Marketing Report
[DPG Grow] Blijf overtuigen in lastige tijden met jouw woonmerk

[DPG Grow] Blijf overtuigen in lastige tijden met jouw woonmerk

De interesse in woninginrichting onder Nederlandse consumenten blijft onverminderd groot: maar liefst 94 procent van de 18 tot 65-jarigen heeft hier interesse in. Echter we weten ook dat duurdere spullen, zoals meubels, minder snel aangeschaft worden zodra het economisch tij keert.

Hoe gaan Nederlanders met deze roerige tijden om op het gebied van de aankoop van nieuwe meubels? En hoe speel je hier effectief op in met jouw woonmerk? In het nieuwe woononderzoek worden deze vragen beantwoord. Wil je nog meer kennis opdoen over digitale media en marketing? Kijk dan op dpggrow.nl.

Helft van Nederlanders is afwachtend bij aankoop

Wanneer de economie verandert, worden duurdere spullen die we voor de lange termijn kopen minder snel aangeschaft (bron: CBS/ RTL Nieuws). Dit zien we ook terug in de resultaten van het recente woononderzoek: een gebrek aan geld wordt steeds vaker genoemd als issue bij het kopen van woonaccessoires en meubels. Waar vorig jaar nog een derde (33 procent) aangaf hier tegenaan te lopen, is dit in februari 2023 opgelopen tot 39 procent. Ruim tweederde van de ondervraagden is kritisch op de prijs van woonaccessoires en meubels. Door de grote prijsstijgingen geeft de helft van de Nederlanders zelfs aan te wachten met het kopen van meubels. In deze economisch uitdagende tijden zijn consumenten voorzichtiger met hun uitgaven.

Relevant blijven als woonmerk

Maar hoe blijf je als (woon)merk relevant in magere tijden? Uit SWOCC onderzoek blijkt dat merken tijdens een recessie vooral no-nonsense moeten zijn en een goede gepercipieerde prijs/kwaliteit verhouding moeten hebben. Keuzecriteria van consumenten blijken enigszins te verschuiven naar de functionele eigenschappen van merken: men is meer gefocust op de prestaties van het product en hecht minder belang aan het uiterlijk.

Blijven inzetten van marketing loont

Marketing helpt om de voordelen van een woonmerk te communiceren, zoals kwaliteit, duurzaamheid, comfort of stijl. Dit kan potentiële klanten overtuigen om te investeren in hoogwaardige meubels die langer meegaan en uiteindelijk kosten besparen op de lange termijn. Bovendien helpt adverteren om de waarde van een woonmerk te vergroten. Door op te vallen tussen concurrenten en potentiële klanten te laten zien wat het merk uniek maakt. Hierdoor neemt het merk in waarde toe. Bovendien moedigt het klanten aan om terug te keren voor toekomstige aankopen.

Kortom, adverteren blijft juist belangrijk, zeker in lastige tijden!

Download de onderzoekresultaten

Benieuwd naar alle inzichten uit het Onderzoek Wonen 2023? Vul op de DPG Grow pagina je e-mailadres in en je ontvangt de onderzoeksresultaten per mail.

Zo ontdek je of consumenten trouw zijn aan bepaalde woonmerken en of ze open staan voor nieuwe producten. Ook gaan we dieper in op inspiratiebronnen en keuzeaspecten bij woonaccessoires. Bovendien vind je er uitsplitsingen op geslacht, leeftijd en gezinssituatie.

Over het onderzoek

Het onderzoek is in februari 2023 uitgevoerd door Panel Inzicht onder 500 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar. Een groot deel van de vragen is in 2018, 2021 en 2022 ook gesteld waardoor een vergelijking mogelijk is tussen deze vier jaren.

www.dpggrow.nl

Lees ook:

[DPG Grow] De hartslag van Nederland: rolverdeling tussen man en vrouw

[DPG Grow] Goede resultaten voor Hubo met print en (digitale) folder

[DPG Grow] 7 stappen om direct je conversie te verhogen

[DPG Grow] Zo overtuig je klanten in de overwegingsfase

[DPG Grow] 7 touchpoints om je naamsbekendheid te verhogen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.