[DPG Grow] Arjan Koopman: Je logo op een shirt doet niets zonder activatiestrategie interview

[DPG Grow] Arjan Koopman: Je logo op een shirt doet niets zonder activatiestrategie

De redactie van Grow gaat in een reeks interviews het gesprek aan met specialisten van DPG Media over de belangrijkste trends, innovaties en uitdagingen binnen hun branche. 

Voor het nieuwste artikel uit de reeks spreekt de redactie met Arjan Koopman, commercieel manager Sport bij DPG Media. Hij werkt al jaren in de media en heeft veel ervaring op het gebied van sportmarketing, partnerships en key accountmanagement. In het verleden werkte Arjan onder andere aan samenwerkingen met Ziggo Sport, de KNVB en TeamNL. Momenteel is hij als commercieel manager verantwoordelijk voor de advertisingmogelijkheden bij de nieuwsmerken van DPG Media, zoals NU.nl, het AD en de Volkskrant. Binnen deze merken is sport één van de belangrijkste redactionele pijlers en hier probeert Arjan de werelden van sportmarketing en media met elkaar te verbinden.

Wil je nog meer kennis opdoen over digitale media en marketing? Kijk dan op dpggrow.nl.

Arjan, waarin verschilt adverteren in de sportbranche van andere sectoren en hoe speel jij met DPG Media hierop in?

In mijn dagelijkse rol ben ik commercieel manager van alle DPG nieuwsmerken. Daarbinnen heb ik een expertise opgebouwd in sportmarketing en partnerships . Sport is emotie en daarom voor adverteerders uitermate geschikt voor het opbouwen van een positieve merkassociatie. De combinatie van het laden van een sponsorship op onze nieuwsmedia zorgt voor een groot publiek. Veel sponsors merken dat een sponsorship veel aandacht oplevert en dat ze hun merkverhaal nog beter kunnen overbrengen als ze dit ondersteunen met crossmediale campagnes. Voor een echt succesvol sponsorship, zijn een goede activatie- en contentstrategie noodzakelijk. Een logo op een shirt helpt de naamsbekendheid natuurlijk, maar zegt nog niets over je merkwaarden. Wij adviseren adverteerders met een goed concept en bijpassende digitale media-inzet. Daarbij is het inzetten van branded content populair. Zo helpen we sponsoren hun eigen verhaal te vertellen en de merkperceptie positief te beïnvloeden. Een mooi voorbeeld hiervan is de samenwerking met Campina rondom de Olympische spelen waarvan een casevideo te vinden is op deze site.

Wat is volgens jou de belangrijkste trend in de branche en hoe informeer jij jouw relaties hierover?

Ieder jaar doen we met panel inzicht onderzoek naar de mediaconsumptie en interesses in sport. Hier zien we dat steeds meer consumenten hun favoriete sport volgen via meerdere schermen. Behalve op tv, volgen ze de ontwikkelingen van een wedstrijd via een second screen in bijvoorbeeld hun NU.nl of AD app. Er is zelfs een steeds groter wordende groep consumenten die wedstrijden alleen nog maar volgt via een second screen. Dit soort waardevolle inzichten delen we ook met onze partners en adverteerders en we stemmen plannen hierop af.

Waar zie jij kansen voor adverteerders de komende periode?

Als partner van TeamNL zijn we druk bezig met de voorbereiding op de Olympische zomerspelen in Parijs volgend jaar. De Olympische Spelen in Tokio en Beijing waren helaas door Covid zonder publiek. Parijs zal naar verwachting massaal bezocht worden, ook door veel Nederlanders. Veel adverteerders pakken deze gelegenheid aan en starten dit jaar al hun pre-Olympische campagne. Omdat naast het AD nu ook Qmusic mediapartner van TeamNL is , zie ik hier dus heel veel mogelijkheden ontstaan.

Wat is jouw advies aan adverteerders en marketeers voor 2023?

Wees creatief. Je hoeft niet altijd de officiële (hoofd)sponsor van een sport of evenement te zijn om je boodschap te verkondigen of zichtbaarheid te claimen. Door slim in te spelen op een belangrijk sportmoment en emotie, kun je heel ver komen. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de campagne van Jumbo in de zomer van 2021. Tijdens deze sportzomer was hun campagne Supporter van Superfans. Waar andere merken de sport sponsorden, richtte Jumbo zich tot het grote publiek als supporter van de fans van de Tour de France en het EK Voetbal. Met Snollebollekes als gezicht van de campagne, veroverden zij de harten van vele Nederlandse Oranjefans. De campagne trok veel positieve aandacht en werd zelfs bekroond met een SAN Accent.

www.dpggrow.nl

www.dpgmedia.nl

Lees ook:

[Grow by DPG Media] Het oriëntatiegedrag van fietsend Nederland

26-03-2024 | 14:18:00
De dagen worden langer en de temperatuur stijgt. Oftewel: tijd om de fiets te pakken en eropuit te gaan

[Grow by DPG Media] Vier op de tien Nederlanders kopen zo veel mogelijk online

21-03-2024 | 08:52:45
40 procent zegt zelfs zo veel mogelijk van hun aankopen online te doen. Bezorgkosten zijn hierbij echter een struikelblok

[Grow by DPG Media] Harry van der Zee (Profuomo): Waarom je je merk steeds opnieuw moet uitvinden

14-03-2024 | 08:00:00
Brandkast! Aflevering 14: De kunst van het merknaam kiezen met de CEO van Profuomo, Harry van der Zee

[Grow by DPG Media] De betrokkenheid van klanten verhogen? IKEA doet het zo!

12-03-2024 | 10:51:00
DPG Grow onderzocht samen met IKEA de mogelijkheden van CRM-onboarding. Het resultaat? Een CTR die twee keer zo hoog ligt als de gemiddelde benchmarks

[Grow by DPG Media] Inzet van magazinemerken resulteert in hogere merkoverweging voor Dove

11-03-2024 | 09:50:00
Het beauty- en verzorgingsmerk voerde een internationale campagne rondom het thema Self Esteem.

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief