Marketing Report
[DPG Grow] 7 stappen om direct je conversie te verhogen nieuws

[DPG Grow] 7 stappen om direct je conversie te verhogen

Conversie is het moment dat een (online) bezoeker overgaat tot actie. Er zijn allerlei soorten conversies. Dit is mede afhankelijk van je branche, campagne en product. In de meeste gevallen gaat het om een aankoop die omzet oplevert, een zogenaamde harde conversie.

Er bestaan ook zachte conversies. Vraagt een klant bijvoorbeeld meer informatie aan? Downloadt een bezoeker een whitepaper? Het kunnen subdoelen van de campagne zijn. Bepaal vooraf wat je definieert als de conversie. Gebruik daarna onderstaande tips om de conversie te optimaliseren. Wil je nog meer kennis opdoen over digitale media en marketing? Kijk dan op dpggrow.nl.

1. Voeg een zoekfunctie toe

Zorg ervoor dat bezoekers makkelijk kunnen vinden waar ze naar zoeken. Gebruik een eenvoudige navigatiestructuur. Voeg filters toe als dat van toepassing is én zorg voor een zoekfunctie. Dit is vooral voor potentiële klanten die precies weten wat ze nodig hebben. Laat meerdere wegen naar Rome (de conversie) leiden. Niet iedereen zoekt namelijk op dezelfde manier. Maak het je bezoekers en klanten makkelijk. Bovendien draagt het bij aan hun gevoel van autonomie. Ze kiezen namelijk zelf hoe ze uitkomen bij dat wat je aanbiedt.

2. Plaats scanbare content

Wil je iets uitleggen over jouw product of dienst? Gebruik scanbare content. Zorg je voor een voldoende tussenkoppen. Daarmee maak duidelijk wat er op welke plek te vinden is. Sommige klanten weten al veel van wat je wilt vertellen. Terwijl het voor anderen nieuw is. Met scanbare content zorg je ervoor dat ieder voor zichzelf kan bepalen wat interessant is om te ontdekken.

3. Overtuig met bewijs

Gebruik verschillende vormen van bewijs, net als tijdens de overwegingsfase. Vraag klanten om reviews. Schrijf een klantcase en laat letterlijk zien hoe anderen jouw product of dienst gebruiken. Hoe sterker je kunt bewijzen wat je belooft, des te groter de kans op conversie. Vertel je beste argumenten niet zelf, maar laat je klanten dat doen. 14 procent vertrouwt de mening van een bedrijf. 70 procent vertrouwt de mening van een ander. Laat je sterke punten dus vertellen door klanten, in reviews of cases, in tekst of in video.

4. Bied een keuze

Het kwam al even aan bod bij de zoekfunctie en de navigatiestructuur: bied klanten een keuze. Dat geldt ook als het gaat om jouw producten of diensten. Zorg ervoor dat ze zelf kunnen kiezen welke variant of welke vorm bij ze past. Je zorgt daarmee eenvoudig voor veel meer conversie, omdat je klanten het gevoel van autonomie aanbiedt dat zij belangrijk vinden.

Let op: beperk de hoeveelheid keuze. Te veel keuze leidt tot keuzestress. In principe zijn 2 of 3 opties al voldoende. Voorkom dat klanten moeten kiezen uit meer dan 6 of 7 opties.

Tip: door keuze toe te voegen heb je de kans om prijseffecten toe te passen. Gebruik bijvoorbeeld een (heel) dure variant om de reguliere prijs minder hoog te laten lijken. Of zorg ervoor dat de variant die je wilt verkopen in het midden zit qua prijs, dus dat het de normale keuze is. Klanten zijn daar gevoelig voor, vooral als ze voor het eerst een aankoop doen in een productcategorie die ze niet zo goed kennen.

5. Laat afrekenen zonder account

Maak het online afrekenen zo gemakkelijk mogelijk. Dus neem zoveel mogelijk drempels weg. Veel klanten vinden het niet prettig om meteen een account aan te moeten maken. Ze weten niet of ze nog een keer bestellen, dus delen liever misschien nog niet te veel gegevens. Of ze hebben gewoon geen behoefte aan een account, omdat ze jouw producten of diensten eerst een keer uit willen proberen.

Maak het makkelijk om af te rekenen, gewoon zonder een account aan te maken. Vraag om de gegevens voor de bestelling en verzending. En bied tevreden klanten later de mogelijkheid om een account aan te maken, waarvoor je de gegevens toch al hebt verwerkt.

6. Beperk het aantal klikken

Beperk het aantal klikken, zowel tijdens het afrekenen als in de fase ervoor. Doorloop zelf de verschillende stappen die je moet zetten om een bestelling te plaatsen of een aanvraag te doen. Houd er rekening mee dat iedere extra klik een reden kan zijn om af te haken. Een klant kan wegklikken, iedere keer dat er een nieuwe pagina aangeklikt moet worden. En beperk op dezelfde manier ook het aantal invulvelden, bijvoorbeeld om een whitepaper te downloaden. Iedere extra stap en ieder extra invulveld is een reden om er niet mee door te gaan.

7. Vul gegevens automatisch aan

Kun je bepaalde gegevens automatisch aanvullen, als de klant een formulier invult? Vraag bijvoorbeeld om de postcode en het huisnummer, om daarna zelf de straatnaam in te vullen. Dat scheelt een invulveld, terwijl je wel alle informatie verzamelt die je nodig hebt. Je maakt het jouw klant makkelijker én je bewijst dat je graag meedenkt. Je creëert het gevoel van een conversatie, waardoor de klant meer betrokkenheid ervaart en meer gemotiveerd blijft om daadwerkelijk te bestellen of aan te vragen.

www.dpggrow.nl

www.dpgmedia.nl

Lees ook:

[DPG Grow] Zo overtuig je klanten in de overwegingsfase

[DPG Grow] 7 touchpoints om je naamsbekendheid te verhogen

[DPG Grow] Zo vertaal je jouw missie naar marketingdoelen

[DPG Grow] 5 tips voor meer resultaat met je website

[DPG Grow] Waarom omnichannel ook voor jouw merk belangrijk is

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief