Marketing Report
[De Belofte 2022] Thijs Jaski (Yune) over Ferdi Gökhan

[De Belofte 2022] Thijs Jaski (Yune) over Ferdi Gökhan

Dit jaar wordt voor de zesde keer de De Belofte gekozen. Deze prijs is in het leven geroepen door Media Meetings in samenwerking met Result Recruitment.

Wij publiceren de voordrachten van verschillende mensen in het vak. Het woord is aan Thijs Jaski, managing partner bij Yune.

Als we aan het eind van 2020, in het oog van de Corona-storm, als bureauleiders bepalen dat we moeten werken aan een nieuwe herpositionering, weten we nog niet dat we een kleine twee jaar later met dit gedachtengoed een van de meest prestigieuze accounts van Nederland ermee winnen: de Nederlandse Spoorwegen.

Wat we op dat moment ook niet weten, is dat een jongen van dan 26 jaar oud een cruciale rol gaat spelen binnen deze pitch en zelfs aan de basis staat van een fris en succesvol nieuw bureaugeluid, dat zowel binnen als buiten de muren van Yune opvalt en aantrekt. Bij klanten én personeel.

Het is de eerste handdruk die gelijk goed aanvoelt. Stevig, mannelijk. Een blik recht in de ogen. Niet intimiderend, maar vriendelijk, volwassen. Fitte jongen, dat ook. Die moet veel in de sportschool hangen, denken we.

Zijn cv zou normaal gesproken onder aan de stapel belanden. Want we zoeken toch vaak in ons eigen wereldje… Maar toch, als we als bureau in onze positionering het snijpunt tussen gedragswetenschap en creativiteit willen opzoeken, betekent dit ook dat we een andere mensen nodig hebben…


We nodigen Ferdi Gökhan uit. Een pientere jongen op papier: gedragswetenschapper, cum laude afgestudeerd in Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden, bijna drie jaar werkzaam als onderzoeker bij het neuromarketingbureau Braingineers. Hij wil wel komen praten. We schetsen onze filosofie in een aantal gesprekken. Tasten af. Dat is nodig, omdat we overduidelijk een andere taal spreken, als creatieven vs een wetenschapper.

Fast forward naar twee jaar later. We winnen NS als social bureau, na een pitch tegen tientallen concurrerende bureaus uit Nederland. Onze strategische pitch wordt gevoed vanuit wetenschap; Ferdi organiseert consumentenpanels in de aanloop, doet gedragsonderzoek, raadpleegt en destilleert wetenschappelijke literatuur en vertaalt deze in behoeften en gedragingen. Ferdi staat als Science Lead terecht vooraan wanneer ik het verlossende belletje krijg vanuit mijn contactpersoon: jullie hebben gewonnen.

Het NS-voorbeeld is slechts een klein doch belangrijk detail waarom ik Ferdi wil voordragen als Belofte 2022. Los van de rol die hij heeft gespeeld in de transformatie van Yune (een proces dat overigens nooit ophoudt), symboliseert hij een beweging waar de industrie hopelijk opvolging aan geeft. We hebben immers de mond vol van diversiteit en inclusie, maar houden onze deuren veelal gesloten voor zij die ‘anders’ zijn. We spreken honderduit over hoe we datagedreven werken, maar vinden het lastig dit echt concreet te maken als creatieve bureaus.

Belangrijker, en dat is wellicht het sterkste argument voor Ferdi als Belofte 2022: het moet leuk en leerzaam zijn om voor en met een bureau te werken. Je wilt als klant het gevoel hebben dat je iets ‘leert’, in plaats van dat er iets aan je wordt verkocht. Via onze socials, middels onze talks op events, en via intensieve samenwerkingen met de andere labels binnen IPG Mediabrands zoals het marktonderzoeksbureau Marketing Sciences, heeft Ferdi er mede voor gezorgd dat het weer leuk en leerzaam is om met Yune te werken. En dat heeft hij gedaan vanuit een natuurlijke, jeugdige en menselijke interesse. Ferdi opent hiermee - zonder dat hij dit wellicht doorheeft - de deuren voor andere type mensen, zowel in culturele achtergrond als professie.

Platgeslagen: Ferdi leert ons en onze klanten op dagelijks niveau op een begrijpelijke manier hoe het brein werkt, waarom mensen doen wat ze doen en waarom sommige content wel werkt, en andere niet. Ferdi houdt ons als bureau in het ‘nu’. En dat is, in een wereld waarin gedrag veranderlijker is dan ooit, het moeilijkste: dat we in het ‘nu’ blijven. Het is bewonderenswaardig voor een jongen van slechts 28 jaar jong.

Als we medio 2022 dan kijken naar ons nieuwe verhaal, de engaging social content die we met onze eigen science redactie maken, de hernieuwde website en de fantastische klanten die we hebben mogen verwelkomen, kijk ik reikhalzend uit naar de ontwikkeling van Ferdi en de waarde die hij in de toekomst gaat toevoegen. Voor Yune, voor merken én voor de industrie.

Met heel veel genoegen draag ik Ferdi Gökhan aan als De Belofte 2022.

Thijs Jaski

Managing Partner Yune
www.yune.nl

Over De Belofte 2022

De Belofte 2022 wordt bekendgemaakt op woensdag 8 juni tijdens het Cross Media Congres 2022 in Amsterdam.

De mediabelofte 2022 werkt in media- of marketingcommunicatie, bij een exploitant, bureau of adverteerder.

De mediabelofte 2022 moet op 8 juni 2022 jonger dan 30 jaar zijn.

Iedereen mag mensen voordragen voor De Belofte 2022. De laatste dag dat dat kan, is op vrijdag 6 mei 2022

Stuur jouw voordracht(en) met motivatie van jouw keuze naar bas@nederlandsmedianetwerk.nl.

www.crossmediacongres.nl

www.resultrecruitment.nl


Lees ook:

[De Belofte 2022] Arno Peperkoorn over talent


Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.