Marketing Report
[Cross Media Persoon 2022] Jildou van der Bijl: Data vormen de motor die de campagnes laat draaien nieuws

[Cross Media Persoon 2022] Jildou van der Bijl: Data vormen de motor die de campagnes laat draaien

Jildou van der Bijl is Chief Creative Officer bij LINDA. Zij is genomineerd voor Cross Media Persoon van het jaar 2022. We spreken haar.

Kun jij LINDA. introduceren? 

Tuurlijk! Volgend jaar bestaan we alweer 20 jaar en in die tijd is LINDA. uitgegroeid tot een ijzersterk - niet uit Nederland weg te denken - multimediaal mediamerk dat met lef en liefde dagelijks de harten verovert van heel veel vrouwen en een grote groep mannen.

Met het maandelijkse LINDA.magazine zijn we, sinds vier jaar na lancering, marktleider in het glossy segment. En die positie hebben we al die tijd weten te behouden. Al jarenlang werkt er een geweldige groep mensen keihard aan een van de mooiste en meest bijzondere vrouwenmerken, ook in deze - vooral voor Linda de Mol - roerige tijd. We vinden niets vanzelfsprekend, willen altijd meer geven dan mensen van ons verwachten, nemen ons werk bloedserieus, maar onszelf niet.  

We maken al bijna twintig jaar content die gedeeld wordt, waar over gesproken wordt, waarover wordt gediscussieerd. LINDA.nl is dé nieuwssite voor vrouwen met een gemiddeld aantal gebruikers van 5.700.000 per maand. En op social media zijn we de grootste vrouwentitel, met een totaal aantal likes/volgers van 1.417.755 (MMA, social media monitor Q1 2022). Sinds 1 maart 2019 is LINDA. onderdeel van Talpa Network.

Wat zijn jouw activiteiten bij LINDA.?

Als creatief directeur probeer ik energie te geven aan vernieuwing en ontwikkeling, kansen te zien en die te benutten. Zo brachten we vorig jaar, samen met onze partner Dinnerware & Co, de eerste LINDA.loves collectie uit. Een nieuw hoofdstuk voor LINDA. in de vorm van een eigen productenlijn, zorgvuldig geselecteerd met lef & liefde voor een breed publiek, rekening houdend met duurzaamheid, kwaliteit en betaalbaarheid. We hebben in totaal vier collecties gemaakt, die allemaal exclusief verkrijgbaar waren bij Albert Heijn.
Ik maak samen met de hoofdredacteuren van LINDA., LINDA.meiden en LINDA.nl en de redacties, de social teams, onze collega’s van marketing, sales, branded content en project, dag in dag uit te gekke producties en producten, waar consumenten hun kostbare tijd aan willen spenderen en waarbinnen we de mooiste verhalen van adverteerders kunnen brengen. 

Wat is jouw visie op crossmedia?

Al jaren bouwen we aan een klein dorp van printtitels, nieuwsbrieven, podcasts, activaties, videoseries en social kanalen, om zo die prachtige verhalen uit te spelen waar die het beste tot hun recht komen voor de consument. Het is een reuzeleuk en intelligent spel om te zorgen dat je op basis van data, hoogkwalitatieve en creatieve content combineert met de betrokkenheid van je doelgroep, waardoor je bereik, maar ook impact creëert. Een onderzoek online, de activatie in de nieuwsbrief, uitslag op social, en de verdieping in een podcast. Steeds kijken we welk medium welk deel van het verhaal het beste vertelt, zodat het een optelsom wordt voor zowel de consument als de adverteerder.

We vinden niets vanzelfsprekend, willen altijd meer geven dan mensen van ons verwachten, nemen ons werk bloedserieus, maar onszelf niet


En doordat we onderdeel zijn van Talpa Network, kunnen onze adverteerders optimaal profiteren van onze radar voor wat Nederlanders raakt en het Talpa netwerkeffect. We bestrijken daarbij wat wij zelf de schijf van vijf noemen: kijken, luisteren, lezen, spelen en kopen. Hiermee bieden we een groeiend integraal bereik van 13 miljoen Nederlanders. Oftewel de mogelijkheid voor onze adverteerders om iedere mogelijke crossmediale combinatie van de vijf domeinen in te zetten, waardoor het geheel altijd meer is dan de som der delen.

Hoe zie jij crossmedia zich de komende jaren ontwikkelen?

We staan pas aan het begin, denk ik weleens. Het wordt alleen maar leuker! Mijn droom is om samen met adverteerders en mediabureau’s steeds weer creatieve crossmediale concepten te bedenken met intelligente distributie strategieën eronder, die onze betrokken consumenten raken, impact hebben en beklijven. En hoe vaker we dat doen, hoe meer we leren van data, hoe slimmer we het spel kunnen spelen. Aan onze liefde om mooie verhalen te vertellen zal het niet liggen

Wat is de rol en het belang van data in jullie crossmediale strategie?

Data is tegenwoordig de motor die de campagnes laat draaien, door het hele crossmediale proces willen we zoveel mogelijk meten en weten. De afdeling marketing intelligence geeft ons consumenteninzichten die we gebruiken bij het ontwikkelen van concepten. Data helpt ons om te testen. En tijdens de campagne optimaliseren we continu op basis van data. Door data te koppelen aan creativiteit en de kracht van ons merk LINDA. kunnen we steeds meer nieuwe relevantie en impact garanderen. 

Op welke crossmediale case van LINDA. ben jij trots?

Afgelopen jaar maakten we voor Fuze Tea BLAD., de hero van een grote crossmediale samenwerking die we met UM hebben uitgevoerd. In deze campagne stond de behoefte van de Nederlandse consument om te willen ontstressen (Covid-19), en de mate waarin men dat invult in de natuur (wandeltrend) centraal. Dat sluit aan bij de kernwaarden van Fuze Tea: ‘naturalness’ & ‘unwinding’. Wij maakten een 64 pagina’s tellend magazine vol met Unwinding en Naturalness content. In de herkenbare LINDA.-stijl werd het merk Fuze Tea verdiept door interviews, wandelroutes, columns, fotografie en de bekende Favorites-pagina’s. Presentatrice Leonie ter Braak vormde de verbinding tussen alle verschillende vormen van content. Zij stond op de cover van het magazine en trok met bekende gezichten de natuur in voor een wandeling en een goed gesprek. Die wandelingen werden vastgelegd in de 4-delige video- en podcastserie ‘Geen blad voor de mond’ en gedistribueerd via de online kanalen van LINDA. en Fuze Tea. Lezers werden via de podcast meegenomen op ‘avontuur’, en konden de route van de wandelingen van de BN’ers ook online vinden om deze zelf te lopen. Zo wandelt Leonie in de eerste aflevering met Raven van Dorst (en hond Rita) in Maassluis, de plek waar Raven is opgegroeid. Een heerlijk open en direct gesprek. Met na 3 dagen al in totaal ruim 10k streamstarts.”

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmediale wapenfeit van 2021?

Jee, nou, een wapenfeit klinkt alsof er iets is waar ik mezelf voor op de borst wil slaan en dat is er niet. Juist bij crossmediale samenwerkingen zijn zoveel verschillende mensen en afdelingen betrokken, zowel bij LINDA. als bij het mediabureau en het merk. Dat vergt uitstekend projectmanagement en dat kunnen we gelukkig heel goed. Het is echt heel bijzonder om te zien wat we voor elkaar kunnen krijgen als al die mensen begeesterd worden door een goed idee en de drive voelen om het te laten slagen. Dat voelde zo bij onze samenwerking met Albert Heijn, maar ook bij bol.com, Fuze Tea en nu weer met HEMA waar we voor aan de slag gaan met hun mode items.

Hier staat een overzicht van alle genomineerden voor Cross Media Persoon 2022

www.linda.nl
www.crossmediaawards.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief