Marketing Report
DPG Media: omzetstijging en resultaatdaling in 2022 nieuws

DPG Media: omzetstijging en resultaatdaling in 2022

DPG Media heeft in 2022 een omzetstijging gerealiseerd van 1 procent naar 1,83 miljard euro. De ebitda-winst kwam uit op 365,1 miljoen euro. Dat is een daling van 8 procent.

Het nettoresultaat uit voortgezette activiteiten daalde met 5 procent naar 200,9 miljoen euro. Het totale nettoresultaat daalde met 31,1 procent naar 226,7 miljoen euro. De totale schuldenlast bedraagt 314 miljoen euro.

Nederland

Als gekeken wordt op landniveau is er in Nederland een omzet behaald van 1.125 miljoen euro. Dat is 0,6 procent meer dan 2021. De ebitda-winst daalde in Nederland met 18,8 procent naar 225 miljoen euro. Het nettoresultaat uit voortgezette activiteiten daalde met 19,2 procent naar 141,6 miljoen terwijl het totale nettoresultaat daalde met 6,6 procent naar 166,9 miljoen euro.

België

In België steeg de omzet met 2,8 procent naar 701,9 miljoen euro. De ebitda-winst steeg in België met 13,6 procent naar 123,9 miljoen euro. De nettowinst van voortgezette activiteiten steeg met 77,2 procent naar 50,1 miljoen euro. Het totale Belgische nettoresultaat daalde echter met 64,7 procent naar 50,6 miljoen euro.

Twee Gezichten

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: “Een jaar met twee gezichten. Terwijl de publishing-activiteiten (nieuwsmedia en tijdschriften) last hadden van sterk stijgende kosten bij een stabiele omzet, presteerden radio en televisie erg goed. De druk van de inflatie en de onzekere economische context voelden we echter door het hele bedrijf heen.

We hebben gelukkig een deel van deze druk kunnen opvangen en het effect op ons resultaat kunnen beperken. De digitale groei zette bij al onze activiteiten net als afgelopen jaren goed door, wat heel belangrijk is voor het realiseren van onze digitale transitie. Het toont aan dat we op de goede weg zijn en dat geeft vertrouwen naar de toekomst toe.”

Sterk gestegen kosten

De inflatie, torenhoge papierprijzen en gestegen distributiekosten drukten het resultaat van de publishing-activiteiten. De omzet stabiliseerde op het niveau van het topjaar 2021.

Het totale aantal abonnementen van de publishingmerken van DPG Media groeide met 2 procent naar 3 miljoen abonnees.

De betaalde oplage van nieuwsmedia bleef stabiel, ondanks het verder dalen van de losse verkoop en het aantal print-abonnees. Het aantal digitale abonnementen (+14 procent) groeide gestaag verder. Hier zal de komende jaren verder in worden geïnvesteerd.

De magazine-oplages daalden, vooral door een grotere terugval in de losse verkoop. De uitzondering op de regel werd gevormd door Donald Duck, dat 3 procent wist te groeien in haar betaalde oplage.

Beste resultaten in afgelopen 20 jaar voor radio en televisie

De radiozenders Qmusic, Joe en televisiemerk VTM met zijn streamingdienst VTM GO behaalden de beste resultaten bij kijkers en adverteerders van de afgelopen 20 jaar.

Qmusic Nederland behaalde een recordmarktaandeel van 20,4 procent, Qmusic België behaalde samen met de zenders Joe en Willy een recordmarktaandeel van 40,7 procent. De VTM-zenders sloten het jaar af met een marktaandeel van 39 procent op televisie, terwijl VTM GO digitaal maandelijks al meer dan 800.000 gebruikers telt. Deze prestaties bij de kijkers zorgden samen met een sterke advertentiemarkt voor een bijzonder goed resultaat.

RTL Belgium

In 2022 heeft DPG Media samen met Groupe Rossel in Franstalig België de overname van RTL Belgium afgerond. Op zowel televisie- als radiogebied dienen zich tussen Noord en Zuid België synergieperspectieven aan die ten goede zullen komen aan gebruikers en adverteerders. DPG Media en de Belgische kabelexploitant Telenet zullen blijven investeren in de ontwikkeling van het videoplatform Streamz, dat intussen een sterke plaats heeft ingenomen tussen de globale spelers zoals Netflix en Walt Disney Company dankzij een ruim aanbod van lokale producties en buitenlandse films en series van topkwaliteit.

Independer en AMV de sterkhouders van Online Services

DPG Media blijft inzetten op de groei en verbreding van zijn Online Services. EricRoddenhof: “Wij zijn ervan overtuigd dat er een groeiende behoefte bestaat aan online diensten die mensen helpen de juiste keuze te maken bij belangrijke gezinsuitgaven. De jaarlijkse groei van het aantal gebruikers van onze online serviceplatformen onderstreept dat. We zetten in op het verdiepen en verbreden van ons portfolio aan Online Services.

In 2021 waren het vooral Independer en Automotive Media Ventions (AMV) die sterke resultaten lieten optekenen.

Digitalisering van DPG Media blijft sterk doorzetten

Het digitale bereik van DPG Media bleef hoog met meer dan 15 miljoen bezoekers per dag. Opvallend was vooral de grote groei in het digitale bereik van de vrouwenmerken Libelle, Margriet en Flair dankzij de lancering van een online platform dat de drie merken bedient. Het dagelijks bereik van deze merken groeide naar meer dan 730.000 gebruikers (+62 procent). Het totale aantal digitale abonnees groeide in 2022 met 14 procent en de digitale advertentieomzet groeide boven de 200 miljoen euro (+9 procent).

De ontwikkeling van het eigen advertentienetwerk Trusted Web maakte de belofte wederom waar. De ontwikkeling van de Ad manager (het inkoopplatform waarmee adverteerders zelf media kunnen inkopen op het eigen netwerk van DPG Media) voor adverteerders is een belangrijke volgende stap in de ambitie van DPG Media om een eigen hoogkwalitatief en transparant advertentieplatform uit te bouwen. De testen met het nieuwe platform zijn veelbelovend, voor adverteerders levert het tot 30 procent hoger rendement op. De Ad manager zal komende zomer in de markt worden geïntroduceerd. DPG Media blijft onverminderd verder investeren in de digitalisering van haar merken, redacties, producten en dienstverlening.

Vooruitzichten voor 2023

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media “In 2023 zullen de effecten van hoge inflatie, gestegen loonkosten en papierprijzen het hele jaar voelbaar zijn, wat verder zal wegen op het resultaat. Grote onbekende is hoe de advertentiemarkt zal evolueren in deze moeilijke economische context. De verdere digitalisering van de groep blijft de belangrijkste prioriteit, maar efficiënte bedrijfsvoering zal ook grote aandacht krijgen.”

DPG Media stapte in 2022 over naar IFRS

DPG Media stapte in 2022 over naar de internationale boekhoudstandaard IFRS, het voor beursgenoteerde bedrijven verplichte framework. In het jaarverslag 2022 worden zowel de cijfers over 2021 als 2022 onder IFRS gerapporteerd. De resultaten verschillen met het tot nu toe gehanteerde Belgian GAAP, in het bijzonder wat de behandeling van acquisitie-goodwill betreft.

Piet Vroman, CFO van DPG Media “De onderneming is in de afgelopen jaren hard gegroeid en we voelden dat de tijd gekomen was voor DPG Media om ook onder IFRS te rapporteren, om zo beter aan te sluiten bij de wensen vanuit de financiële wereld.”

Het jaarverslag 2022 van DPG Media is hier te vinden.

www.dpgmediagroup.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief