Marketing Report
[De Belofte 2022] Lok Sam Foo (DEPT): We maken geen grap wanneer we zeggen dat we de beste agency voor de wereld willen worden interview

[De Belofte 2022] Lok Sam Foo (DEPT): We maken geen grap wanneer we zeggen dat we de beste agency voor de wereld willen worden

Lok Sam Foo is Digital Marketing Consultant (SEO) bij DEPT. Hij is genomineerd voor De Belofte 2022. Wij spreken hem. De winnaar van De Belofte 2022 wordt bekend gemaakt op woensdag 8 juni op Cross Media Congres 2022.

Kun jij DEPT introduceren?

DEPT is een wereldwijde digitale agency met een focus op tech en marketing waarmee we brands helpen voorop te blijven. We tellen momenteel meer dan 2.500 ‘Depsters’ in meer dan 30 kantoren over 5 continenten waar we 50+ search markets managen. Het is een werkplek waar je omringd ben door de slimste experts waar je iedere dag van leert en waar een sterke ‘work hard, play hard’-mentaliteit heerst. We streven ernaar om het beste agency van de wereld te worden: Voor onze mensen, onze klanten én de maatschappij.

Wat kan DEPT dat andere bedrijven niet kunnen?

De kracht van DEPT is dat we big enough to cope & small enough to care zijn. Dankzij onze brede, internationale capabilities kunnen we snel opschalen en werken we samen met de grootste klanten in de wereld, maar weten we dit te combineren met de flexibiliteit, snelheid en persoonlijke relaties van een lokale agency. Wij zijn in staat om geïntegreerde end-to-end digitale ervaringen op wereldwijde of lokale schaal te creëren, ongeachte de industrie of grootte van de klant.

Waaruit bestaat jouw werk bij DEPT?

Als SEO consultant werk ik dagelijks met klanten om hun doelen te behalen. Naast het opzetten van SEO strategieën blijf ik graag betrokken bij het operationele om kwaliteit te waarborgen. Hierbij werk ik nauw samenwerk met klanten, SEO collega’s maar ook specialisten uit andere teams, zoals SEA en Design & Technology. Mijn werk bestaat grotendeels uit klant werk, zowel doorlopend als projectmatig. Denk aan het opzetten en bijstellen van een SEO strategie, het creëren van roadmaps en het wekelijks afstemmen van lopende zaken en processen met stakeholders. Ook werk ik projectmatig met andere teams zoals Design & Technology om nieuwe websites te ontwikkelen of migraties in goede banen te leiden. Ik blijf daarnaast graag hands-on: Ik voer nog altijd zelf met regelmaat analyses uit (zoals keyword researches of content gap analyses) en focus me graag op technische SEO, het fundament van elke succesvolle SEO strategie.

Buiten klant werk, breng ik mijn kennis en liefde voor SEO graag over op trainees en junior consultants. Daarnaast spar ik inhoudelijk met andere consultants binnen DEPT. Tot slot ben ik bezig met een aantal interne projecten en persoonlijke doelen. Zo ben ik owner van het SEO innovatie project. Hierbij werk ik nauw samen met ons development team aan het door ontwikkelen van bestaande, en het creëren van nieuwe, baanbrekende innovaties waarmee we SEO processen standaardiseren om tijd te besparen en de kwaliteit van ons werk te verbeteren. Ook ben ik dit jaar begonnen met het opzetten van samenwerkingen met andere DEPT kantoren in o.a. Duitsland, Denemarken en Zwitserland om de internationale SEO propositie van DEPT tot een hoger niveau te tillen.

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

Waar je met SEO vroeger zoekmachines kon ‘foppen’ om hoger in de zoekresultaten te komen door middel van keyword stuffing, is het duidelijk dat de gebruiker nu op nummer één staat. Hoewel dit geen nieuwe of verrassende trend is, wordt de zoekmachine nog steeds door velen boven de gebruiker gesteld. We gaan de ‘consumer first’-trend steeds duidelijker gaan terugzien in de algoritme updates die zoekmachines als Google jaarlijks doorvoeren. Met de Page Experience update heeft Google bijvoorbeeld de Core Web Vitals geïntroduceerd als officiële ranking factors, waarbij er gekeken wordt naar laadtijd, interactiviteit en visuele stabiliteit. Daarnaast is Google al bezig met het testen van het nieuwe language processing model MUM (Multitask United Model), waarmee Google in staat zal zijn om nog betere antwoorden te geven op complexe zoekopdrachten in 75 talen. Het doel hiervan? Gebruikers een nog betere ervaring te bieden.

Verder geloof ik er heilig in dat automatisering en innovatie steeds belangrijker worden in onze business. Door processen te standaardiseren bespaar je veel tijd, tijd die je vervolgens kunt besteden aan spannendere werkzaamheden, zoals cross-channel samenwerkingen en strategische vraagstukken.

Tot slot is een belangrijke trend dat de SERP (Search Engines Results Page) aan het veranderen is. De tijden waar de SERP bestond uit een tiental standaard zoekresultaten is voorbij. De SERP wordt tegenwoordig verrijkt met rich results, zoals FAQs en Featured Snippets. Dit zal alleen maar toenemen. Speel hierop in door de zoekintentie achter de vraag écht te begrijpen, de juiste content aan te bieden in het geprefereerde formaat en structureer je pagina’s voor Google aan de hand van structured data.

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Er zijn vakken waar het aantal jaren ervaring veelzeggend is over hoe geschikt iemand is voor een baan. Naar mijn mening maakt het binnen het SEO-landschap niet veel uit of je nou 20 jaar of 3 jaar ervaring hebt: Als je niet bijblijft met de ontwikkelingen en je de werkwijzen van toen nog gebruikt voor nu, dan zul je de plank flink misslaan. Naar mijn mening hebben jonge mensen een goed beeld van recente ontwikkelingen en weten we als geen ander hoe snel technologie kan veranderen en wat de impact hiervan kan zijn op ons leven. In onze business is het van belang dat je je ego opzij kunt zetten en te accepteren dat digital marketing zich ongeremd zal blijven ontwikkelen. Wie zegt dat wat nu werkt over een paar jaar nog werkt? Ik in ieder geval niet.

Wat zijn jouw ambities in ons vak?

Om eerlijk te zijn heb ik het momenteel gewoon heel erg naar mijn zin. Ik werk bij een vette agency waar ik een job mag doen waar ik verliefd op ben. Ik ben al enorm blij met de stappen die ik heb gemaakt tot dusver, maar qua ambities wil ik het nog ver schoppen in SEO en digital marketing. Ik wil nog meer de diepte in met technische SEO, game changing innovaties tot leven brengen en de grootste klanten bedienen. Ik wil mezelf doorontwikkelen tot het beste van wat ik kan zijn en het maximale bereiken in SEO, op internationaal niveau. Hoe dat er precies uit gaat zien zal nog blijken.

Wat is het laatste nieuws?

We maken geen grap wanneer we zeggen dat we de beste agency voor de wereld willen worden. Zo heeft 3Q Digital zich dit jaar aangesloten bij DEPT, een US-based growth marketing agency met 500 experts in data en engineering, creative automation, personalisatie en ook SEO! Daarnaast heeft recent de multidisciplinaire creative studio Dogstudio zich ook aangesloten bij DEPT. Dogstudio staat bekend om het creëren van immersieve digitale en fysieke ervaringen voor onder andere Tomorrowland, Adobe, Microsoft en Hulu. Er gebeurt veel bij DEPT, en het is spannend en geweldig om deel te mogen uitmaken van de reis naar het ultieme doel.

www.m2media.nl

www.crossmediacongres.nl

www.resultrecruitment.nl

Sponsors

Abonneer je op onze nieuwsbrief