Marketing Report
[De Belofte 2022] Nigel Melaan: We zijn niet of/of, maar en-en, end-to-end. In de breedste zin

[De Belofte 2022] Nigel Melaan: We zijn niet of/of, maar en-en, end-to-end. In de breedste zin

Nigel Melaan is Projectmanager bij iO. Hij is genomineerd voor De Belofte 2022. Wij spreken hem. De winnaar van De Belofte 2022 wordt bekendgemaakt op woensdag 8 juni op Cross Media Congres 2022.

Kun jij iO introduceren?

iO is een end-to-end agency, gespecialiseerd in het vormgeven en uitvoeren van de strategische-, creatieve-, technologische- en marketing-ambities van vandaag en morgen.

End-to-end is onze allesomvattende term. Het beschrijft het bereik van onze expertise in strategie, content & creatie, marketing en technologie. Met dat als beginpunt werken we samen met onze klanten om hun merk te versterken, digitale systemen te verbeteren en toekomstbestendig verder te groeien.

We helpen klanten niet alleen om hun business-doelstellingen te behalen, maar samen ontdekken én benutten we de eindeloze mogelijkheden – infinite opportunities – die een voortdurend veranderende markt biedt.

Wat kan iO dat andere bedrijven niet kunnen?

Dat is een goede vraag:

Onze aanpak.

Laat me dit nuanceren.

In onze visie is het combineren van creativiteit en technologie essentieel. Dit vraagt dat we de beste talent bij elkaar brengen. We hebben first-hand ervaren dat de markt van potentiële service-providers is verdeeld tussen de ‘meer creatieve’ en de ‘meer technische’ partijen; en dat is een gemiste kans. Onze end-to-end aanpak is niet alleen geïnspireerd op de needs van onze klanten, maar ook door onderzoek te doen naar onze sector. Zeldzaam zijn de partijen die dit lukt: het mixen en overbruggen van de juiste digitale strategie, creativiteit en in-depth technologische expertise.

Bij iO hebben we verschillende groepen met hetzelfde ondernemende DNA verzameld onder één dak, die elk een gezamenlijk doel nastreven: Mensenlevens verbeteren door digitale mogelijkheden. Want in essentie legt de consument de lat steeds hoger voor merken als we het hebben over ervaringsniveau. Ons doel is daarom ook betekenis en maatschappelijke relevantie geven aan de producten & diensten van merken. Onze open campussen in Zweden, Bulgarije, België en Nederland geven een voorbeeld van hoe we samenwerken om deze realiteit vorm te geven.

Het bedrijfsleven van vandaag vraagt voor een , end-to-end, high added-value partner. Minder project-centrisch, meer klantcentrisch; er wordt van merken verwacht dat ze klanten hun levens faciliteren en hun dromen en ambities versterken. Niet alleen dat, maar ook nog deel te nemen aan een meer duurzame, gelijkwaardige en diverse maatschappij. Niet door greenwashen, maar door het perfectioneren van producten, diensten en engagements. Dit is te behalen door strategische inzichten, managen en monitoren van verschillende kanalen, maar ook door zorg te dragen voor de tactische implementatie wat betreft technologie, content, marketing en creativiteit.

Dit is waar iO in beeld komt; een trusted transformatie- en communicatie-partner. Deze aanpak classificeert ons namelijk als een ‘digital-first, full-service partner’. Dit is op zichzelf al een prestatie in een versplinterde markt, overvloed met specialisten. Veel partijen claimen namelijk een volledige reikwijdte, maar een handvol hebben de formaat, geloofwaardigheid en vaardigheden om effectief, digitale end-to-end oplossingen aan te bieden.

Dus als antwoord op de vraag; onze onderscheidende potentie is niet gelinkt aan ons ‘product’. Dus ‘wat’ wij kunnen dat andere niet kunnen. Andere partijen kunnen deze ‘wat’ ook aanbieden. Het antwoord op de vraag vind je in hoe we werken, en hoe we samenwerken met elkaar en de klant.

We zijn niet of/of, maar en-en, end-to-end. Een One-stop-shop scope & handelen als één is wat ons differentieert.

Je digitale end-to-end partner, in de breedste zin.

Waaruit bestaat jouw werk bij iO?

Samen met de Account Director neem ik de leiding over uitdagende en diverse projecten waar de (digitale) beleving van klanten centraal staat. Als Digital Projectmanager zorg ik dat organisaties zoals Philips, JBL en HP een optimale performance bereiken, maar ook de contactpersonen binnen deze bedrijven en instituties hun interne doelen behalen; en waar mogelijk ze kan verrassen met onze pool aan in-house expertise.

Verder waak ik streng over de kwaliteit van elk project en zorg ik ervoor dat onze klanten altijd de beste service krijgen. Ik zorg ervoor dat een project op budget en schema blijft, of het nou korte of steeds veranderende deadlines zijn, of uitdagende projecten met een lange runtime.

Dit vraagt natuurlijk veel schakelwerk, veel vertaal-momenten en punctualiteit om de orde te bewaken en een werkdag voor iedereen zo geolied mogelijk te houden – om ambities naar een hoger niveau te kunnen tillen.

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

Zelf ben ik sinds 2013 al op blockchains te vinden. Ik vind deze technologie niet alleen een van de belangrijkste, maar ook een van de spannendste trends/ontwikkeling binnen Marketing. We hebben natuurlijk het afgelopen jaar veel gelezen of gehoord over NFT’s, Web 3.0 en de Metaverse. Dit zijn allemaal ontwikkelingen die gestoeld zijn op blockchain-technologie, maar nog interessanter vind ik de doorontwikkelde versies hiervan, zoals de Ethereum-blockchain (met Smart Contracts, dApps en DAO’s) en Solana, een blockchain-platform die nog sneller, goedkoper en praktischer is – met een handelsvolume van 186 miljard (!) euro overigens.

Een groot deel van digitale marketing hangt samen met gecentraliseerde data-owners, niet alleen binnen SEA/SEO (Google), maar ook binnen Affiliate Marketing (TradeDoubler) en Content Marketing (YouTube). Wanneer (door blockchain) de transitie wordt gemaakt voor mensen zoals jij en ik om deze data te behouden en peer-to-peer te kapitaliseren, houdt dit voor marketeers in dat ze kunnen marketen zonder enige tussenpartij.

Ik vind dat hier zóveel te halen valt en we in onze marketing-sferen nog steeds niet volledig beseffen wat we voor ons hebben. De implicaties hiervan op Advertising – wanneer het eenmaal zo gaat zijn dat we niet meer naar Amazon, Google of Facebook gaan voor onze Digital Advertising, maar direct naar de communities. Natuurlijk zitten er nog groeipijnen in de ontwikkeling hiervan en bestaat er legitieme kritiek hieromheen, maar dit is niet de trend waar ik sceptisch of pessimistisch over plan te zijn; met alle respect naar de consument, klant en sector.

De waarde die steeds meer mensen vinden in deze tools betekent ook ruimte voor marketeers hier waarde in te zien.

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Jonge marketeers snappen inherent de waarde van Social Currency en/of Cultural Capital; wat zich reflecteert in de ideeën die ze hebben. Het is niet meer altijd “Koop deze paar schoenen!” Of “Bezoek dit evenement!”, het gaat meer om “Dit is de wereld die we creëren en we staan voor deze dingen.” Begrijp me niet verkeerd, het is heel logisch om te focussen op tastbare, materiële groei. Zwarte cijfers op papier. Maar wat zich nog moeilijk uitdrukt met inkt en papier is de culturele waarde, merkimago of gunfactor die een merk opbouwt.

De Return on Investment zit ‘m meer in hoe mensen de brand waarnemen wanneer dit gebeurt – en wanneer dit dus niet gebeurt. Goede voorbeelden zijn de successen van A24, Daily Paper, The New Originals of Aimé Leon Dore. Wat hier gebeurt is dat deze brands uitingen implementeren die op papier niet perse sensibel zijn. Daily Paper en TNO vangen niet perse de grote winst op de ticket-sales, maar als we kijken naar de grip van die twee partijen op de jongerencultuur, straatcultuur en makerscultuur; ze radieren succes. A24 kijkt niet alleen naar wat de massa wilt en consumeert, ze beginnen met welke verhalen belangrijk zijn om verteld te worden, investeert in de directors en de crews en heeft door constant te focussen op sublieme kwaliteit bijna een cult-following op Nike-levels. Op papier niet, maar voor de merkperceptie, merkimago en de andere immateriële assets maakt dit zoveel sense.

Jonge mensen in onze business die snappen dat marketing efforts niet meteen hoeven te converteren naar een directe sale

Wat zijn jouw ambities in ons vak?

In 2016 heb ik verschillende plannen voor mezelf geschreven. Wat ik snel heb geleerd is dat dingen niet gaan zoals ik zou verwachten. Ik schreef toen op dat ik een Art Director wilde worden en de wereld over wilde vliegen (ik was 20 jaar oud). Aan de andere kant heb ik ook veel dingen kunnen afstrepen (ik heb een vaste baan en heb eindelijk een mooie Apple Watch); dus antwoord geven op de vraag wat mijn ambities zijn nodigt uit naar bewust vooruit kijken.

Ook schreef ik iets anders op; en dit was dat ik mee wilde werken aan de nieuwe wereld, fysiek én digitaal; dus ja, ook VR. Deel wilde nemen van impactvolle campagnes, initiatieven en realiteiten. Ook heb ik heb een lang en moeilijk pad bewandeld om te komen waar ook nu sta en geef ik deze kennis, ervaring en netwerk graag door aan volgende generaties, net zoals is dat mij is gegund; en net zoals bij mijn vorige aandragen voor de Mediabelofte 2018. Door elke uur te infuseren met deze intenties, geloof ik dat deze ambities doorschijnen door elke strategie, elke creatieve asset en elke marketinguiting waar ik deel van uitmaak, waar mogelijk.

Dus concreet antwoord op deze vraag geef ik niet; wat ik wel kan zeggen is dat mijn passie voor marketing hier niet eindigt en zich zal uitbreiden naar verschillende domeinen binnen onze industrie. Met als einddoel als een brug te fungeren tussen kennis-, onderwijs- en bedrijfsdomeinen.

Wat is het laatste nieuws?

Er is dagelijks ontzettend veel nieuws te vinden, maar wat over 5 jaar het meest relevant zal zijn is dat we een globale marktcorrectie ondergaan. Slecht-presterende bedrijven en merken die net boven water bleven zullen we zien verdwijnen, maar ook zal dit kansen creëren voor de hoogvliegers om nog meer wind op te pakken; met de juiste strategie, executie, up-keep en natuurlijk: originaliteit.

www.iodigital.com/nl

www.crossmediacongres.nl

www.resultrecruitment.nl




Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.