Marketing Report
[DPG Grow] Creatieve inzet voor elmex leidt tot stijging in imago nieuws

[DPG Grow] Creatieve inzet voor elmex leidt tot stijging in imago

In een creatieve multimediale campagne voor elmex, ontwikkeld door Ouders van Nu in samenwerking met mediabureau Wavemaker, wordt het tandenpoetsen op een aantrekkelijke manier gepresenteerd. Zowel ouders als kinderen worden succesvol betrokken.

elmex heeft een assortiment aan mondverzorgingsproducten dat geschikt is voor elke levensfase, zelfs voor de allerkleinsten vanaf het eerste tandje. elmex wil ouders bewust maken van het belang van mondverzorging bij kinderen. DPG Media ontwikkelde een creatieve multimediale campagne om deze boodschap over te brengen.

Match met Ouders van Nu

Om deze belangrijke boodschap op een relevante plek te presenteren is gekozen voor een intensieve samenwerking met Ouders van Nu. Ouders van Nu is het meest deskundige en veelzijdige multimediale platform voor (aanstaande) ouders van kinderen van 0 tot 12 jaar. Ze zijn dé go-to bron voor antwoorden op vragen over opvoeding, ontwikkeling, verzorging en ouderschap. Met hun crossmediale aanpak bereikt Ouders van Nu maandelijks 1,2 miljoen (Bron: NPMM 2022-III) (aanstaande) ouders.

Ouders van Nu is niet alleen een autoriteit, maar behoort ook tot de top 3 van meest betrouwbare merken in de BrandZ top 100 meest waardevolle merken (Millward Brown). Dit maakt Ouders van Nu de perfecte partner voor elmex , aangezien elmex voornamelijk bekend is als familiemerk, maar nog ‘expert’ credentials mist. elmex zoekt dan ook naar een betrouwbare en deskundige tone of voice die tegelijkertijd warm en benaderbaar is, en dat is precies wat Ouders van Nu biedt.

Creatief multimediaal concept

De campagne draait om het omtoveren van het tandenpoetsmoment tot een feestelijke gebeurtenis. Als aftrap van de campagne is er een 2/1 advertorial spread (‘Poets verstandig’) geplaatst in de jubileumeditie van Ouders van Nu. In deze speciale editie is ook een stickervel opgenomen, waarbij elk kind na elke poetsbeurt een sticker mag plakken op de bijbehorende tandenpoetskalender. Dit is een handig hulpmiddel om samen van het tandenpoetsen een feestje te maken. Na voldoende poetsbeurten kan het kind een poetsdiploma verdienen, welke ook te vinden is in dezelfde editie van Ouders van Nu. Zo wordt het tandenpoetsen niet alleen belangrijk, maar ook leuk en belonend!

 

Poetskalender en poetsdiploma

De online content gaat dieper in op drie belangrijke fasen tijdens het tandenpoetsen bij jonge kinderen, namelijk: Eerste tandjes, Tandenpoets Drama en Wisselen. Deze online content krijgt extra schaal middels facebook posts die worden gedeeld vanuit Ouders van Nu en partnermailings die exact getarget worden op de leeftijd van de verschillende fasen van het tandenpoetsen via de Ouders van Nu database. Jonge ouders hebben zich geregistreerd in de database van Ouders van Nu om informatie en inspiratie te ontvangen, hierdoor is (tot op de week nauwkeurig) bekend in welke fase de kinderen zich bevinden en kunnen hun ouders gericht worden bereikt.

Mediaresultaten ruimschoots boven benchmark

Via de printeditie van Ouders van nu zijn ruim 200.000 ouders bereikt (Bron: NPMM 2022-III). De online advertorials (inclusief aanjaging op Facebook) scoren ruim 28.000 online views (+136 procent ten opzichte van de benchmark). Vanuit de online artikelen worden maar liefst 187 kalenders en poetsdiploma’s gedownload. Via de Facebookpost worden nog eens ruim 98.000 mensen bereikt (dit is 9 procent boven benchmark) en de partnermailing heeft een open-rate van ruim 38 procent (dit is bijna twee keer hoger dan de benchmark).

Uitstekende merkresultaten

Uit onafhankelijk onderzoek van DVJ Research blijkt dat:

  • Het imago van elmex gestegen is onder de respondenten die blootgesteld zijn aan de campagne. Alle statements laten een positief effect zien +10 procent
  • Meer dan 70 procent van de respondenten vindt dat de uitingen de campagneboodschap duidelijk overbrengen
  • De content als grappig en onderscheidend wordt ervaren én de interesse wekt van de doelgroep

Creatieve campagne krijgt een vervolg

Jorine Koelemeijer, Senior Marketing Manager Oral Care bij Colgate-Palmolive: “Het tandenpoetsen transformeren van een strijd met je kind tot een fijn moment samen? Het is bij hopelijk heel veel ouders gelukt middels de samenwerking die we met elmex met Ouders van Nu zijn aangegaan. De relevante content is op een creatieve en onderscheidende manier - o.a. door een poetskalender - aan de doelgroep aangeboden. De resultaten van de effectmeting die DPG Media bevestigden dat de campagne de doelstellingen op engagement en positief resultaat ruimschoots hebben behaald. Daarnaast is de samenwerking met het enthousiaste team van DPG Media prettig, wordt er snel geschakeld en kunnen ze zich goed inleven in de wensen en uitdagingen van de opdrachtgever.

In de campagne is de juiste relevantie gevonden tussen de doelstelling van elmex en de informatiebehoefte van de Ouders van Nu community. Daarbij was het Poetsdiploma een mooi voorbeeld van een relevante eyecatcher. Dit resulteerde niet alleen in een boven benchmark performance en een blije klant: het budget voor 2023 is maar liefst verdubbeld! Hiermee kunnen we nog meer uitpakken in 2023: naast een activatie rondom het poetsdiploma dat verscheen in de editie van 12 april van Ouders van Nu, komt er ook een heuse poetscast op Spotify.”

Credits:

Jorine Koelemeijer - Senior Marketing Manager Oral Care | Colgate-Palmolive | Jolijn de Ridder - Client Manager Wavemaker | Jildes Lesterhuis - Senior accountmanager agencies | Veerle van der Linden - Inbound accountmanager agencies | Mascha Damman - Strategie en Concept Manager SIM Concepts & Projects | Anouk Schakenbos - Projectmanager SIM Concepts & Projects | Richt Kooistra – Copywriter | Bas Leeflang - Senior accountmanager | Erik Hannema - Product specialist

Wil je nog meer kennis opdoen over digitale media en marketing? Kijk dan op dpggrow.nl.

www.dpggrow.nl

Lees ook:

[DPG Grow] Trusted Web zorgt voor fors meer Brand Lift

[DPG Grow] Pim Wisbrun: Branded content belangrijk in onzekere tijden

[DPG Grow] Blijf overtuigen in lastige tijden met jouw woonmerk

[DPG Grow] Joost Prikker: Contextual ads cruciaal voor adverteerders

[DPG Grow] Full-funnel aanpak voor Aziatische supermarktketen Amazing Oriental

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief