C Media in 2021?

&C is in 5 jaar uitgegroeid tot een volwassen mediamerk en heeft een stevige positie in de markt weten te verwerven zowel in B2C als in B2B. In de dalende tijdschriftenmarkt groeit &C in bereik binnen de doelgroep maar ook als partner voor mooie A-merken. We realiseren een maandelijkse groei van bijna 20 procent op B2B-inkomsten. We bereikten een merkbekendheid van 38 procent en zijn nummer 3 glossy in Nederland.

We onderscheiden ons door de creatieve randjes op te zoeken in de content die we maken en in de partnerships die we aangaan. Daarnaast is de content approach van &C altijd 360-graden en proberen we de juiste snaar te raken bij onze doelgroep.

Welke stappen heeft &C Media in 2021 gezet op gebied van crossmedia?

In 2021 zijn we de 360-graden approach van ons mediamerk nog verder gaan ontwikkelen. Dit doen we door onze doelgroep heel goed te begrijpen en precies op de juiste plekken aanwezig te zijn. We zijn in 2021 naast ons magazine en platform strategisch gaan bouwen aan de positionering van &C als full-lifestyle-merk voor vrouwen. Dit betekent investering in het &C-platform, het optimaliseren van de domeinstrategie, het (co-branded) partner productaanbod en het verdiepen van branded content samenwerkingen. Daarnaast zijn we aan het verbreden van ons aanbod richting onze klanten, waarbij we nog meer een verweving tussen commercieel en redactioneel opzoeken. En creatieve nieuwe opties bieden zoals de take-over van mode/travel/beauty/food-rubrieken.

Wat is jouw visie op crossmedia en de ontwikkeling hiervan met betrekking tot mediamerken?

Wanneer je core business content is, is het belangrijk om goed te begrijpen hoe je je doelgroep kan bereiken. Het gaat steeds meer over de totale belevingswaarde die je de doelgroep biedt. Daarnaast is het van belang om creatief om te gaan met het realiseren van bereik, de inzet van verschillende middelen in een 360-graden verband is hierbij de juiste stap. Je kan in het huidige landschap het verschil maken met kennis over je doelgroep en creativiteit binnen de content en campagnes.

Op welke crossmedia case uit 2021 ben je trots?

Uiteraard hebben we verschillende cases waar we trots op zijn, waarmee we nieuwe creatieve wegen zijn ingeslagen en crossmediale aanpak hebben toegepast. We hebben een case van onze samenwerking met Persil ingestuurd voor de Cross Media Case van het jaar 2021. Persil had als doel om enerzijds haar positionering de nummer 1 vlekverwijderaar van Nederland verder te versterken, maar ze zocht ook naar een manier het publiek dichter bij Persil te brengen/te betrekken door een laag emotie toe te voegen; en daarnaast wilde ze ook een nieuwe doelgroep bereiken: digital savvy, moderne mama's, 30-45 met een gemiddeld/hoog inkomen, met kleine kinderen tussen 6 en 14 jaar oud.

Persil vond in &C het ideale contentplatform om deze doelgroep te bereiken en gewenste doelstellingen te realiseren. &C BrandStudio ontwikkelde en produceerde het concept De Vuile Was Van…

Een cross mediale branded content-campagne, waarin we thuis op bezoek gaan bij verschillende BN’ers, en hen verleiden de vuile was buiten te hangen. In de video-serie volgen we met de camera de BN’er door haar/zijn huis en over de camera heen stellen we een hele reeks schurende en eerlijke vlek-gerelateerde vragen: Van wie of wat krijg jij nou vlekken in je nek; Welke smet op je carrière zou je het liefst willen schoonwassen; Wanneer heb je voor het laatst in je broek geplast van het lachen; Heb je een vlekkeloze jeugd gehad’…

Zo krijgen wij (de kijker) niet alleen een intiem en onverbloemd inkijkje in het huis van de BN’er (we zien een niet-opgeruimde tafel, rondslingerend speelgoed, bergen wasgoed, vlekken); maar is het tegelijkertijd een intiem en persoonlijk inkijkje in het leven van de BN’er – en waaruit blijkt dat elk leven (ook dat van BN’er) niet altijd picture perfect en even vlekkeloos verloopt…

In deze vierdelige videoserie hangen Edsilia Rombley, Bettina Holwerda, Bibi Breijman en Patrick Martens de vuile was buiten.

Vanuit elke aflevering wordt door de BN’er ook een oproep gedaan naar de kijker om haar/zijn meest gênante vlekkenverhaal te delen en kans te maken op een jaar gratis Persil.

Naast Persil hebben we prachtige campagnes gemaakt voor onder meer Biodermal, waarbij we over een periode van drie maanden een redactionele take-over van de populaire &C rubriek Mirror Mirror hebben geïnitieerd, versterkt hebben met een succesvolle online-videoserie, een productpromotie en socialmediaactivatie. Voor Volvo waarbij we de nieuwe Volvo back to the roots hebben gebracht naar Zweden in een docuserie en printcampagne.

Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

  • &C-kanalen: Youtube, andc.tv, Instagram, Facebook, &C Nieuwsbrief, &C Magazine: om de &C Audience zo goed mogelijk te bereiken en te zorgen voor maximale engagement is de branded content organisch gedistribueerd binnen alle kanalen van &C. De vier video-afleveringen zijn geplaatst op het het YouTube-kanaal van &C en embedded op het contentplatform van &C (andc.tv). Aan elke aflevering is op andc.tv ook een artikel gekoppeld. De vier video-afleveringen zijn ook op het Instagram kanaal en het Facebook kanaal van &C geplaatst.
  • Met een uitgebreide social campagne hebben we met korte snippets uit campagne de content breed verspreid onder de doelgroep: &C Instagram Stories (circa 30 stories), &C Facebook posts (ca 20 posts), &C Nieuwsbrief posts (8 x)
  • De campagne is ook doorvertaald in naar 4 pagina’s advertorials in &C Magazine.
  • Social campagne via kanalen BN’ers: Edsilia Rombley, Bettina Holwerda, Bibi Breijman, Patrick Martens hebben zelf met verschillende Instagram Stories (snippets uit hun eigen aflevering) de content gedeeld op hun eigen kanalen met klik naar de content op het &C Youtube.
  • Paid campagne: om de content nog breder weg te zetten is een extra paid campagne ingekocht. Hiervoor zijn speciaal door &C BrandStudio korte edits gemaakt vanuit content. Vanuit alle content werd weer gelinkt naar de content op &C.
  • Social: Video Link Ads en Stories op zowel FB als Instagram.
  • Korte versies online video’s: naast YouTube zijn er ook ads geserveerd op Publisher websites met behulp van GroupM Premium Supply.

 

Hoe ondersteunt &C media adverteerders?

Omdat we bij &C werken vanuit de &C BrandStudio, het creatieve bureau binnen het merk luisteren we met een onafhankelijk oor naar de wensen van de adverteerder, maar snappen we ook exact wat de doelgroep beweegt en vooral ook aan het lachen maakt. We ontwikkelen niet vóór een partner maar altijd in samenwerking met een partner.

We crosschecken richtingen, scripts, keuze influencers en opmaak van de campagne om dit helemaal te laten kloppen bij zowel de &C doelgroep als de wensen van de klant. Met altijd de juiste knipoog. Daarnaast vinden we het belangrijk dat de content die we in samenwerking maken met onze partners ook altijd rechtenvrij te gebruiken. Adviseren we over de juiste inzet van paid campagnes binnen en buiten ons eigen netwerk.

www.andcmedia.nl

www.crossmediaawards.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.