Marketing Report
[DPG Grow] De kracht van een omnichannel aanpak in modebranche

[DPG Grow] De kracht van een omnichannel aanpak in modebranche

Er zijn niet alleen verschillende trends in de mode, maar ook op het gebied van winkelgedrag. Met name door corona is het shopgedrag veranderd, maar ook duurzaamheid zorgt ervoor dat er anders wordt gewinkeld.

Veranderend consumentengedrag

Het effect van corona en gestegen kosten is nog steeds te zien in de uitgaven op modegebied. Twee derde geeft aan voorzichtiger te zijn met uitgaven op gebied van kleding en schoenen.

Ruim een derde van de consumenten geeft daarnaast aan meer online te zijn gaan winkelen tijdens de corona periode. Vooral jongeren (16-25 jaar) zijn van plan dit ook in de toekomst te blijven doen.

De kracht van een omnichannel aanpak

Consumenten doen steeds vaker online onderzoek om vervolgens offline de aankoop te doen. Daarbij is er sprake van het ROPO-effect, oftewel: Research Online Purchase Offline. Dit is ook terug te zien in de resultaten van het mode onderzoek. Inspiratie en oriëntatie vindt voornamelijk via online bronnen plaats (websites van merken en zoekmachines), terwijl de aankoop van zowel schoenen als kleding daarentegen juist overwegend offline plaatsvindt. Driekwart koopt kleding het liefst in een fysieke winkel, voor schoenen is dit ruim twee derde.

De samenwerking tussen online kanalen en fysieke winkel(s) wordt dan ook steeds belangrijker. Uit onderzoek weten we dat online zichtbaarheid grote invloed heeft op de aankopen in fysieke winkel(s). Het effectief inzetten van online marketing blijft in de modebranche dan ook enorm belangrijk!

Uitverkoop blijft belangrijk, duurzaamheid ook een hot topic

Jongeren (16-25 jaar) laten zich het meest leiden door sales. Zowel voor kleding als voor schoenen geeft ruim driekwart aan hier rekening mee te houden. Opvallend is dat bijna de helft van de jongeren vindt dat men te veel geld uitgeeft aan mode. Hoewel de uitverkoop dus blijft trekken, is duurzaamheid ook nog steeds een hot topic. Consumenten kopen en verkopen steeds vaker tweedehands kleding, blijkt ook uit onderzoek. Met name de groep 26-34 jarigen doet dit regelmatig: ruim een derde verkoopt regelmatig kleding die men zelf niet meer draagt.

www.dpggrow.nl
www.dpgmedia.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.