Marketing Report
[De Belofte 2022] Eline Cox (MPG.): Authentieke content krijgt steeds meer stopping power

[De Belofte 2022] Eline Cox (MPG.): Authentieke content krijgt steeds meer stopping power

Eline Cox is Team Lead & Manager Digital Content bij MPG.today. Zij is genomineerd voor De Belofte 2022. Wij spreken haar. De winnaar van De Belofte 2022 wordt bekendgemaakt op woensdag 8 juni op Cross Media Congres 2022.

Eline Cox is de driver achter de digitale content van de belangrijkste marketingtool van Albert Heijn: Allerhande. Samen met haar 10-koppige team draagt ze bij aan het grote organische succes van AH.nl/allerhande, alle social mediakanalen, YouTube en sinds kort de eerste digitale magazines. Ze beantwoordt haar vragen vanuit – hoe kan het ook anders – haar keuken.

Kun jij MPG. introduceren?

MPG is een bureau waar mensen werken die begrijpen dat je met content merkwaarde creëert voor de lange termijn. Juist in de huidige (digitale) wereld, waarin content sneller dan een reep chocolade wordt geconsumeerd en bovendien in no time weer is vervlogen. En dat doen we met een heel mooie club mensen. MPG is onderdeel van MMMatter, een bureaunetwerk met verschillende labels en dito expertises. Collega’s vullen elkaar aan. De data-analist en de vormgever, de creatief en de social mediaredacteur, de strateeg en de videoproducer. We hebben inspirerende denkers en krachtige doeners.

Wat kan MPG. dat andere bedrijven niet kunnen?

Content creëren die impact maakt. Ons werk voor Allerhande is daar een sterk voorbeeld van. Met kerst bijvoorbeeld, koken maar liefst 6 miljoen Nederlanders een of meerdere recepten die MPG voor Albert Heijn heeft ontwikkeld. Ofwel: wij kunnen met onze content beïnvloeden welke boodschappen mensen met kerst doen. Dat besef is even bijzonder als de content die we maken. Gestaafd op data en zoekgedrag, ontwikkeld met een creatieve en culinaire geest en na afloop leergierig geanalyseerd om een volgende keer nog beter te presteren. Dat is wat MPG uniek maakt, op ieder account. We verzorgen het volledige verhaal. Onderzoek, contentproductie, data-analyse en optimalisatie. Steeds weer die cirkel rond.

Waaruit bestaat jouw werk bij MPG. ?

Op dit moment ben ik samen met een klein team bezig met – excuseer het containerbegrip – de digitale transitie van Allerhande. We hebben nieuwe middelen nodig om de aandacht van de consument te behouden en te laten groeien. Ik bemoei me in de bovenste laag met de platformgedachte en strategie. Daarnaast buig ik me over de contentpijlers, distributie en ontwikkeling van crossmediale formats en campagnes. Tenslotte denk ik na over de praktische doorvertaling en stuur het team aan op productie, analyse en optimalisatie. Als Team Lead overzie ik ook de dagelijkse zaken. De focus op YouTube, waar Allerhande sinds vorig jaar het grootste kookplatform van Nederland is, de continue SEO-optimalisaties waardoor we de grootste organische driver van AH.nl zijn en het onderhouden van onze social mediakanalen waarmee we maandelijks zon 4.5 miljoen mensen bereiken. 

Daarnaast ben ik als strateeg verantwoordelijk voor de inhoud en distributie van de First EET Cast. Een bijzondere 10-delige podcastserie die we maken in opdracht van K-EET, waarmee we zijn genomineerd voor een Dutch Interactive Award. Verder denk ik regelmatig mee op new business pitches, ben ik lid van de ondernemingsraad en ben ik trots aanvoerder van het MMMatter-hardloopteam.

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

Platte, commerciële boodschappen zijn achterhaald. Authentieke content krijgt steeds meer stopping power. Content met een verhaal, net-niet-perfecte videos en geloofwaardige UGC om maar eens wat te noemen. Dit maakt bijvoorbeeld de kwetsbare First EET Cast-serie over eetstoornissen zo waardevol en is een logische verklaring voor het succes van Allerhandes Instagram Reels waarin we iets minder kritisch zijn op imperfecties – want ja, bij ons zakt er ook wel eens een cake in

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Laat ik vooropstellen dat ik dol ben op de gevestigde orde (kennis, ervaring!). Maar wat jonge mensen makkelijker lijken te adopteren, is de batterij aan energie die je kunt ontketenen door alle ontwikkelingen in het huidige marketingvak te omarmen. Wie meegaat in het hoge tempo en openstaat voor verandering, zal niet alleen bijblijven, maar ook kansen zien en zich verder ontplooien. Toen ik op mijn 21ste redactiecoördinator werd van het Nederlandse magazine van Jamie Oliver wenste ik dat ik snel 30 zou zijn, in de hoop dat ik dan eindelijk eens serieus zou worden genomen. Inmiddels ben ik overtuigd dat leeftijd slechts een getal is. Dus gevestigde orde, laten we de gigantische transitie waarin we zitten vooral samen aanvliegen.

Wat zijn jouw ambities in ons vak?

Groots blijven denken. Een Albert Heijn in de Metaverse? Een gegamificeerde Allerhande-app om al kokend cryptos te verdienen? Wie zal het zeggen. Mijn persoonlijke ambities zijn op dit moment in twee trajecten te splitsen. Enerzijds de digitale transformatie van Allerhande samen met alle betrokkenen in goede banen leiden. Over een paar jaar wil ik met trots terugkijken op een transformatie die ons digitaal koploper heeft gemaakt en voor andere partijen een voorbeeld is. Daarnaast zie ik een rol voor mezelf in de verdere ontwikkeling van MMMatter, gezien we ook als bureaunetwerk in een transitie zitten. Ik ambieer het om altijd onderdeel van een voorwaartse beweging te zijn.

Wat is het laatste nieuws?

Een grote aanstaande ontwikkeling is natuurlijk het verdwijnen van de third-party cookies. We missen straks een stukje data, maar zoals hierboven al aangegeven: omarm verandering en deuren zullen openen. In een digitale wereld zonder cookies moeten we informatie over onze consumenten op een andere manier verkrijgen. Binnen het (nieuwe) Allerhande-platform zijn daar veel mogelijkheden voor. Mogelijkheden die beginnen met transparante communicatie en uiteindelijk zullen resulteren in voordelen voor ons én voor de consument.

www.mpg.today

www.crossmediacongres.nl

www.resultrecruitment.nl




Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.