Marketing Report
[DPG Grow] Adverteren rondom de feestdagen: do’s en don'ts nieuws

[DPG Grow] Adverteren rondom de feestdagen: do’s en don'ts

DPG Media heeft Panel Inzicht gevraagd onderzoek te doen naar hoe klanten inkopen doet rondom feestdagen. Panel Inzicht deed dit onderzoek in oktober 2021 bij 1.000 respondenten van 20 tot 70 jaar. Het onderzoek geeft inzicht zodat een marketingstrategie rondom relevante feestdagen kan worden geoptimaliseerd. Aan de hand van het onderzoek een aantal tips.

Don’t: houd rekening met last minute shoppers

Niet alleen de pepernoten liggen steeds eerder in de supermarkt, ook het adverteren met Sinterklaas-aanbiedingen begint steeds vroeger. Maar uit onderzoek blijkt dat een aanzienlijk deel van de inkopen ook last minute worden gedaan. Onderscheid jezelf van de rest en bewaar je aanbiedingen voor het laatste moment, dit is namelijk ook een moment waarop mensen echt geld gaan uitgeven. Natuurlijk wil je ook al eerder in de customer journey zichtbaar zijn met jouw producten (zodat de kinderen hun verlanglijstjes kunnen maken) maar houd dus ook rekening met de last minute-shoppers. 

Do: focus op kerst én Sinterklaas

Kerst is iets populairder dan Sinterklaas: 57 procent verwacht speciale aankopen te doen, bij Sinterklaas is dit 54 procent. Beide feestdagen zijn dus een belangrijk moment om aanwezig te zijn.

Do: zorg voor relevante aanbiedingen

Verzorgingsproducten worden het meest gekocht als kerstcadeau. Parfum is het meest populaire cadeau, met name voor vrouwen. Opvallend ook: aan kerst geeft men meer geld uit dan aan Sinterklaas. Met kerst geeft de helft meer dan honderd euro uit, ideaal voor het luxe segment.

Do: vergroot je aanwezigheid in de oriëntatiefase

Bij het voorbereiden van de Sint- en kerstinkopen wordt er met name gebruik gemaakt van (online) reclamefolders, websites en de winkelvloer in de oriëntatiefase. Zorg dat je deze kanalen optimaal inzet in je marketingstrategie en de aandacht trekt van jouw potentiële klant met inspirerende beelden van jouw collectie. Bovendien geeft 31 procent aan dat ze tijdens kerst producten aanschaffen die ze normaal gesproken niet zouden kopen. Dit is dus een goed moment om een andere doelgroep aan te spreken. 

Don’t: focus op één kanaal

Spreid de kansen en focus niet op één kanaal. Zorg dat men op meerdere plekken zichtbaar is. Laat aanbiedingen voor de feestdagen duidelijk zien op de homepage van de website en zorg voor een speciale landingspagina. Natuurlijk is het goed om via social media te laten weten welke aanbiedingen er zijn voor de volgers

Door hier te klikken zijn de infographics over Sinterklaas en kerst te zien

www.dpggrow.nl
www.dpgmedia.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief