Marketing Report
[De Belofte 2022] Shelley Zwartjes: DEPT helpt bedrijven voorop te blijven lopen door tech en marketing te combineren

[De Belofte 2022] Shelley Zwartjes: DEPT helpt bedrijven voorop te blijven lopen door tech en marketing te combineren

Shelley Zwartjes is Digital Marketing Consultant (SEO) bij DEPT. Zij is genomineerd voor De Belofte 2022. Wij spreken haar. De winnaar van De Belofte 2022 wordt bekend gemaakt op woensdag 8 juni op Cross Media Congres 2022.

Kun jij DEPT introduceren?

DEPT helpt bedrijven voorop te blijven lopen door tech en marketing te combineren. Ons motto is: Wij lossen vandaag de problemen van morgen op. We helpen onze klanten vooruit door innovatie, snelheid en door digitale teams slim in te zetten. Ons team van ruim 2.500 digitale specialisten is verspreid over meer dan 30 kantoren en 5 continenten. We boffen dat we meer dan 65 nationaliteiten binnen DEPT representeren en doen ons uiterste best om iedereen thuis te laten voelen. Maar we weten ook dat we altijd beter kunnen doen. Daarom werken we aan een meer diverse, gelijkwaardige en inclusieve organisatie. In 2023 zal ons personeelsbestand een betere vertegenwoordiging zijn van de samenleving als geheel en zal meer dan 40% van onze managers vrouwelijk of non-binair zijn.

Het is onze missie om een positieve impact te hebben op niet alleen onze mensen en klanten, maar op de maatschappij als geheel. We zijn trots op onze grootste prestatie in de #GoodCompany-reis van DEPT tot nu toe: het worden van een B Corporation.

Wat kan DEPT dat andere bedrijven niet kunnen?

Bij DEPT streven we onze big enough to cope, small enough to care cultuur na: we hebben de capaciteit om voor ieder bedrijf – ongeacht grootte en omvang – te werken en combineren dit met de snelheid en persoonlijke relaties van een lokale agency. DEPT is in een korte periode enorm gegroeid. Ik ben zelf mijn carrière begonnen bij Expand Online 5 jaar geleden, wat al snel werd omgedoopt tot DEPT. Ik heb het bedrijf zien groeien en dat is super tof! Het voordeel van een wereldwijde agency zijn, is dat de verschillende kantoren onderling kennis met elkaar delen en samenwerken. Door zowel met andere afdelingen als andere kantoren samen te werken, leer je meer van andere culturen, werkwijzen en marketing disciplines. Wat mij betreft is dit hét recept dat voor professionele en persoonlijke groei

Waaruit bestaat jouw werk bij DEPT?

Mijn werk bij DEPT bestaat uit veel verschillende aspecten. Ik ben eerste aanspreekpunt voor een aantal doorlopende klanten, waaronder Aruba, Parnassia Groep en Avans+, maar werk ook aan eenmalige SEO strategieën, projecten & pitches tussendoor. Daarnaast ben ik buddy van een junior en deel ik mijn kennis en inzichten van projecten met juniors en trainees. Met name het afgelopen jaar ben ik mij meer gaan bezig gaan houden met synergie tussen SEO en andere online marketing disciplines. Met name de synergie tussen SEO & SEA vind ik interessant. Momenteel ben ik bijvoorbeeld bezig om een workshop voor te bereiden voor zowel SEO als SEA consultants met als doel om nader tot elkaar te komen: hoe kunnen beide kanalen elkaar versterken? Welke inzichten zijn relevant om uit te wisselen en hoe pak je dat aan? En hoe kun je het beste omgaan met rapportages? Deze vragen behandel ik tijdens deze sessie. Doormiddel van een goede samenwerking op het gebied van search kunnen we het optimale resultaat bereiken voor de klant, bijvoorbeeld een zo hoog mogelijke totale omzet.

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

  • Quality over quantity: Iedereen kan van alles schrijven op een website. Maar door dat er zoveel websites zijn bestaat er ook veel misinformatie: iedereen is tegenwoordig een zogenaamde “expert”. De kwaliteit en ook de betrouwbaarheid van je content aantonen wordt daarom steeds belangrijker. Google rankt resultaten al op basis van het E-A-T principe (Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness). Wat mij betreft beginnen alle bedrijven die bepaalde claims maken (denk aan gezondheidsclaims), zo snel mogelijk met het onderbouwen van informatie door experts of wetenschappelijk onderzoek.
  • Alignment tussen andere kanalen: Alleen afzonderlijk naar digital marketing kanalen kijken vind ik te kort door de bocht. De kanalen beïnvloeden elkaar. Zorg er daarom voor dat je snapt wat je collega’s doen en praat met elkaar, om samen tot één strategie te komen!
  • Automatisering & tooling: Waarom handmatig analyses uitvoeren als er ook een groot deel automatisch kan? Hoe minder tijd consultants kwijt zijn aan handmatig werk, hoe meer de tijd zij kunnen nemen om de data in te duiken en deze te interpreteren.


Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Wat de gevestigde orde nog niet altijd snapt is dat er elke dag updates plaatsvinden in online marketing land. Ook in de wereld verandert er veel. Een strategie van één jaar of één maand geleden, kan nu alweer niet meer relevant zijn. Hierdoor is het belangrijk dat digital marketing consultants op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Maar ook marketing managers en andere stakeholders moeten bereid zijn om snel te schakelen en nieuwe dingen te testen. Alleen zo loop je als bedrijf niet continu achter de feiten aan.

Wat zijn jouw ambities in ons vak?

Mijn ambities zijn om door te groeien als strateeg bij DEPT. Ik vind SEO heel erg leuk en een website zie ik als het belangrijkste onderdeel van elke online marketing strategie. Een sterke technische website fundering en een goede contentstrategie moeten wat mij betreft het allereerst op orde zijn voor elke klant. Wanneer je dit niet op orde hebt, betaal je onnodig te hoge kosten met je Google Ads campagnes bijvoorbeeld. Wanneer de basis goed staat kunnen social kanalen en paid campagnes helpen om de doelgroep te bereiken en merkbekendheid te genereren. Mijn doel is om uiteindelijk voor elke klant en voor elke fase in de customer journey een goede marketingstrategie op te kunnen stellen.

Wat is het laatste nieuws?

Om nog even binnen de SEO/SEA synergie termen te blijven: Performance Max, het nieuwste campagne type van Google, wordt inmiddels ook bij DEPT voor verschillende klanten ingezet. Voor Performance Max campagnes wordt er gebruik gemaakt van machine learning voor het maken en optimaliseren van geautomatiseerde digitale advertenties. Performance Max is een combinatie van display, video advertenties, tekstadvertenties en Google Shopping en staat als nieuw soort advertentiemogelijkheid in Google Ads. Hoewel Performance Max stuurt op conversies, betekent dit niet dat Performance Max de heilige graal is. Voor een klant zag ik namelijk het organische verkeer flink naar beneden gaan nadat Performance Max op volle toeren werd ingezet. Er werd geadverteerd op keywords waar organisch al op positie 1 werd gerankt en waar geen paid concurrentie was. Aan de hand van zowel SEO als SEA analyses kwamen we er achter dat Performance Max organisch verkeer wegkaapte. Door te testen en bepaalde pagina’s & keywords uit te sluiten van de Performance Max campagne, hebben we de organische drop in het verkeer weer weten om te zetten naar groei. Daarnaast is het totale search verkeer en de totale omzet ook verder toegenomen nadat we pagina’s en keywords hadden uitgesloten. Moraal van het verhaal: er zijn veel ontwikkelingen gaande in digital marketing land. Kijk daarom niet alleen naar de resultaten van één kanaal, maar wissel inzichten uit en stem strategieën op elkaar af.

www.deptagency.com

www.crossmediacongres.nl

www.resultrecruitment.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief