Marketing Report
[DPG grow] Growth hacking: wat is het, hoe werkt het en wat heb je ervoor nodig? nieuws

[DPG grow] Growth hacking: wat is het, hoe werkt het en wat heb je ervoor nodig?

Growth hacking lijkt definitief geland, ook buiten het onlinemarketing-vocabulaire. Is het meer dan hét buzzwoord van dit moment? We vroegen het Jesse van Doren: growth hacker, keynotespeaker en futuroloog.

Wat is growth hacking?

Growth hacking combineert data, technologie en creativiteit. Het gaat om experimenten met tech, tools, marketing, psychologie, gedrag en bijvoorbeeld (online) conversie. Het doel is om met die experimenten de manier te vinden om producten, merken en complete bedrijven (zo snel mogelijk) te laten groeien.

Jesse van Doren: “Daar wil ik meteen een woord aan toevoegen, het is namelijk growth system hacking.” Hij wil ermee aangeven dat het gaat om een werkwijze, die in de basis inderdaad draait om experimenteren.

Hij beschrijft het als een data-gedreven aanpak, om met kleine proefballonnen experimenteel vast te stellen wat werkt en wat niet. “We gaan met onze klanten in gesprek over hun one metric that matters, datgene wat er echt toe doet. Voor die doelstelling bedenken we experimenten om groei te realiseren. Een KPI zoals het online conversiepercentage kan daarbij een ondersteunend doel zijn.”

Growth hacking kan zowel complex als heel eenvoudig zijn. “De grootste online organisaties doen duizenden experimenten, variërend van de kleur van een knop tot aan compleet nieuwe functionaliteiten. ”

Hoe werkt het?

Om uit te leggen hoe growth hacking werkt, keren we even terug naar het begin. In de basis hoeft het namelijk niet ingewikkeld te zijn. Een product, merk of bedrijf wil groeien: dat vraagt om data om mee te experimenteren..

De werkwijze ziet er dan globaal als volgt uit:

  • One metric that matters
  • Doelgroep bepalen
  • Hypothese stellen
  • Experiment uitvoeren
  • Data analyseren


Jesse van Doren: “Growth hacking creëert een loop van kleine experimenten bij de doelgroep, volgens hypotheses die bevragen wat er bijdraagt aan datgene wat echt belangrijk is voor een bedrijf. De data die volgt uit de experimenten wijst uit welke wijzigingen of nieuwe concepten aanslaan, en een bredere uitrol verdienen.”

“Hoe growth hacking werkt heeft ook te maken met de manier waarop bedrijven hierover nadenken. Snelheid gaat bijvoorbeeld boven perfectie. Soms is het beter om snel te zien of iets potentie heeft, dan oeverloos te zoeken naar de perfecte aanpak.”

Hij beschrijft verder hoe het binnen growth hacking gaat om data-gedreven keuzes, dus niet op basis van een onderbuikgevoel of simpelweg werkervaring. Bovendien is het belangrijk om zakelijk steeds op zoek te gaan naar nieuwe bottlenecks. Door altijd te willen verbeteren ontstaat er groei, waarbij de diverse experimenten uitwijzen waar de kansen liggen.

Wat heb je ervoor nodig?

In praktische zin zijn er een aantal zaken nodig om binnen een bedrijf met growth hacking aan de slag te gaan. Jesse van Doren wijst op in ieder geval drie belangrijke vragen:

  1. Wie is de specifieke doelgroep voor een experiment?Het is essentieel om de doelgroep goed in beeld te hebben. Het werkt vaak veel sneller en praktischer om specifiek in te zoomen, dan een manier te zoeken die in één keer iedereen bereikt.
  2. Is er een product/market-fit?Zelfs growth hacking kan een slecht product niet ineens wél goed maken. Zorg eerst voor een product waar een groot publiek blij van wordt. Pas als die basis er is wordt het de moeite waard om te gaan groeien.
  3. Welke tractiekanalen zijn er beschikbaar?


    Bedrijven die met growth hacking aan de slag willen kunnen daar allerlei (online) kanalen voor inzetten. Het gaat bijvoorbeeld om social en display-ads, pr-activiteiten of aanwezigheid op een beurs. Het moet duidelijk zijn welke er beschikbaar zijn.

    In meer praktische zin wijst hij op een aantal voorwaarden om hiermee goed aan de slag te gaan:

    • Meetsystemen

    Zorg dat je weet wat er op de website gebeurt. Wat klikken bezoekers aan, hoe scrollen ze op de website en welke informatie bekijken ze uitvoerig? Tools zoals Google Analytics en Hotjar zijn gewoon gratis, en leveren waardevolle inzichten op.

    • User persona’s

    Om de doelgroep duidelijk in kaart te brengen wijst Jesse van Doren op user persona’s. Zorg dat je die inzichtelijk maakt. Of gebruik geavanceerde tools die op basis van AI nauwkeurig voorspellen wie de doelgroep is en wat deze potentiële klanten willen.

    • Zoekwoordenanalyse

    Een zoekwoordenanalyse is gebruikelijk voor SEO. Volgens Jesse van Doren helpt het breder bij growth hacking. Hij legt uit hoe het laat zien hoe de doelgroep over producten of diensten praat, waardoor het makkelijker wordt om ze goed aan te spreken met bijvoorbeeld een flyer.

    • Zelf doen of extern inhuren

    In veel gevallen kun je gewoon zelf aan de slag met growth hacking. Pas bij een advertentiebudget van circa 500 euro per maand kiezen veel bedrijven ervoor om hiervoor externe hulp in te schakelen.

    Zelf kun je met de bovenstaande tips alvast proberen het wiel uit te vinden. Dat is een kwestie van veel experimenteren, en aan de hand van data bepalen waar de kansen liggen.

    Grote(re) organisaties die externe growth hackers inhuren doen dat vooral om Design Thinking-sessies te organiseren. Het is een innovatieve en efficiënte methode om gericht in kaart te brengen welke problemen of uitdagingen de doelgroep ervaart. Daarnaast proberen die organisaties met sales prediction in kaart te brengen welke bezoekers zullen converteren. “Vanaf een paar honderd conversies per maand kan AI enorm veel waarde toevoegen aan growth hacking,” voegt Jesse van Doren toe.

    Praktisch: growth hacking via de media

    Stel dat je zelf aan de slag gaat met growth hacking, hoe kunnen media daarin dan een rol spelen? “We hebben voor Indebuurt [onderdeel van DPG Media] bijvoorbeeld een adverteerdersplatform ontwikkeld. Dat betekent dat lokale winkels en restaurants specifiek kunnen adverteren voor mensen die in de buurt iets nieuws willen ontdekken of een leuke dag willen plannen.” Op het platform kunnen bedrijven al adverteren vanaf 50 euro, waarmee de kosten ook voor kleinere bedrijven niet te hoog oplopen.

    Hij wijst daarnaast op mogelijkheden voor storytelling om klantervaringen te delen en bijvoorbeeld winacties zoals GAMMA die organiseert met de Goudjacht naar goudstaven. De campagne is specifiek online uitgerold, om deelnemers te activeren “Het zijn mooie voorbeelden van online engagement, waarmee op (relatief) kleine schaal wordt getest of dit de klant inderdaad activeert.”

    Media kunnen wat van Doren betreft een belangrijke rol spelen binnen growth hacking strategieën. “Het vormt een fijne speeltuin om te experimenteren en uit te proberen. Dat kan op kleine schaal en met gerichte kanalen. Zodra een strategie succesvol blijkt is er bovendien ruimte om dit groter uit te rollen.”

    www.dpggrow.nl

    Uitgelicht





    Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief