Marketing Report
[De Belofte 2022] Cindy Fleur (dawn): Ik sla de brug tussen merk en publiek door business problemen te vertalen naar mensentaal

[De Belofte 2022] Cindy Fleur (dawn): Ik sla de brug tussen merk en publiek door business problemen te vertalen naar mensentaal

Cindy Fleur is Creative Strategist bij dawn. Zij is genomineerd voor De Belofte 2022. Wij spreken haar. De winnaar van De Belofte 2022 wordt bekend gemaakt op woensdag 8 juni op Cross Media Congres 2022.

Foto: Jordi Huisman

Kun jij dawn introduceren?

Missiegedreven merken, zijn organisaties die in staat zijn om niet alleen zakelijke maar ook maatschappelijke waarde te creëren. Dat begint met weten wie je bent als merk en de rol die je kunt spelen in de wereld van morgen. Creatief strategisch bureau Dawn helpt merken hierbij middels merkstrategie, identity en campagnes.

Wat kan dawn dat andere bedrijven niet kunnen?

Dawn bewijst dat goed doen en goed zaken doen niet alleen hand in hand kàn gaan, maar hand in hand mòèt gaan. Want om echte impact te maken moet je als merk een scherpe positie in durven nemen. Dat begint bij Dawn met de Mission Driver. Tijdens de Mission Driver Workshops brengen bureau en klant samen het speelveld in kaart. De buitenwereld: ‘Wat gebeurt op cultureel en maatschappelijk gebied, en in de hoofden en harten van mensen?’ Maar ook de binnenwereld: ‘Wat zijn je kwaliteiten en je onderscheidende vermogens als merk?’ De belofte, overtuigingen, visie, missie en de uiteindelijke positionering (Mission Driver) die uit deze sessie voortvloeien vormen samen het fundament voor alle activiteiten van het merk.

Waaruit bestaat jouw werk bij dawn?

Als strateeg ben ik advocaat van de buitenwereld. Ik sla de brug tussen merk en publiek door business problemen te vertalen naar mensentaal. Dit doe ik met behulp van inzichten uit maatschappelijke shifts, pop culturele ontwikkelingen en veranderende consumentenbehoeften. Met als einddoel merken te helpen om relevant te zijn in het leven van mensen.

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

De shift van transactioneel naar collaboratief

Sterke relaties tussen merk en publiek is er een die niet meer gestoeld is op hiërarchie en transactie. Maar een van partnerschap en gelijkwaardigheid. Het publiek is kritischer, beter belezen en heeft hogere verwachtingen van merken. Ze verwacht communicatie die authentiek en vooruitstrevend is. Succesvolle merken (en submerken) zijn dan ook in staat om echte relevantie te creëren door de community niet alleen een plek aan tafel te geven, maar ook inspraak en invloed.

Een nieuwe definitie van succes

Steeds meer word je als merk niet meer afgerekend op wat je zegt, maar om wat je doet en hoe je dat doet. De maatschappelijke waarde die creëert los van de commerciële belangen die je nastreeft. Met het dalende vertrouwen in overheden kijken mensen steeds vaker naar merken om hun waarden te vertegenwoordigen en de wereld vooruit te helpen. Een sterk ethisch kompas en visie voor de toekomst is daarom dan ook belangrijker dan ooit.

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

If not now, when? If not you, who? Hoe belangrijk het ook is om met elkaar in gesprek te gaan over de belangrijke thema’s van onze tijd, zoals het klimaat, de kloof tussen rijk en arm en diversity, equity & inclusion... Verliezen woorden hun waarde als ze niet omgezet worden in daden.

Ik denk namelijk niet dat het zo is dat de gevestigde orde niet begrijpt dat we in beweging moeten komen. Ik denk eerder dat een onbewandeld pad angst oproept. Angst om fouten te maken, en belangrijker nog, daar mogelijk voor afgestraft te worden. Maar als je uit angst niet durft te handelen, sta je stil. De grootste waarde die jonge mensen volgens mij dus komen brengen, is de combinatie van nieuwe perspectieven, vlijmscherpe voelsprieten en de nodige daadkracht. Het vermogen om uitdagingen te zien als kansen in plaats van barrières. En als het niet meteen lukt, de moed om een andere weg te vinden.

Wat zijn jouw ambities in ons vak?

Mijn persoonlijke purpose is om de wereld vooruit te helpen door middel van communicatie waardoor mensen zich gezien, gehoord en begrepen voelen. Mijn grootste ambitie in ons vak, naast uitstekend strategisch maken, is om zoveel mogelijk te leren. Zodat ik vervolgens de deur wagenwijd open kan zetten voor de volgende generatie. Door de kennis die ik vergaard heb door te geven, en te helpen bij het wegnemen van bestaande hobbels. Op dit moment is een carrière in de mediawereld, en nog specifieker nog het ‘strategen vak’, een ‘black box’ voor buitenstaanders. Hierdoor lopen we als industrie veel talent mis. Ontzettend jammer, want strategen zijn schaars. Uiteindelijk lijkt het me fantastisch om aan de basis te staan van een educatief programma die de strategen van morgen helpt vinden, mentoren en opleiden.

Wat is het laatste nieuws?

De Amber Heard vs Johnny Depp defamation case. Waar je ook keek, TikTok, Youtube, Instagram of TV, je ontkwam er niet aan. Terwijl de zaak zich in realtime ontvouwde, ontstond er haast met het snelheid van het licht een parallelle realiteit van informatie en desinformatie op social. Het onderstreepte voor mij opnieuw hoe groot de verantwoordelijkheid is die wij dragen als media professionals. We genezen misschien geen levensbedreigende ziektes, maar beïnvloeden wel generaties aan mensen.

www.dawn.nl

www.crossmediacongres.nl

www.resultrecruitment.nl




Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief