Marketing Report
[DPG Media] Een duik in het mediagebruik van verschillende generaties

[DPG Media] Een duik in het mediagebruik van verschillende generaties

Er is veel onderzoek gedaan naar hoe generatie X, Y en Z van elkaar verschillen en er is nog veel meer over gezegd en geschreven. Hoewel je een generatie eigenlijk niet over één kam mag scheren, blijft het interessant om de verschillen tussen de generaties in kaart te brengen. Een analyse door DPG Media.

Over het algemeen blijken millennials beter opgeleid te zijn en later hun eigen huishouden te vormen dan eerdere generaties. Ze doen meer moeite om gezond te leven en ze dromen vaker over maatschappelijke vooruitgang. Ze zijn in grotere mate eenzaam en conservatief, maar veel hardnekkige vooroordelen zijn niet waar. Op het gebied van werk en waarden zijn ze niet noemenswaardig anders. 

Althans, dat lijkt zo te zijn. Het is lastig om een zuivere vergelijking van generaties onderling te maken. Het gaat immers niet alleen om de leeftijd of levensfase van een bepaalde groep, maar ook om de context, zoals de economische en technologische omstandigheden waarin ze leven, is van belang.

Jongeren besteden meer tijd aan nieuws

Door eerdere, andere onderzoeken weten we dat ouderen in grotere mate geïnteresseerd zijn in nieuws dan jongeren. Maar niet of de jongeren van nu het nieuws intensiever zullen volgen als ze zelf tot de ouderen behoren. Onderzoekers beweren dat jongeren anno 2021 al meer tijd aan nieuws besteden dan een paar jaar geleden. 

Uit een ander internationaal, grootschalig onderzoek van Ipsos komt onder andere naar voren dat jongeren meer tijd online doorbrengen en dat live televisie voor hen minder belangrijk is. Dat klinkt als oud nieuws – deze ontwikkeling is al langer gaande – maar is nu eenmaal van belang voor media-exploitanten en adverteerders: waar zit de doelgroep en hoe gaan zij met reclame om?

Advertising Impact Monitor

Aan de hand van de AIM-database (Advertising Impact Monitor) en de NOM Mediamerken onderzocht MetrixLab de verschillende generaties. Op basis van deze data zijn zogenoemde media imperatives (MIP’s) inzichtelijk gemaakt, waarbij gebruikers per mediumtype worden ingedeeld in de categorieën hoog, middel en laag. 

Benieuwd naar de conclusies en de optimale mediamix? Lees verder op Grow.nl

www.dpgmedia.nl

Abonneer je op onze nieuwsbrief