Marketing Report
[De Belofte Forum] Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen? forum

[De Belofte Forum] Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Met enige regelmaat vragen wij een aantal beeldbepalende spelers in de markt naar hun mening in de rubriek FORUM.

Deze keer vragen we een aantal van de genomineerden voor De Belofte 2022:

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

 


Shelley Zwartjes, Digital Marketing Consultant (SEO) bij DEPT: Wat de gevestigde orde nog niet altijd snapt is dat er elke dag updates plaatsvinden in online marketing land. Ook in de wereld verandert er veel. Een strategie van één jaar of één maand geleden, kan nu alweer niet meer relevant zijn. Hierdoor is het belangrijk dat digital marketing consultants op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Maar ook marketing managers en andere stakeholders moeten bereid zijn om snel te schakelen en nieuwe dingen te testen. Alleen zo loop je als bedrijf niet continu achter de feiten aan.


Daryl Fransz
, Senior Creative bij MIX: Het is vanzelfsprekend nooit zo zwart-wit als deze vraagstelling, maar… Wat er soms vergeten wordt: Is dat niemand zit te wachten op reclame. Dit moet altijd het uitgangspunt zijn. Dit besef is bij de jonge generatie meer aanwezig, doordat zij vanaf jongs af aan veel meer prikkels ontvangen dan de gevestigde orde dat in hun jeugd heeft ervaren. Dat betekent dat emotie essentieel is. En een idee nooit te eenvoudig is. Complexe ideeën zijn er daarentegen ten overvloede. En daar heeft niemand tijd voor.


Naomi Touré
, Marketing communication specialist bij Samsung: Door de digitalisering en opkomst van social media verandert de wereld in een rap tempo ten opzichte van 10 jaar geleden. Waarin vroeger een tv spotje voldeed om consumenten te bereiken, is dit al lang niet meer genoeg.

Zeker de Gen Z’ers stellen hoge eisen aan merken en is een gelikte campagne met een mooi verhaal niet de manier om deze doelgroep voor je te winnen. Het gaat tegenwoordig om veel meer dan dat, zoals authentcity, credibility, consistency en practice what you preach. Ofterwel, doen wat je beloofd , niet alleen contact maken met je doelgroep, maar echt de verbinding opzoeken.

De gevestigde orde is soms nog te veel gefocust op quick-wins, op korte termijn grote groepen bereiken om zo snel mogelijk producten te verkopen. Dit is echter niet de manier om je merk te bouwen in deze snel veranderende wereld. Dit doe je juist door in je merk te investeren op de lange termijn, de tijd nemen om de doelgroep te leren kennen, risico’s durven nemen, keuzes maken en onderdeel te worden van subculturen i.p.v. de grote mensen massa. Zo kun je een sterk merk neerzetten, onderhouden en daarmee echt impact maken. Op deze manier wordt je een merk waar de (jongeren) doelgroep onderdeel van wil zijn.


Ferdi Gökhan
is Head of Science bij Yune en De Belofte 2022:Wat jonge mensen wel snappen is de loyaliteit aan jezelf. De loyaliteit om nieuwe ervaringen op te doen, je ontwikkeling voorop te stellen, en wat vaker uit je comfort zone te stappen. Wanneer de gevestigde orde het over loyaliteit heeft gaat het vooral over loyaliteit aan je werkgever, vrienden of relatie. Millenials worden dan ook wel eens bestempeld als de generatie met een gebrek aan commitment. Ik zie het anders. Uiteindelijk ben ik toch van mening dat je een loyaliteit hebt naar jezelf om er het beste uit te halen, te blijven leren, en een leuke tijd te hebben. Vraag jezelf eens wat vaker af of jouw omgeving het beste uit jou haalt, en andersom. Dit kan betekenen dat je wat vaker weg moet blijven van de gebaande paden en uit je comfortabele wereldje moet stappen. Wees dan vooral eerlijk naar jezelf, je zult me later dankbaar zijn.


Nigel Melaan
 is Projectmanager bij iO: Jonge marketeers snappen inherent de waarde van Social Currency en/of Cultural Capital; wat zich reflecteert in de ideeën die ze hebben. Het is niet meer altijd “Koop deze paar schoenen!” Of “Bezoek dit evenement!”, het gaat meer om “Dit is de wereld die we creëren en we staan voor deze dingen.” Begrijp me niet verkeerd, het is heel logisch om te focussen op tastbare, materiële groei. Zwarte cijfers op papier. Maar wat zich nog moeilijk uitdrukt met inkt en papier is de culturele waarde, merkimago of gunfactor die een merk opbouwt.

De Return on Investment zit ‘m meer in hoe mensen de brand waarnemen wanneer dit gebeurt – en wanneer dit dus niet gebeurt. Goede voorbeelden zijn de successen van A24Daily PaperThe New Originals of Aimé Leon Dore. Wat hier gebeurt is dat deze brands uitingen implementeren die op papier niet perse sensibel zijn. Daily Paper en TNO vangen niet perse de grote winst op de ticket-sales, maar als we kijken naar de grip van die twee partijen op de jongerencultuur, straatcultuur en makerscultuur; ze radieren succes. A24 kijkt niet alleen naar wat de massa wilt en consumeert, ze beginnen met welke verhalen belangrijk zijn om verteld te worden, investeert in de directors en de crews en heeft door constant te focussen op sublieme kwaliteit bijna een cult-following op Nike-levels. Op papier niet, maar voor de merkperceptie, merkimago en de andere immateriële assets maakt dit zoveel sense.

Jonge mensen in onze business die snappen dat marketing efforts niet meteen hoeven te converteren naar een directe sale.

 


Liana Garcia dos Santos
, Senior Programmatic Trader bij Havas Media: Als mediabureau moeten we altijd blijven anticiperen op nieuwe trends en technologieën om de klanten goede diensten aan te bieden, de afgesproken doelstellingen te behalen en de juiste doelgroep te bereiken op alle (nieuwe) kanalen. We zouden kunnen zeggen dat mediabureaus niet vasthouden aan hun oude way of working maar flexibel zijn en ready for change.

Het is interessant om te zien dat vaak klanten die al langer bestaan, niet alle mogelijke kansen benutten als we kijken naar de media-inzet. Wanneer er een TV commercial live wordt gezet, wordt dit vaak versterkt met online video. Echter, zien we dat de TV commercial dan wordt ingekort voor het desbetreffende kanaal, maar dat de creatie niet toepasbaar wordt gemaakt voor het medium. Ze maken als het ware één mediaboodschap (video) voor alle kanalen. Daarentegen, worden de verschillende platformen die we kunnen inzetten op andere manieren geconsumeerd door de consument. Het is aan ons de taak om daarop in te spelen en met een gepaste creatie te komen die de doelgroep en platform aanspreekt. Zo moeten we voor onze social kanalen de content short en snappy houden aangezien consumenten maar een korte aandachtsspanne hebben. Voor kanalen zoals YouTube waarin mensen al bewust online video's consumeert, zal de aandacht groter zijn waardoor langere video's gewenst zijn om de merkboodschap over de brengen. Ook heb je nieuwere kanalen zoals TikTok, waarin geluid en muziek juist centraal staan in de belevingswereld van de consument. Het gebruik van geluiden is een enorme boost voor potentiële viraliteit en trends ontstaan op deze manier op het platform. Dit zijn dus enkele factoren waar de klant rekening mee moet houden wanneer creaties worden gemaakt.

Als jonge mediaprofessionals zijn wij ons meer bewust van de trends die zich afspelen in het medialandschap en het is dus aan ons de taak om de klant te blijven informeren van de nieuwe kanalen en de kenmerkende eigenschappen die de creaties moeten hebben op deze platformen. Echter, zal de klant uiteindelijk moeten meebewegen en het niet safe spelen maar risico's moeten nemen om als merk te kunnen blijven groeien en top of mind te blijven bij de consument.

Bodine van Styrum, Applied Behavioral Scientist bij Open Now: Duurzaamheid moet overal in worden meegenomen, ook in het maken van creatief werk. Van strategie tot aan productie moeten we nadenken over wat de impact van ons werk is. Enkel geld verdienen voor aandeelhouders is niet meer van deze tijd. Er moet ook een meerwaarde geleverd worden aan milieu en maatschappij. Ik ben van mening dat bureaus niet toekomstbestendig zijn als ze zich hier niet bewust van zijn en er geen actie op ondernemen.

 


Nino Stoffels
, strateeg bij Natwerk: Dat jonge mensen op een andere manier naar reclame zijn gaan kijken. Dat betekent dat een doorsnee, voor de hand liggend TVC scriptje het niet snel meer doet. Begrijp me niet verkeerd. TVC is een iconisch medium en zou heel goed gebruikt kunnen worden. Het helpt alleen niet dat 9 van de 10 dingen die de wereld in geslingerd worden niet gewenst zijn, niets toevoegen en er vaak ook niet uit zien. Het gaat veel meer om de verbinding die een merk met de consument opzoekt, in plaats van de middelen die ervoor worden ingezet. De boodschap en de creativiteit van het idee ontstijgen zo de middelen. En eigenlijk is dat de ultieme manier van je doelgroep bedienen. Je gaat op zoek naar iets dat bij hen past, wat voor hen gemaakt is, waar ze hopelijk écht wat mee kunnen. Dat lukt niet met een doorzapreclame.

 


Louise van Britsom, Creative Strategist bij Wieden + Kennedy: Wit perspectief staat niet gelijk aan goede sales. Je hebt een diversiteit aan perspectieven en representatie nodig, waar de hele samenleving zich in kan herkennen, om goed werk te maken en relevant te blijven. Dit geldt niet alleen om de beelden die je produceert, maar ook om de samenstelling en cultuur van je bedrijf.

Iedereen doet zijn best en iedereen werkt met blinde vlekken. Als je niet weet hoe je kunt veranderen, schakel dan de juiste hulp in en wees bereid om te leren. Zolang je leert en transformeert dan zijn de verleden fouten het toch nog waard geweest.

PlusPlusone is bijvoorbeeld een mooi initiatief, waardoor ook mijn perspectief een erkende realiteit in onze industrie is geworden.

 

www.resultrecruitment.nl

Abonneer je op onze nieuwsbrief.