Marketing Report
[De Belofte 2022] Fidessa van Rietschoten (De Wolven): Elke stap vooruit, verdient het om bij stil te staan interview

[De Belofte 2022] Fidessa van Rietschoten (De Wolven): Elke stap vooruit, verdient het om bij stil te staan

Fidessa van Rietschoten is communicatie-adviseur bij De Wolven. Zij is genomineerd voor De Belofte 2022. Wij spreken haar. De winnaar van De Belofte 2022 wordt bekendgemaakt op woensdag 8 juni op Cross Media Congres 2022.

Kun jij De Wolven introduceren?

De Wolven is een Amsterdams pr- en communicatiebureau. Al vijftien jaar ontwikkelen we strategieën, creatieve concepten en campagnes die mensen aan het denken zetten en liefst ook in beweging brengen. Rake verhalen dus, voor mensen, organisaties en merken. Met in de meeste gevallen een achterliggende boodschap die inspeelt op maatschappelijke thema’s. De Wolven gelooft dat elke stap vooruit, hoe groot of klein een idee ook is, het verdient om bij stil te staan.

Wat kan De Wolven dat andere bedrijven niet kunnen?

We gaan geen lucht verkopen puur voor de poen. Als er geen concreet nieuws is bij een klant, zeggen we dat ook eerlijk. Daarnaast zijn we een relatief klein bedrijf met grote namen, zoals Bol.com en Patagonia, maar we werken ook voor bedrijven om de hoek met een beperkt budget, zoals Patisserie Arnold Cornelis. We geven het vak Public Relations (PR) op HBO The New School en helpen kunstenaars en muzikanten met hun pr. Hierdoor bouwen we een mooie kunstcollectie op, want ze betalen ons vaak met hun werk. We hebben een scherp oog voor mogelijkheden die misschien op het eerste gezicht niet heel spannend lijken. We leggen vooroordelen naast ons en kijken met de nodigde zelfreflectie buiten onze eigen Amsterdamse grachtenbubbel. En we hebben duurzaamheidscommunicatie uitgevonden, daar zijn we al meer dan zes jaar mee bezig en gelukkig nu vele anderen met ons. Dit onderscheidt ons zeker in wat we doen.

Waaruit bestaat jouw werk bij De Wolven?

Met mijn journalistieke achtergrond klim ik graag in de pen: persberichten, blogs, artikelen en diepte-interviews voor verschillende klanten. Van digitalisering in de financiële sector tot een documentaire over de eerste lingeriezaak in Irak. Maar ik merk dat wetenschaps-communicatie, bijvoorbeeld voor IPABO Nederland (lectoraat kansengelijkheid), Rotterdam School of Management, New Scientist en ook strategische vraagstukken vaker terugkomen. Wat wil een organisatie nou precies vertellen? Wordt het beoogde publiek wel bereikt? Je ontleedt de opdrachtgever als het ware en graaft naar iets wat die club bijzonder, nieuw en dus nieuwswaardig maakt. Dan ga je soms buiten de communicatielijntjes en kom je misschien wel uit in het bestuurs- of directiekamertje.

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

Praatjes vullen geen gaatjes: de stakeholders zijn veel kritischer geworden. Tegenwoordig kan een bedrijf niet meer iets beloven en het vervolgens niet doen. Nu gaat elke actie, mede dankzij de sterke onderzoeksjournalistiek in Nederland, onder een vergrootglas. Een fout maken en die stilhouden is er niet meer bij. Er is sowieso veel meer ruimte en waardering voor transparantie. Ook dat is een goede zaak. Ik vind het inspirerend dat ik daar vanuit De Wolven aan bijdraag.

Wat snapt de gevestigde orde van onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

De aanwezigheid van een communicatiekloof. Doordat we allemaal op onze eigen manier iets de wereld inzenden, bereiken we allemaal ontzettend veel mensen. Maar met name de communicatie van de gevestigde orde blijft plakken in hun eigen bubbels en noodzakelijk geachte kaders. De jongere generatie werkt veel meer vanuit een empathisch vermogen – proberen te begrijpen waar iemand staat en waarom die een bepaalde mening heeft. De gevestigde orde gaat vaak al steigeren bij het woord, maar empathisch vermogen wil niet zeggen dat je al je eigen principes opzij moet zeggen. Ik zie het als een bepaalde denkstap, buiten je eigen veilige kader nadenken waardoor nieuwe gedachtes en inzichten een kans krijgen.

Wat zijn jouw ambities in ons vak?

Er is nog wel een slag te winnen als het gaat om transparantie en die communicatiekloof. Dat kan niet alleen door bedrijven te helpen met het zenden van hun boodschap, maar ook door de doelgroepen groter te maken zodat meer mensen die boodschap ook echt begrijpen. Mensen hebben het recht om zoveel mogelijk te weten over de kwesties die invloed hebben op hun dagelijks leven en daar een mening over te vormen. En dan zitten we niet ver weg van de mijns inziens altijd en overal zeer belangrijke kansengelijkheid én de beheersing van de Nederlandse taal. Ik zie mezelf wel binnen 5 jaar een paar dagen in de week voor de klas staan. En op z’n tijd met een prikkelend opiniestuk de gemoederen in beweging brengen – ook dat blijf ik zeker doen.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws – bestaat dat wel? De tijd dat de mensen met z’n allen rond een krantenkiosk staan om die ene kop te lezen is allang voorbij. Er is zoveel aanbod en door de digitalisering gaat het nieuws zo snel. Ik zet geregeld vraagtekens bij die snelheid. Zijn we, vooral met de intrede van digitaal werken door de coronapandemie, niet te efficiënt geworden als mens? Creatieve ideeën, nieuwe gedachtes en inzichten komen bij mij vaak op als ik dagdromend uit het raam kijk of aan het ‘lanterfanten’ ben. Om als samenleving toch ‘iets van laatste nieuws’ te kunnen aanbieden, zal je ten eerste de consumenten van nieuws en dus je doelgroepen heel goed moeten kennen. Daar moeten we wel de tijd en ruimte voor durven nemen.

Foto: Naomie Laan

www.dewolven.com

www.crossmediacongres.nl

www.resultrecruitment.nl




Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief