Marketing Report
[DPG Grow] Nederland blijft afwachtend bij boeken zomervakantie nieuws

[DPG Grow] Nederland blijft afwachtend bij boeken zomervakantie

Wordt het boekgedrag voor vakanties nog steeds beïnvloed door de onzekerheid rondom de coronacrisis? Gaat men nog steeds het liefst op strandvakantie of kiest men dit jaar toch weer voor vakantie in eigen land? 

In het vakantieonderzoek in opdracht van DPG Grow worden deze vragen beantwoord. Het onderzoek is in januari 2022 uitgevoerd door Panel Inzicht onder 500 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar. 

Afwachtend met boeken

Door alle onzekerheid rond corona wacht een kwart van de Nederlanders met daadwerkelijk  boeken voor de aankomende  grote vakantie totdat er meer zekerheid is over wat kan/mag. Dit is het hoogst bij de groep 40-plussers: 30 procent. Bij het boeken is het annuleringsbeleid (bv geld-terug-garantie) ook steeds belangrijker blijkt uit het onderzoek. Corona blijft invloed houden op het boekgedrag: het boeken doet men nog steeds vaak later dan in een normale situatie: slechts een derde geeft aan dat het boekgedrag niet is veranderd.

Reiscontent populair

Hoewel een deel van Nederland dus aangeeft voorzichtig te zijn met boeken, is in eigen DPG-data te zien dat content over reizen op de verschillende DPG-platforms onverminderd populair is. Artikelen op de DPG-nieuwssites over reizen en vakanties worden met name op vrijdag en zondag goed gelezen. Bovendien is er een duidelijke piek in de ochtend tussen 6 uur en 9 uur. In de vroege ochtend wordt veel reiscontent gelezen, voornamelijk op mobiel.

Vaker op vakantie 

Bijna de helft van de Nederlanders is afgelopen jaar niet op lange vakantie geweest. Driekwart geeft aan dat men wel (of vaker) op lange vakantie was gegaan als er geen corona pandemie was. Dit beeld is ook te zien bij korte vakanties (1-3 nachten): ruim een kwart is niet een (lang) weekend weggeweest afgelopen jaar, terwijl 79 procent aangeeft wel, of vaker, op korte vakantie te zijn gegaan als corona geen roet in het eten had gegooid. 

Vakantie in eigen land blijft populair

Eind 2019 was al te zien dat het vakantiepark in Nederland een opmars maakte: het was de op één na populairste soort vakantie (na zon/ strand vakantie). En vakantie in eigen land blijft populair: nog steeds overweegt een derde een vakantie in Nederland.  Bij jongeren blijft ook een verre reis erg populair: deze wordt, na de zon-/strandvakantie, het meest overwogen. 

Bestedingen reisadverteerders voorzichtig in de lift 

Niet alleen het vakantiegedrag is veranderd. Uit cijfers van Nielsen blijkt ook dat de media-uitgaven van de reisadverteerders afgelopen jaren sterk zijn beïnvloed door corona: in 2020 (toen in februari/ maart de corona pandemie in Nederland voet aan wal kreeg) de (bruto) bestedingen maar liefst 52% lager lagen dan in 2019. In 2021 lijkt voorzichtig het herstel ingezet: De bestedingen lagen dat jaar alweer 6 procent hoger ondanks een volledig coronajaar.

Praktijk

Al met al: Nederlanders lijken voorzichtig klaar om weer op vakantie te gaan, al blijft Corona van invloed op de afwegingen die men maakt. Hoe is dit terug te zien in de praktijk? Tijd voor een paar vragen aan Ali Dulkadir, branche-expert Travel binnen DPG Media. 

Ali, wat vind jij van de inzichten die uit het onderzoek van Panel Inzicht komen?

Het onderzoek geeft interessante inzichten. Het toont aan dat consumenten toe zijn aan vakantie en graag willen boeken of al geboekt hebben. Ook laat het goed zien dat de consument behoefte heeft aan flexibiliteit rondom het boeken van een vakantie. 

In het onderzoek is te zien dat het boekgedrag nog steeds afwijkend is. Wat betekent dit voor de reisbranche?

Het is van groot belang om zichtbaar te zijn en top of mind te blijven bij potentiële klanten gedurende een langere periode. Waar we voorheen zagen dat er een duidelijke piek was vanaf november bij het boeken, is dit nu meer verspreid. Uit het onderzoek blijkt dat een kwart nog niet geboekt heeft, hier liggen dus nog kansen voor reisadverteerders. Belangrijk hierbij is om deze consumenten te overtuigen dat ze nauwelijks risico lopen wanneer ze een vakantie boeken.

Wat zou jouw advies zijn richting reisadverteerders? Wat zouden zij moeten doen om consumenten in beweging te krijgen? 

Vertel de consument juist nú over de zekerheden die je biedt. Laat zien hoe je het geregeld hebt en vertel hierover. Creëer het vertrouwen bij de consument over garanties, verzekeringen, omboekregelingen enzovoort en dan volgt vervolgens vanzelf de business. Met als uitkomst een mooie vakantie.

Bekijk hier de infographic voor alle inzichten

www.dpggrow.nl

Lees ook:

[Case] Regionale digitale inzet leidt tot meer websiteverkeer voor tandprotheticus
[Case] Campagne Dranquilo helpt om aan te geven dat je niet drinkt
[Case] Gerichte branded content leidt tot meer websitebezoek voor BOM
[Case] Inzet van DATALab helpt Mitsubishi Motors aan zeer goede CPA-resultaten
[Case] GROHE werft 350 aanmeldingen in samenwerking met vtwonen
[Case] DPG Media zet sporters in het zonnetje met Oranje Boven
[Case] DPG’s crossmediale full funnel-strategie voor QWIC

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief