Marketing Report
[De Belofte 2022] Bob Koenderman (M2Media): Podcasts bieden enorme kansen voor adverteerders

[De Belofte 2022] Bob Koenderman (M2Media): Podcasts bieden enorme kansen voor adverteerders

Bob Koenderman is Digital Consultant bij M2Media. Hij is genomineerd voor De Belofte 2022. Wij spreken hem. De winnaar van De Belofte 2022 wordt bekend gemaakt op woensdag 8 juni op Cross Media Congres 2022.

Kun jij M2Media introduceren?

M2Media is een media- en marketingbureau gevestigd in Amsterdam. We zijn het grootste onafhankelijke mediabureau van Nederland en we zijn gedreven door het resultaat van onze klanten. Met een jong en ervaren team, zorgen we elke dag voor de efficiënte en effectieve media-inzet van onze klanten. We hebben alle disciplines in huis, onder meer strategen, AV, (D)OOH, communicatie-consultants en digital consultants.

We werken hard en naast het werk doen we gezamenlijk ook vaak leuke dingen om het teamverband te versterken. Dit draagt bij aan onze teamspirit en dan ga je met elkaar en voor elkaar door het vuur, voor onze klanten.

We werken nauw samen met onze opdrachtgevers, die ons regelmatig beschrijven als een verlengstuk van hun organisatie. Zij hebben veel kennis over hun markt, wij hebben de kennis over media. Successen behalen we samen.

Ons motto is daarom ook Samen Winnen.

Wat kan M2Media dat andere bedrijven niet kunnen?

Wij hebben een enorme focus op de klant. Dat maakt ons uniek. We hebben verschillende klanten met een groot aantal campagnes door het jaar heen, waarvan er soms meerdere tegelijk lopen via veel verschillende kanalen en met relatief korte deadlines. We kunnen dit goed managen omdat we intern snel kunnen schakelen en onze mensen zeer betrokken zijn.

Daarnaast hebben we ook een ijzersterk insights team aan boord, waardoor we veel onderzoek kunnen doen naar de markt, de doelgroep en de klant. Dit is nodig om onze klant het beste advies te kunnen geven.

De klant staat altijd voorop. We stellen ons regelmatig de vraag Wat zouden we doen als het ons eigen geld zou zijn? We zetten alleen media in wanneer we er zelf in geloven en wanneer we met data kunnen onderbouwen dat iets de juiste keuze is. Deze oprechtheid en authenticiteit maakt ons uniek.

Waaruit bestaat jouw werk bij M2Media?

Samen met de strategen, AV-specialisten en communicatieconsultants maak ik omnichannel, full-funnel mediaplannen. Deze samenwerking is bij ons erg belangrijk. We stemmen alles op elkaar af.

Mijn verantwoordelijkheid is de digitale inzet. Onder andere natuurlijk de bekende, maar traditionale kanalen zoals Facebook, Instagram, YouTube en display. Voor mij zit de uitdaging er ook in om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. TikTok is natuurlijk een medium dat de laatste tijd enorm is gegroeid. Tegenwoordig kan op TikTok ook geadverteerd worden, maar het biedt ook mooie mogelijkheden voor samenwerkingen met creators. Persoonlijk ben ik ook erg fan van Podcast, en ik geloof erg in het adverteren hierin. Maar er zijn talloze nieuwe technologieën in de markt, die onwijs interessant zijn. Dat houdt het werk leuk en uitdagend.

Ik word echt blij wanneer alle aspecten van een campagne bij elkaar komen en op hun plek vallen. Dan ontstaat er synergie tussen de verschillende kanalen, online en offline. Dat kan alleen door een goede samenwerking met team en klant.

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

Er gebeurt verschrikkelijk veel in onze branche, onder meer op het gebeid van technologie is heel veel ontwikkeling gaande. Natuurlijk staat de cookieless era voor de deur. Er komen steeds meer alternatieve manieren om je doelgroep (online) te bereiken.

Maar persoonlijk ben ik er echt van overtuigd dat podcasts enorme kansen bieden voor adverteerders. Podcasters en luisteraars bouwen vaak een langdurige band op. Luisteraars voelen echt dat ze podcasters leren kennen. De advertenties zijn daarom vaak heel effectief. Deze manier van adverteren wordt steeds meer volwassen in Nederland, en het bereik steeds groter. Er zijn nog wel grote stappen te zetten in deze markt. Ik verwacht dat er in de komende jaren op de vlak nog veel gaat gebeuren. 

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Voor ons werk is het belangrijk om op te hoogte te zijn van alles wat er gebeurt in het vak en in de wereld. Alleen zo kan je de concurrentie op slimme wijze voorblijven. Op het gebeid van nieuwe technologieën is dit voor jongeren toch vaak makkelijker. Wij zijn er mee opgegroeid en we gebruiken alles zelf.

Voor de oude rotten in het vak is dit vaak wat lastiger. Aan ons de taak om hen hierin te blijven uitdagen. Aan hen de taak om ons van hun ervaring te laten leren.

Wat zijn jouw ambities in ons vak?

Ik wil heel graag mooie merken blijven helpen met het realiseren van hun groeiambities. Daar zit voor mij de uitdaging. Eerst wil ik nog meer digitale ervaring opdoen, maar in de toekomst wil ik graag verschillende disciplines combineren. Ik wil me niet alleen in de diepte ontwikkelen, maar zeker ook in de breedte.

Daarnaast probeer ik me zoveel mogelijk in te zetten voor een mooie, eerlijke wereld. Wij in de media hebben verschillende tools in handen om hier ons steentje aan bij te kunnen dragen. Ook daar zet ik me graag voor in!

www.m2media.nl

www.crossmediacongres.nl

www.resultrecruitment.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief