Marketing Report
[De Belofte 2022] Naomi Touré (Samsung): Samenwerken met andere merken met een vergelijkbare visie is de sleutel voor een succesvol partnership interview

[De Belofte 2022] Naomi Touré (Samsung): Samenwerken met andere merken met een vergelijkbare visie is de sleutel voor een succesvol partnership

Naomi Touré is Marketing communication specialist bij Samsung. Zij is genomineerd voor De Belofte 2022. Wij spreken haar. De winnaar van De Belofte 2022 wordt bekendgemaakt op woensdag 8 juni op Cross Media Congres 2022.

Kun jij Samsung introduceren?

Samsung is een Zuid-Koreaans technologie bedrijf dat opereert in meer dan 60 landen en waar innovatie en creativiteit belangrijke pijlers zijn. Wereldwijd is Samsung één van de grootste spelers op de elektronische apparatuur markt. De meeste mensen kennen Samsung van de smartphones waarin Samsung de marktleider is. Daarnaast heeft Samsung bijvoorbeeld ook witgoed, huishoudelijke apparatuur, displays, audioapparatuur en tv’s.

Samsung is verdeeld in verschillende divisies, elke divisie heeft een eigen productcategorie. De divisie bij Samsung waar ik voor werk is de Mobile experience afdeling, hieronder vallen: smartphones, earbuds, tablets, smartwatches en laptops.

Omdat de markt rond deze devices ongelooflijk snel evalueert is het voor Samsung van groot belang om altijd vernieuwend te blijven en de technologische innovaties door te vertalen in bruikbare tools en experiences die toegevoegde waarde bieden en consumenten verder helpen in hun dagelijks leven.

Wat kan Samsung dat andere bedrijven niet kunnen?

Het credo Do what you can’t vloeit binnen Samsung door de gehele organisatie. Dit is de kracht achter onze baanbrekende technologie en unieke campagnes. Hier zijn diverse voorbeelden van zoals; de eerste opvouwbare telefoons ooit gemaakt, de Fast frame Olympics BMX campagne en onze unieke fashion collab met een streetwear label.

Wat Samsung verder onderscheidt van andere bedrijven is het ecosysteem waarbij de producten van Samsung met elkaar kunnen connecten. Het doel hiervan is het leven gemakkelijker maken en de optimale experience te bieden gedurende je dag. Daarnaast zijn onze producten te verkrijgen in diverse prijsklassen waardoor we voor alle lagen van de bevolking een passende oplossing kunnen bieden.

Waaruit bestaat jouw werk bij Samsung?

It’s all about our brand! In mijn rol als Marketingcommunicatie specialist op de

Mobile experience divisie ben ik verantwoordelijk voor het vergroten van de brand love. Mijn grootste uitdaging is de jongeren doelgroep. Het begint met het begrijpen van deze groep. Wat houdt hen bezig? Van welke community’s maken zij deel uit? Waar lopen zij tegen aan? Wat kan Samsung bieden ze om hun doelen te bereiken? En welke media kanalen zet ik in om ze te inspireren?

Wat is de juiste balans tussen social media kanalen, TV, (D)OOH en (micro) influencers, voor een impactvolle campagne?

Het grootste deel van mijn tijd besteed ik aan brandpartnerships. Het ontwikkelen van een partnership strategie en deze vervolgens uitvoeren met een goed doordacht executieplan.

Brand partnerships spelen een belangrijke rol in het delen van kennis, je point of experience uit te breiden én een nieuwe doelgroep aan te boren. Samenwerken met andere merken met een vergelijkbare visie is de sleutel voor een succesvolle strategisch partnership. Hierbij zet je beide merken in hun kracht en maken we samen impact.

Voor mij is het belangrijk dat onze partners creativiteit ook hoog in het vaandel hebben en zoals ons de drive hebben om jongeren te activeren om hun creativiteit te ontplooien. Ik ben daarom ook trots op de onze meest recente samenwerking met het fashion label The New Originals & ByBorre textiles en onze samenwerking met NXt museum (het eerste digital art museum in Nederland).

Naast brandpartnerships ben ik ook medeverantwoordelijk voor de lancering van onze nieuwste smartphones en tablets. Het ontwikkelen van lokale brand activaties zoals een droneshow waarin we 250 drones de lucht in gestuurd hebben boven ‘t IJ, een Galaxy laser show in de koepelgevangenis van Breda of een innovatie audio visuele show in een tunnel op festivals deze zomer. Niets is te gek!

Kortom, een variërend taken pakket waarbij een cross media strategie key is om de boodschap over te brengen bij onze doelgroep. Of dit nou gaat om een brand partnership, een lokale campagne of brand activatie.

Hierbij een greep van een aantal projecten waar ik trots op ben:

Lancering Galaxy S22 serie

Fashion collab

Lancering Galaxy Z Flip & Fold 3

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

Ben je bekend met de trending tiktok dans “objection Camile Vasquez” ? Nee ? Wie had nou gedacht dat er een speciale dans zou komen gebaseerd op de advocaat van Jonny Depp tijdens de trial met Amber Heard. Dit is een uitstekend voorbeeld van een razendsnelle (mini) trend, die geen landgrenzen kent en ontstaan is op TikTok. Dit laat zien dat vandaag de dag trends zich enorm snel ontwikkelen, maar ook lastig te voorspellen zijn. De belangrijkste trends in onze business zijn vandaag anders dan dat ze morgen zijn. Het is van groot belang voor merken om flexibel te zijn waardoor je als merk snel kunt reageren op nieuwe trends, om meer impact te maken met campagnes.

Een goed voorbeeld van een trend is dat jongeren zich langzaam verplaatsen van traditionele social media kanalen (instagram, snapchat), naar community platforms zoals Discord. Dit vind ik een erg interessante ontwikkeling aangezien dit veel impact gaat hebben op onze cross media strategie. Welke mogelijkheden bieden de platforms, welke content is geschikt en hoe kunnen wij deze inzetten?

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Door de digitalisering en opkomst van social media verandert de wereld in een rap tempo ten opzichte van 10 jaar geleden. Waarin vroeger een tv spotje voldeed om consumenten te bereiken, is dit al lang niet meer genoeg.

Zeker de Gen Z’ers stellen hoge eisen aan merken en is een gelikte campagne met een mooi verhaal niet de manier om deze doelgroep voor je te winnen. Het gaat tegenwoordig om veel meer dan dat, zoals authentcity, credibility, consistency en practice what you preach. Ofterwel, doen wat je beloofd , niet alleen contact maken met je doelgroep, maar echt de verbinding opzoeken.

De gevestigde orde is soms nog te veel gefocust op quick-wins, op korte termijn grote groepen bereiken om zo snel mogelijk producten te verkopen. Dit is echter niet de manier om je merk te bouwen in deze snel veranderende wereld. Dit doe je juist door in je merk te investeren op de lange termijn, de tijd nemen om de doelgroep te leren kennen, risico’s durven nemen, keuzes maken en onderdeel te worden van subculturen i.p.v. de grote mensen massa. Zo kun je een sterk merk neerzetten, onderhouden en daarmee echt impact maken. Op deze manier wordt je een merk waar de (jongeren) doelgroep onderdeel van wil zijn.

Wat zijn jouw ambities in ons vak?

Éen van mijn ambities is van Samsung een beloved merk te maken onder jongeren. Door onvergetelijk brand experiences neer te zetten, jongeren te inspireren en activeren om zich te ontwikkelen, waarbij Samsung de juiste tools kan bieden om dit te doen.

In de toekomst zou ik graag met een ijzersterke visie een overkoepelende merkstrategie willen ontwikkelen met een eigen team om samen impact te maken. Waarbij ik mijzelf wil ontwikkelen tot een sterke leider die een team kan inspireren en motiveren om het beste uit het team én uit zichzelf te halen. Samen de schouders eronder, risico’s durven nemen en samen successen vieren. Tot slot ook trots durven zijn op mezelf, altijd open blijven staan om te leren en nieuwsgierig te blijven. Maar vooral nooit vergeten te dromen, want dromen heeft mij gebracht waar ik nu sta.

Wat is het laatste nieuws?

De metaverse is natuurlijk helemaal hot en happening. Steeds meer merken zoals Gucci en Heineken lanceren producten in deze nieuwe wereld. Maar ook artiesten gebruiken de metaverse om hun nieuwe videoclip of album te lanceren.

Zo heeft het kinderkleding merk HongKong Balabala ook de eerste stappen gezet in de metaverse waarbij zij een digital brand ambassador hebben ontwikkeld, genaamd Rainy. Dus niet alleen echte mensen kunnen ons gaan inspireren en ons gedrag gaan beïnvloeden maar ook virtuele personen.

Ons laatste nieuws is dat wij met Talpa een samenwerking gestart zijn voor een nieuwe innovatief- en technologie gedreven programma, Avastars. Waarbij twee toptalenten, een zanger en een danser, samen komen in één virtueel persoon, een Avastar. Meer kan ik er nog niet over zeggen, stay tuned!

www.samsung.nl

www.crossmediacongres.nl

www.resultrecruitment.nl




Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief