Marketing Report
[DPG Grow] Hoe Nederland tegen reclame over (online) gokken aankijkt nieuws

[DPG Grow] Hoe Nederland tegen reclame over (online) gokken aankijkt

Sinds 1 oktober 2021 is online gokken (onder strikte voorwaarden) legaal in Nederland. Op dit moment zijn er 18 online casino’s met een licentie. DPG Media onderzocht hoe Nederlanders tegenover deze ontwikkeling staan.

Hoe kijken zij aan tegen kansspelen in het algemeen en online gokken in het bijzonder? Het onderzoek (uitgevoerd door Panel Inzicht) is eerder uitgevoerd in maart en december 2021 waardoor een vergelijking mogelijk is tussen de verschillende metingen. Wil je nog meer kennis opdoen over digitale media en marketing? Kijk dan op www.dpggrow.nl.

Hoge advertentie uitgaven ondanks maatschappelijk debat

In 2021 gaf 80 procent van de Nederlandse goksites wekelijks al bijna 275.000 euro uit aan reclame. Ondanks het maatschappelijk debat steeg dat in 2022 naar zo’n 290.000 euro per week. Als advertentiecategorie is de gokmarkt na het vrijgeven van de markt in 2021 dus zeker belangrijker geworden. Ondanks de procentueel forse groei, blijft gokken echter een relatief kleine categorie in de advertentiemarkt: kansspelen namen begin 2022 zo’n 3,2 procent van alle bruto advertentie uitgaven in. Ter vergelijking: de automotive branche is bijna twee keer zo groot met 5,8 procent. (bron: Whitepaper Analect- Adverteren in gevoelige categorieën)

Mannen positiever over online gokken

De meningen over het vrijgeven van de online gokmarkt liggen flink uiteen is te zien in het recente Panel Inzicht onderzoek: ruim een derde van de Nederlanders vindt het een slechte ontwikkeling dat online gokken nu legaal is, terwijl een kwart het juist een goede ontwikkeling vindt. De overige 28 procent staat er neutraal tegenover. Opvallend hierbij is dat mannen positiever zijn over de ontwikkeling dan vrouwen. Mannen spelen ook vaker online dan vrouwen: 29 procent van de mannen geeft aan dit te doen, terwijl slechts 19 procent van de vrouwen dit doet. Deze cijfers liggen overigens in lijn met de vorige metingen uit 2021.

Meningen over reclame lopen uiteen

De meningen over reclame in deze gevoelige categorie verschillen sterk tussen diverse leeftijdsgroepen. Zo geeft een derde van de jongeren (18 tot 34 jaar) aan dat zij het leuk vinden als bekende Nederlanders reclame maken voor kansspelen, hiermee staat deze groep hier het meest positief tegenover.

Daarentegen vindt tweederde van de Nederlanders gokreclame op tv en online storend. De groep 35 tot 49-jarigen staan hier echter weer flink positiever in: bijna 40 procent van deze groep vindt deze reclame juist niet storend of staat hier neutraal tegenover.

Naast (online) gokreclame op tv en online, ontvangen consumenten ook nog regelmatig ongevraagd reclame van loterijen thuis; tweederde vindt dit irritant. Slechts één op de tien ondervraagden staat hier positief tegenover.

Inzichten uit de praktijk

Mooie inzichten rondom (online) kansspelen, maar er is ook kritiek. Hoe ga je hiermee om als een van de grootste mediapartijen van Nederland? We vroegen het Freek Hageraats, Account Director en verantwoordelijk voor de gambling partijen binnen DPG Media.

Freek, wat vind jij van de inzichten die uit het onderzoek van Panel Inzicht komen?

"Een mooie afspiegeling van wat ik terugkrijg vanuit onze partners en branche. Maar ook hoe verdeeld er door de maatschappij gesproken wordt over de online betting branche. Daarnaast als je iets dieper naar het onderzoek kijkt vind ik het bijzonder om te zien dat ondanks de enorme uitbreiding van de branche (nieuwe toetreders) onze bezoekers aangeven niet veel meer online zijn gaan gokken tov vorig jaar."

Wat adviseer jij adverteerders op het gebied van hun uitingen?

"Veel meer inspelen op actualiteit en variëren bij een langere looptijd. Test gedurende de campagne welke creatie beter presteert. Maar houdt ook echt rekening met het umfeld waar jij je uiting plaatst, als de uiting beter aansluit behaal je uiteindelijk ook betere resultaten."

Wat is jouw toekomstverwachting voor de online gokbranche?

"Dat er een mediaverbod komt is een kwestie van tijd verwacht ik. De overheid is al enige tijd bezig om de mediamogelijkheden voor de branche in te dammen. De grootste vraag is wat (en vanaf wanneer) is er straks nog wel mogelijk en in welke hoedanigheid."

Benieuwd naar alle resultaten van het onderzoek? Download hier de infographic.

www.dpggrow.nl

www.dpgmedia.nl

Lees ook:

[DPG Grow] Zo vertaal je jouw missie naar marketingdoelen

[DPG Grow] 5 tips voor meer resultaat met je website

[DPG Grow] Waarom omnichannel ook voor jouw merk belangrijk is

[DPG Grow] De hartslag van Nederland: hoe zien wij de toekomst?

[DPG Grow] 7 onmisbare tips voor online-advertentie-campagnes

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief