Marketing Report
Ferdi Gökhan is De Belofte 2022

Ferdi Gökhan is De Belofte 2022

Ferdi Gökhan is Head of Science bij Yune. Hij is De Belofte 2022. Dat werd bekendgemaakt op woensdag 8 juni op Cross Media Congres 2022. Lees hier zijn winnende interview:

Kun jij Yune introduceren?

Yune is een contentbureau dat ik nog liever beschrijf als een laboratorium. Een lab waarin we continu op zoek zijn naar het ideale mengsel. Een mengsel in de vorm van relevante content om merken zoals NS, Jumbo, ANWB, Nespresso, en Rituals menselijker te maken. Met een verscheidenheid aan kennis en expertises trachten we allereerst een mengsel te vinden dat mens en merk samenbrengt. Maar sinds 2021 ook een mengsel waarin we wetenschap en creativiteit samen proberen te brengen. We experimenteren en testen niet alleen met creatieve ideeën of nieuwe verhalen, we experimenteren ook met bijzondere samenwerkingen of innovatieve methodieken. Dit gaat soms goed, soms fout, maar hier leren we van. Een bureau met een - naar mijn mening - unieke vrijheid.

Wat kan Yune dat andere bedrijven niet kunnen?

Zonder de sleutel tot ons succes weg te geven: Yune maakt (gedrags)wetenschap tastbaar, leerzaam én toepasbaar binnen creatieve content. We combineren wetenschap en creativiteit zonder de snelheid en dynamiek van een contentbureau te verliezen. Vandaar ook onze slogan 'Where science and creativity meet'. De combinatie is uniek, daar bureaus vaak uitblinken in een van de twee aspecten of in moeten boeten op doorlooptijden. Bij Yune is het de best of both worlds. De snelheid van een social contentbureau, met de kennis, nieuwsgierigheid en methodieken van een onderzoeksbureau. Wij combineren inhouse deze twee cruciale elementen en bedenken en maken content die merken menselijker maakt. Hiermee zie ik Yune als een unieke one-stop shop voor merken die buiten hun gedachtengoed willen treden en net als wij nieuwsgierig zijn naar de wereld van morgen.

Waaruit bestaat jouw werk bij Yune?

Je kunt mijn werk het beste omschrijven als ‘science ambassadeur’. Als ambassadeur is het mijn taak om collega’s, maar vooral klanten, te inspireren om wetenschap toe te passen op hun werk. Dit kan vrij ingrijpend zijn, omdat het lastig is bestaande routines en gewoontes te doorbreken.

In de praktijk betekent dit voor mijn collega’s dat ik samen met de verschillende afdelingen de processen onder de loep neem. We kijken en experimenteren samen hoe we wetenschap en onderzoek kunnen integreren in onze processen en producten. Daarnaast probeer ik kennisdeling te stimuleren, en een afdeling te bouwen met collega’s die het ‘science proces’ ten alle tijden waarborgen. Hiermee bedoel ik het proces van onderzoek doen, hypotheses opstellen en valideren, om uiteindelijk relevante conclusies en aanbevelingen te formuleren. Dit kan voor elke briefing weer een andere opzet hebben, een flinke uitdaging dus!

Ook bepalen we per klant en briefing wat voor onderzoek en inzichten er reeds bekend zijn, en gaan we op zoek naar ‘knowledge gaps’ om te vullen. Middels intensieve samenwerkingen met andere labels binnen IPG Mediabrands - zoals Marketing Sciences - vullen we deze gaps dan op. Met dit alles als doel om de mens beter te begrijpen en merken menselijker te maken.

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

Een belangrijke trend om in de gaten te houden is de shift die gaande is in onze informatieverwerking. Als ik om mij heen kijk is er een gezonde trek naar nieuwe informatie en kennis. Men wil alsmaar beter, sneller, en impactvoller. Met nagenoeg alle informatie tot onze beschikking verstopt onder de ‘Google Search’ knop verandert de manier hoe we informatie opslaan en verwerken. Deze informatie is altijd beschikbaar, dus daalt de motivatie om het daadwerkelijk op te slaan. Aan de andere kant passen we wel zelf de kennis en inzichten toe, wat volgens wetenschap een effectieve manier is om informatie eigen te maken. Wat de daadwerkelijke impact is van deze shift in informatieverwerking zal de tijd ons leren. Wat ik wel weet is dat we in ieder geval de skill meesteren om zelf te onderzoeken, nu nog kritisch blijven op de bronnen die we raadplegen.

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Wat jongen mensen wel snappen is de loyaliteit aan jezelf. De loyaliteit om nieuwe ervaringen op te doen, je ontwikkeling voorop te stellen, en wat vaker uit je comfort zone te stappen. Wanneer de gevestigde orde het over loyaliteit heeft gaat het vooral over loyaliteit aan je werkgever, vrienden of relatie. Millennials worden dan ook wel eens bestempeld als de generatie met een gebrek aan commitment. Ik zie het anders. Uiteindelijk ben ik toch van mening dat je een loyaliteit hebt naar jezelf om er het beste uit te halen, te blijven leren, en een leuke tijd te hebben. Vraag jezelf eens wat vaker af of jouw omgeving het beste uit jou haalt, en andersom. Dit kan betekenen dat je wat vaker weg moet blijven van de gebaande paden en uit je comfortabele wereldje moet stappen. Wees dan vooral eerlijk naar jezelf, je zult me later dankbaar zijn.

Wat zijn jouw ambities in ons vak?

Mijn ambitie is om de kennis van (gedrags)wetenschappen breder te integreren in de toegepaste wereld van media, creativiteit, en marketing. Het is alom bekend dat het slaan van de brug tussen wetenschap en applicatie ingewikkeld is. Toch zie ik het als een uitdaging om deze brug te slaan. De transformatie die ik van heel dichtbij meemaak binnen Yune geeft mij hoop en energie. De combinatie van nieuwsgierige collega’s, vrijheid om te experimenteren, en het tastbaar en toepasbaar maken van wetenschap maakt het wezenlijk mogelijk deze brug te slaan. Ik hoop dan ook dat de rest van de industrie volgt, en (gedrags)wetenschappen een prominentere plek krijgt binnen dit vakgebied. Hier ga ik mij in ieder geval hard voor maken, want hoe gaaf is het om meer te leren over het mens en het brein?!

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste grote nieuws is toch wel dat wij met de nieuwe propositie het fantastische merk de Nederlandse Spoorwegen binnen hebben gesleept. Na een intense aanbestedingsprocedure en battle met vele andere bureaus uit Nederland is het met ons nieuwe gedachtegoed gelukt de NS aan ons te binden. Privé is het laatste nieuws dat ik officieel lid ben van de ‘Club of 500kg’, een krachttraining uitdaging waarmee je met drie oefeningen minstens 500kg moet tillen. Stiekem best trots op…

 

www.yune.nl

www.crossmediacongres.nl

www.resultrecruitment.nl

<figure helvetica="" neue",="" helvetica,="" arial,="" tahoma,="" sans-serif;="" font-size:="" 13px;="" font-style:="" normal;="" font-variant-ligatures:="" font-variant-caps:="" font-weight:="" 400;="" letter-spacing:="" orphans:="" 2;="" text-align:="" start;="" text-indent:="" 0px;="" text-transform:="" none;="" white-space:="" widows:="" word-spacing:="" -webkit-text-stroke-width:="" background-color:="" rgb(251,="" 251,="" 251);="" text-decoration-thickness:="" initial;="" text-decoration-style:="" text-decoration-color:="" initial;"="" style="outline: 0px !important; position: relative; box-sizing: inherit; padding: 0px; margin: 0px 0px 1em; clear: both; color: rgb(51, 51, 51); font-family: ">

 

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.