Marketing Report
[Cross Media Persoon 2022] Jannine Berkelaar: Het liefst zit ik elk moment van de dag bij de lezer op schoot interview

[Cross Media Persoon 2022] Jannine Berkelaar: Het liefst zit ik elk moment van de dag bij de lezer op schoot

Jannine Berkelaar is hoofdredacteur van Kek Mama, een uitgave van Familyblend. Zij is genomineerd voor Cross Media Persoon van het jaar 2022. We spreken haar.

Kun jij Kek Mama introduceren?

Met alle liefde! Kek Mama is hét #1 glossy merk voor moeders met kinderen tussen 0 en 12 jaar. Voor leuke vrouwen die ook moeder zijn: vrouwen die alles uit het leven willen halen (moederschap, carrière, sociaal leven) en zich daar níet schuldig over willen voelen. Met een alsmaar groeiend bereik online via KekMama.nl - inmiddels zitten we op 1,7 miljoen bezoekers per maand, een steady printbereik van 133.000 (NOM) en een grote schare volgers via Facebook en Instagram is Kek Mama hét omnichannel glossy merk voor moeders. Kek Mama is blikverruimend, eigentijds en uitdagend, heeft humor, is scherp en soms op en over ‘t randje.

Sinds 1 december 2021 is Kek Mama onderdeel van Familyblend, de agency die merken aan jonge gezinnen verbindt. Dit doet Familyblend al 16 jaar en inmiddels met een team van 30 specialisten. Bij Familyblend zijn er verschillende media tools die worden ingezet binnen campagnes; branded content, influencermarketing, affiliate marketing, data marketing en creatie & strategie.

Wat zijn jouw activiteiten bij Kek Mama?

Als hoofdredacteur ben ik verantwoordelijk voor het maken en uitvoeren van de (crossmediale) strategie van het gehele merk. Alles wat we doen ontstaat vanuit content ideeën die we met ons kleine maar gedreven team bedenken en waarmee we onze doelgroep willen verrassen en inspireren. Vervolgens gaat het om het ‘hoe’. Op welke platformen brengen we welke verhalen en op welke manier doen we dat. Ik houd me hierbij vooral bezig met de kwaliteit van de inhoud en de look and feel. Alles wat we doen moet passen bij onze merkwaarden en alle uitingen moeten the brand Kek Mama ademen. Daarnaast vind ik het belangrijk om te blijven kijken naar en leren van alle ontwikkelingen die spelen binnen de magazine wereld en de diverse platforms.

Continu maken we de afweging: gaan we hier wel of niet in mee en zo ja hoe kunnen we daar de behoefte van onze doelgroep vervullen. En daarnaast hoop ik als hoofdredacteur mijn team te inspireren tot het maken van de beste mogelijke content, het continu verbeteren van zichzelf en de werkprocessen én het belangrijkste het fun-aspect bij het maken. Als media met liefde en plezier wordt gemaakt zie je dat in alle uitingen en kan ik als hoofdredacteur alleen maar trots zijn op het eindproduct.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Crossmedia zit al jaren in het DNA van Kek Mama. Om als niche merk overeind te blijven kun je niet anders dan op zoveel mogelijk touchpoints contact maken met je doelgroep. Dit doe we nu via ons maandelijkse magazine en de vier specials, de podcast afleveringen, email nieuwsbrieven, de social platforms, de video’s op Kek Mama TV, via influencers verbonden aan familyblend the agency en via events. Een kruisbestuiving tussen de kanalen is hierbij key. Door het slim inzetten van deze mix aan middelen en vooral door de juiste content op de juiste manier te brengen bereiken we onze lezers en volgers op dagelijkse basis, wat zeg ik, op uurbasis.

Het liefst zit ik elk moment van de dag bij de lezer op schoot om ze iets te vertellen vanuit Kek Mama. En het mooie is, met ons omnichannel strategie kan dat ook. Alle kanalen hebben hun eigen karakter en doelstellingen, versterken elkaar en vullen elkaar aan. Samen vertellen ze het verhaal. Dit alles in combinatie met data. Data vertelt ons waar de doelgroep is, waar ze meer over wil weten en hoe ze die informatie wil ontvangen: beeld, tekst, video of audio. Met al deze inzichten zijn we in staat om ijzersterke en waardevolle content te maken waarmee we de lezers en volgers recht in het hart raken. De mooiste kernwaarde van Kek Mama is in mijn ogen verbinden. En het crossmediale medialandschap biedt steeds meer middelen en mogelijkheden om onze community aan ons merk te verbinden. Dat is toch te gek!

Hoe zie jij crossmedia zich de komende jaren ontwikkelen?

Data, data, data. De ontwikkelingen op het gebied van het consumeren van content gaat razendsnel. De mogelijkheden op online platforms, de diverse vormen en varianten binnen social media kanalen, verschillende videovormen, de eindeloze mogelijkheden op TikTok, de steeds groter wordende podcast-wereld. Door hier data op de juiste manier te gebruiken en te lezen kun je als merk inschatten waar jouw relevantie ligt en welke boodschap je waar kunt vertellen. De versnippering van content op al die platformen is een uitdaging, want er is veel kennis voor nodig. Maar het dwingt je ook om nog creatiever te zijn in het op verschillende manieren verpakken van de boodschap die je wil vertellen en dat is waar ik als mediamaker goed in ben en waar ik elke dag volop energie van krijg.

Wat is de rol en het belang van data in jullie crossmediale strategie?

Dat is dus vanzelfsprekend een heel grote. Wij zijn elke dag bezig met data. De tijd dat je een verhaal de wereld in slingerde en ervanuit ging dat het scoorde is al lang voorbij. Dagelijks bekijken we welke artikelen wel en niet lopen, welke onderwerpen er spelen, waar de doelgroep zich bevindt en wat er trending is binnen het moederschap op welke platform. Door het volgen van deze datastromen en trends en dus de bewegingen van de consument zijn we in staat onze verhalen nog gerichter bij de doelgroep te krijgen. Daarnaast willen we nog dit jaar een grote slag slaan in het verrijken van de dataprofielen die we reeds in huis hebben. Door zaken als interessegebieden, vakantievoorkeuren, aantal kinderen en leeftijden toe te voegen aan deze profielen kunnen we onze community nog beter bedienen door bijvoorbeeld meer verhalen voor ze te maken die ze graag lezen. Ook kunnen we partners helpen hun boodschap veel gerichter bij de juiste personen te krijgen. En daar profiteert onze lezer en volger ook weer van omdat ze de content die wij aanbieden ook daadwerkelijk interessant vindt. 

Op welke crossmediale case of crossmediaal product van Kek Mama ben jij trots?

Onlangs lanceerden we een langgekoesterde wens van mij; onze tweede podcast-serie genaamd Rollebollen waarin een moeder vertelt hoe vaak zij het nog echt doet. Dit interview komt rechtstreeks uit het magazine en is al jarenlang ons meest populaire rubriek. Nu is het dus ook in audiovorm te consumeren. Een schot in de roos bij de doelgroep. Daarnaast ben ik natuurlijk ontzettend trots op #mombracing! In mijn ogen een terechte nominatie in de categorie crossmedia cases. Mombracing is de tegenhanger van momshaming, een fenomeen waar maar liefst 77 procent van de moeders mee te maken heeft.

Met onze positieve tegenhanger willen we moeders een hart onder de riem steken en hen stimuleren elkaar te supporten in plaats van naar beneden te halen als krabben in een krabbenmand. Immers, iedere moeder doet ook maar wat. Dit thema past zó ontzettend goed bij Kek Mama. Door die natuurlijke fit is het te gek om deze boodschap op verschillende manieren uit te serveren. Dit jaar deden we dat de middels een prachtige special die sinds 2022 weer onderdeel is van Kek Mama, 164 pagina’s vol inspiratie, humor en herkenning over dit onderwerp. Maar ook via Insta reels en YouTube-shorts gemaakt door influencers uit familyblend the agency. Daarnaast hingen er posters door de binnenstad van Utrecht met inspirerende en opvallende kreten als: Hé mama, neem tijd voor jezelf. Een uur op de iPad overleven ze echt wel. Uiteraard stonden er op KekMama.nl in de hele maand april langere en kortere artikelen over het onderwerp mombracing. En via Facebook en Instagram stimuleerden we moeder met elkaar in discussie te gaan over mombracing middels stellingen en polls. In mijn ogen een prachtige mix waar inhoud en vorm elkaar versterken. En dat is wat een crossmediaal verhaal tot een succes maakt.

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmediale wapenfeit van 2021?

Door het invoeren van een contentkalender vliegen we onderwerpen en thema’s breder aan. Dit klinkt heel logisch, maar voorheen liep de printplanning en de online planning langs elkaar heen en op de socials gebeurde er misschien weer iets anders Allemaal heel mooie Kek Mama uitingen, maar het hield geen verband. Door een overall themakalender of contentkalender in te voeren heb ik de kanalen meer samenhang gegeven. Een voorbeeld is het onderwerp slaapgebrek. Een onderwerp dat iedere moeder op de hele wereld bezighoudt! Op Facebook riepen we op de gekste anekdotes te delen die je overkomt als moeder met slaapgebrek. In het magazine verschenen vervolgens korte verhalen van deze moeders. Op KekMama.nl was er ruimte voor duiding: “Slaap: hoe belangrijk is het en hoeveel uur heb je nodig?”. Op Instagram plaatsten we een grappige, herkenbare spreuk: “Ken je die situatie dat je je telefoon aan de lader hebt gelegd, om er later achter te komen dat de lader niet in het stopcontact zat en je batterij dus nog steeds leeg is? Dat is nou slapen als ouders.” En in onze podcast ‘Mama doet ook maar wat’ bespraken redactieleden hun eigen ervaringen: hebben wij ook last van slaapgebrek, hoe gaan we daarmee om, wat doen wij om onze kinderen beter te laten doorslapen? Het is ontzettend leuk en inspirerend om met het creatieve team op deze manier thema’s op te pakken en te verrijken op de verschillende kanalen die het mooie merk Kek Mama rijk is. 

Hier staat een overzicht van alle genomineerden voor Cross Media Persoon 2022

www.kekmama.nl
www.familyblend.nl
www.crossmediaawards.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief