Marketing Report
[DPG Grow] Branded content inzet ReumaNederland met full-funnel effect nieuws

[DPG Grow] Branded content inzet ReumaNederland met full-funnel effect

Meer dan twee miljoen Nederlanders hebben reuma, waarbij artrose de meest voorkomende vorm is. Reuma beperkt mensen, niet alleen thuis maar ook op school en op het werk. Om Nederland de urgentie van het stoppen van artrose voor mens en maatschappij te laten inzien, is DPG Media gevraagd om een campagne te ontwikkelen. In de campagne wordt het verhaal van ReumaNederland op een toegankelijke manier over de bühne gebracht.

Wil je nog meer kennis opdoen over digitale media en marketing? Kijk dan op dpggrow.nl.

ReumaNederland: samen zorgen voor beweging

Een betere kwaliteit van leven met reuma, dat is het doel van ReumaNederland. Met onderzoek naar betere behandelingen, betrouwbare informatie en aandacht voor de belangen van mensen met reuma. Artrose is de meest voorkomende variant van reuma en vormt een serieuze bedreiging voor mens en maatschappij. Zonder ingrijpen kunnen veel mensen niet van hun leven blijven genieten, laat staan dat de maatschappij deze piek aan nieuwe patiënten aan kan. ReumaNederland wil dit verhaal aan heel Nederland vertellen. Hiervoor is een multimediale campagne ontwikkeld die is uitgerold via nieuwsmedia én magazines van DPG Media. 

Doelgroep effectief bereiken

Voor de campagne is een titelselectie gemaakt van digitale merken en printtitels. Daarbij is gekeken naar een combinatie van bereik én selectiviteit op de doelgroep mannen en vrouwen in de pre-pensioen fase (45 tot 68 jaar). Dit heeft geleid tot twee branded content artikelen in de vrouwenmagazines Libelle en Margriet.

Libelle en Margriet branded content print

Online artikelen

Online zijn, op dezelfde titels, nog eens twee branded content artikelen geplaatst. Deze inzet op de vrouwentitels is aangevuld met een online branded content artikel op AD.nl. Via AD.nl wordt ook de bredere doelgroep van actieve sporters, mensen met overgewicht en intensieve arbeiders en hun omgeving effectief bereikt. Het online artikel op AD.nl is aangejaagd middels een smarticle pakket. Dit zijn article teasers die binnen het digitale nieuwsdomein van DPG Media (onder andere NU.nl en de digitale regionale dagbladtitels zoals bd.nl en ed.nl) worden geplaatst. De online artikelen van Libelle en Margriet zijn aangejaagd via het Facebook-account van desbetreffende titel.

Branded content digitaal

Digitale inzet over het gehele DPG Media netwerk

Door middel van de inzet van native advertising over het gehele DPG Media netwerk wordt de boodschap De Artrosegolf moet worden gestopt over de bühne gebracht.

Daarnaast is retargeting met de titel Artrose raakt ons allemaal ingezet. Hierbij zijn de uitingen van ReumaNederland nogmaals getoond aan mensen die de online branded content hebben gelezen. Dit beide met als doel om de doelgroep op de informatiepagina van ReumaNederland te laten landen.

Behaalde media KPI’s

  • Libelle.nl: index 138 op artikellandingen
  • Libelle.nl: leestijd 2:37 en 286 clickouts
  • Margriet.nl: index 249 op artikellandingen
  • Margriet.nl: leestijd 2:30 en 592 clickouts
  • AD.nl: index 184 op artikellandingen
  • Retargeting + prospect RON: 16.802 clicks

Positieve evaluatie uitingen en stijging in positieve associaties

Uit de campagne effectmeting, uitgevoerd door DVJ insights, is te zien dat de uitingen positief worden beoordeeld. Respondenten vinden de uitingen relevant, geloofwaardig en zij vinden dat de artikelen dicht bij hen staan. Bovendien is te zien dat de content goed herkend wordt.

Er zijn significante verschillen waargenomen in het sentiment tussen de verschillende groepen: consumenten in de exposed groep (die zijn blootgesteld aan de campagne) hebben meer positieve associaties bij ReumaNederland dan consumenten die de campagne niet hebben gezien.

Full-funnel effect

De campagne die, met de branded content inzet, met name heeft gefocust op midfunnel (voorkeur en overweging) heeft een effect bewerkstelligt in de gehele funnel. In de resultaten van DVJ Insights is namelijk te zien dat er significante verschuivingen op geholpen merkbekendheid (upper funnel) en houding onder de exposed groep plaatsvinden. Ook de voorkeur voor ReumaNederland (lower funnel) is gestegen, hoewel dit (net) niet statistisch significant genoemd mag worden.

Een tevreden klant

Een creatieve campagne met mooie resultaten en een tevreden klant:

Nadine Melis, senior fondsenwerver bij ReumaNederland: "Ons doel om Nederland bewust te maken van de artrose golf met het offensief dat we hiermee zijn gestart is zeer geslaagd. Het mooie is dat de campagne bij DPG Media echt een positieve bijdrage heeft geleverd aan onze interne KPI's waardoor de impact van deze campagne verder reikt dan de titels van DPG Media. Het artrose offensief zullen wij zeker met DPG Media verder uitdragen de komende jaren!"

Credits:

Luca Groenendijk - Accountmanager DPG Media | Danny van Berkel - Digital specialist DPG Media | Evelien van Asten - Project Manager BrandStudio | Jan Willem den Ouden - Strateeg BrandStudio | Andrea Jansen - Creatief verantwoordelijk BrandStudio

www.dpggrow.nl

www.reumanederland.nl

Lees ook:

[DPG Grow] Goede resultaten voor Hubo met print en (digitale) folder

[DPG Grow] 7 stappen om direct je conversie te verhogen

[DPG Grow] Zo overtuig je klanten in de overwegingsfase

[DPG Grow] 7 touchpoints om je naamsbekendheid te verhogen

[DPG Grow] Zo vertaal je jouw missie naar marketingdoelen

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief