Marketing Report
DDMA vraagt ACM aanpakken overtreders regels telemarketing

DDMA vraagt ACM aanpakken overtreders regels telemarketing

Branchevereniging DDMA vraagt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op te treden tegen overtreden van de telemarketingregels. Per 1 juli 2021 mogen organisaties die aan telemarketing doen niet meer zonder toestemming bellen naar mensen die nog geen klant zijn.

Het doel van de gewijzigde Telecommunicatiewet is het aantal ongewenste telefoontjes omlaag te brengen. Het succes van deze regels valt of staat met handhaving, meent de telemarketingsector. DDMA doet daarom een oproep aan ACM om organisaties die de regels al langer structureel overtreden aan te pakken.

Vanaf 1 juli 2021 hebben organisaties toestemming (een opt-in) nodig hebben om te bellen naar niet-klanten. Het Bel-me-niet-Register houdt daarom op te bestaan. Daarnaast mogen organisaties nog steeds bestaande klanten telefonisch benaderen, maar alleen als zij de klant hier bij het aankoopmoment over informeren. Ook moeten zij de mogelijkheid bieden om bezwaar te maken tegen telefonische benadering. Consumenten kunnen zo zelf kiezen welke organisaties hen wel of niet kunnen benaderen. 

DDMA hoopt dat de wetswijziging de irritatie bij consumenten wegneemt.

Diana Janssen, directeur van DDMA: “De regels worden hierdoor duidelijker en consumenten zijn veel meer zelf aan zet, dat is een belangrijke stap waar we blij mee zijn. Maar het is slechts een deel van de oplossing: om het aantal ongewenste telefoontjes echt terug te dringen, is handhaving cruciaal. De regels maken dat mogelijk, doordat de bewijslast wordt omgedraaid: organisaties moeten voortaan zelf kunnen bewijzen dat zij mensen mogen bellen. We sporen de ACM aan gebruik te maken van de nieuwe handvatten die zij nu krijgt en bedrijven die de regels structureel - ook nu al, voor de wetswijziging - overtreden aan te pakken. Alleen dan zal de overlast voor consumenten sterk verminderen. En daar hebben organisaties die zich netjes aan de regels houden natuurlijk alleen maar baat bij. Vanuit de telemarketingsector bieden wij de ACM uiteraard de helpende hand aan om hierin samen te werken.”

Pieter Prins, directeur van callcenter 2Contact en lid van de DDMA Commissie Telemarketing: “Wij willen relevante en respectvolle gesprekken voeren met mensen die openstaan voor een gesprek.  Deze regels helpen daarbij. Niemand zit namelijk te wachten op ongewenste telefoontjes - consumenten niet, maar onze opdrachtgevers en werknemers ook niet. Wij werken hard aan een positiever beeld van telemarketing. Zo trainen we onder meer al onze klantadviseurs, zodat zij weten waarom juist deze consument gebeld wordt en hoe deze zijn of haar toestemming kan intrekken. Maar als de ACM niet gaat handhaven, blijven we last houden van partijen die zich niet aan de regels houden.”

www.ddma.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief