Marketing Report
[De Belofte 2023] Hilmar Mulder over Eva Breda nieuws

[De Belofte 2023] Hilmar Mulder over Eva Breda

Tijdens Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem wordt bekendgemaakt wie De Belofte 2023 is. Wij vragen mensen die staan genoteerd in de M100 lijsten 2023 om één persoon voor te dragen. De Jury van de Cross Media Awards kiest eerst de genomineerden en daarna de winnaar.

Hilmar Mulder, hoofdredacteur van Libelle draagt Eva Breda voor.

"Eva werkt nu precies één jaar bij Libelle.nl als editie redacteur: zij schrijft stukken die achter de betaalmuur van Libelle staan. Dat betekent dat haar stukken de journalistieke kwaliteit hebben die betalende bezoekers van Libelle mogen verwachten: goede invalshoeken, de juiste toon (echt en dichtbij) en mooie interviewkandidaten die een verhaal vertellen dat ontroert, verbaast, inspireert of aan het lachen maakt. Eva schrijft vooral de levensverhalen die de backbone van Libelle zijn. Uit onderzoek is meermaals gebleken dat onze lezeres Libelle koopt en leest om die herkenbare verhalen. We plaatsen er daarvan niet alleen wekelijks een in het blad, maar ook bijna dagelijks een online. Verhalen die grenzen aan het nieuws (zoals het verhaal van Anita, die door de stijgende prijzen niet meer rondkomt en het dagboek van Svetlana, die Oekraïne ontvluchtte) of aan het leven dat onze lezeres zelf leeft (Suzan, die long covid heeft, en Wiebke, die het trauma van haar moeder erfde).

De waarden van Libelle journalistiek vertalen

Eva weet precies hoe ze de waarden van Libelle journalistiek moet vertalen en levert daar ook een bijdrage aan. Zo interviewt ze wekelijks een vrouw die in een grensoverschrijdende situatie kwam waarin ze haar mond hield en achteraf dacht: waarom heb ik toen niets gezegd? Omdat aandacht voor grensoverschrijdend gedrag structureel moet blijven, totdat het niet meer nodig is. Eva: ‘Ik schrijf deze rubriek ook om de freeze-reactie te normaliseren (nee, je hoeft je niet schuldig te voelen), om slachtoffers te steunen en om de dialoog levend te houden’. Voorbeelden: het verhaal van Kyra, wier misbruiktrauma werd getriggerd door het gedrag van haar baas, het het verhaal van Chantal, die naaktmodel was en Hanna die veel grensoverschrijdend gedrag meemaakte in haar privéleven, maar nooit in haar sekswerk.

Uit onze data analyses blijkt -en dat weten we al heel lang- dat de lezers van het blad Libelle kopen voor deze levensverhalen en dat ze op libelle.nl graag en vaak terugkomen voor deze content. De stukken worden uitgelezen èn er worden vaak conversies op afgesloten. Waar Libelle zichzelf in de bijna 90 jaar dat ze bestaat uiteraard telkens opnieuw uitgevonden heeft, houden wij ook vast aan de kern van ons merk: betrouwbaar, persoonlijk en dichtbij en inspirerend. Die kernwaarden weet Eva te vertalen in haar succesverhalen.

Mentale gezondheidsproblemen onder jongvolwassenen

Daarbij heeft Eva een bijdrage geleverd aan het medialandschap door een doelgroep buiten Libelle te bedienen en in te spelen op een groeiend probleem: mentale gezondheidsproblemen onder jongvolwassenen. Zij maakte de podcast Komt een meid bij de psych, over de therapie die ze zelf onderging, om andere jongeren te stimuleren hun problemen aan te pakken. Na het succes van de podcast is zij gevraagd om columns te schrijven over mentale gezondheid voor AD.nl en voor Flair.

Eva combineert haar nieuwsgierigheid en empatisch vermogen met een gouden pennetje en een goed gevoel voor humor. In haar columns, haar podcast èn haar interviews valt haar gevoel voor details, gevoel voor de tijdgeest èn het vermogen om dat te vertalen naar journalistieke kwaliteit op.

Een eigen podcast

Die kwaliteit beheerst ze op alle productieniveaus. Zo schrijft Eva niet alleen, maar heeft ze haar eigen podcast ook van begin tot eind zelf geproduceerd. Daarbij laat ze op haar sociale media (15.900 volgers) zien dat ze ook daar haar doelgroep weet te bereiken en met hen in gesprek blijft.

Print, online, podcast, social: Eva weet haar verhaal op alle platformen te vertellen. Een 360-graden journalist zoals elke redactie er een zou willen hebben!

Komt een meid bij de Psych

Eva viel het afgelopen jaar vooràl op met haar podcast Komt een meid bij de Psych, die ze maakte naar aanleiding van haar eigen angsten. Ze sprak voor die podcast en haar columns ook met leeftijdsgenoten en deskundigen. Eva: ‘Ik geloof dat mijn generatie constructieve journalistiek en radicale openheid nodig heeft.’

Naar aanleiding van die podcast werd ze door Flair èn het AD.nl gevraagd om columns te schrijven over zelfontwikkeling en mentale gezondheid.

Tegelijkertijd bedacht ze voor Libelle haar eigen rubrieken (Waarom heb ik toen niets gezegd en Oorlog door de ogen van vrouwen) die (zoals bovengemeld) niet alleen zeer relevant zijn,
maar ook zeer succesvol zijn gebleken.

Waarom Eva een belofte is?

Juist nu heeft de journalistiek een warme stem nodig, met mededogen. Juist nu heeft de journalistiek radicale openheid nodig, ook van redacteurs. Juist nu is er behoefte aan constructieve journalistiek. Juist nu moeten ook jongeren een stem krijgen in de media want the future is theirs en de problemen zijn groot genoeg. Eva Breda is een piepjong journalistiek talent dat vrouwen een stem geeft en vrouwen van haar generatie een stem geeft bovendien ook. Met haar stukken, columns, podcast èn haar instagram account weet ze haar publiek te raken en inspireren. Eva levert voor Libelle, het AD èn Flair een zeer succesvolle bijdrage en belangrijke stem.

www.crossmediacongres.nl


De Belofte wordt mede mogelijk gemaakt door Result Recruitment


www.resultrecruitment.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief