Marketing Report
DDMA:

DDMA: "Minister Stef Blok: geen verbod op gepersonaliseerd adverteren"

DDMA, de branchevereniging voor data en marketing stelt dat minister Stef Blok (VVD) aan heeft gegeven dat er geen algeheel verbod op gepersonaliseerd adverteren komt. Een opvallende uitspraak aangezien het Europees en Nederlandse parlement daar nog geen uitspraak over heeft gedaan, terwijl minister Stef Blok demissionair is.

Sommige politieke partijen in het Europees Parlement willen een dergelijk verbod in de aankomende Digital Services Act op te nemen.

Als branchevereniging voor data en marketing is DDMA blij met deze uitspraak van de minister van Economische Zaken en Klimaat DDMA juicht de komst van de Digital Services Act toe, die transparantieverplichtingen voor gerichte online advertenties introduceert, toe. Volgens de branchevereniging kan alleen met meer transparantie het vertrouwen van de consument worden teruggewonnen. DDMA stelt dat een verbod op of een beperking van gepersonaliseerd adverteren schiet zijn doel voorbij en zou in de optiek van de branche-organisatie schadelijk voor met name MKB’ers, innovatieve ondernemers en andere kleine organisaties.

Deze organisaties maken gebruik van gepersonaliseerde advertenties om laagdrempelig hun bestaande of potentiële klanten te bereiken, fondsen te werven en te informeren. Zij moeten de mogelijkheid behouden om hun producten, diensten en informatie onder de aandacht te brengen bij consumenten. Bedrijfsleven en politiek moeten daarom samen tot een inzet van gepersonaliseerd adverteren komen die de positie van consumenten en ondernemers beter waarborgt.

Eerder deden 19 europarlementariërs een oproep om advertentieplatforms als Facebook en Instagram te boycotten. Een partij als Lush heeft daartoe inmiddels besloten.

Naast de Europarlementariërs wil ook de koepel van Europese toezichthouders (EDPB) strengere regulering van gepersonaliseerd adverteren via de DSA. DDMA deelt de zorgen over het huidige advertentie-ecosysteem die bij hen leven ook. DDMA is het ermee eens dat desinformatie die via de grote digitale platforms wordt verspreid, moet worden aangepakt. Het verspreiden van desinformatie en relevant, gepersonaliseerd adverteren zijn volgens DDMA echter twee totaal verschillende dingen. In een goed functionerend advertentie-ecosysteem is er juist behoefte aan op de persoon afgestemde inhoud, bijvoorbeeld op basis van gedrag en zoekgeschiedenis. Personalisatie zorgt er volgens de branchevereniging voor dat je inhoud te zien krijgt die voor jou relevant is, in de overload aan informatie die online op mensen afkomt.

DDMA stelt dat veel bedrijven er aan werken om kwalitatief goede gepersonaliseerde advertenties, waar zo min mogelijk persoonsgegevens voor nodig zijn. Privacyvriendelijk gepersonaliseerd adverteren, waarbij de klant controle heeft over zijn gegevens, is mogelijk binnen de strikte regels uit de AVG voor dataminimalisatie. DDMA vindt dat de politiek het bedrijfsleven hierbij kan helpen met voorlichting en tools voor naleving van bestaande regels én in het handhaven hiervan.

www.ddma.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief