Marketing Report
De NPO en de VRT gaan intensiever samenwerken

De NPO en de VRT gaan intensiever samenwerken

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en de Vlaamse openbare omroep VRT gaan intensiever samenwerken. De samenwerking moet leiden tot meer gezamenlijke programma’s, het uitwisselen van programma’s, het delen van technologie en innovaties, het ontwikkelen van technieken om desinformatie te detecteren (en tegen te gaan), de gezamenlijke productie van educatief materiaal en het delen van strategisch onderzoek.

Bij de samenwerking staat creëren van maatschappelijke meerwaarde centraal. Frederieke Leeflang, bestuursvoorzitter van de NPO: “We delen als landen al zoveel met elkaar en dat gaan we nu dus ook op het gebied van media doen. Maatschappelijk, cultureel en economisch is dit voor beide landen een ontzettend belangrijke stap.” 

Achtergrond van de samenwerking is de wil om beter op te willen boksen tegen grote mediabedrijven die al synergievoordelen hebben zoals RTL Group, maar ook de big tech/mediabedrijven als Netflix, Walt Disney Company, Paramount, Comcast, Warner Bros. Discovery, Apple, Meta (Facebook) en anderen.

Frederik Delaplace, CEO van de VRT: “We slaan de handen ineen om nog méér openbare omroep te zijn voor al onze kijkers en luisteraars.”

Martijn van Dam, lid van de Raad van Bestuur van de NPO: “We zien allerlei partijen om ons heen die internationaal kunnen opereren en daar voordeel van hebben. Als publieke omroepen kunnen we dat ook door vanuit ons gedeelde DNA de handen ineen te slaan in een nog een sterkere samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen.

Een uitwisseling waardoor wij allebei nog beter ons publiek kunnen bedienen en die bovendien een positieve impact kan hebben op de hele mediasector in beide landen.”

Lieven Vermaele, directeur Partnerships & Operations bij de VRT: “Het toenemende belang van een openbare omroep voor de samenleving én de huidige uitdagingen in medialand brengen ons samen. Niet voor een beetje ad hoc samenwerking, maar voor een intensief en duurzaam partnerschap.” 

Benjamin Dalle, Vlaams Minister van Media (CD&V): “Nederland en Vlaanderen hebben elkaar heel wat te bieden. Onze twee sterke publieke/openbare omroepen gaan nog intenser samenwerken ​en ervoor zorgen dat mediagebruikers in Nederland en Vlaanderen kunnen genieten van het kwaliteitsvolle aanbod van beide omroepen.

En dat op een manier die aansluit bij de vaak digitale voorkeuren van de moderne mediagebruiker. Maar dat is slechts een eerste stap: er komen nog meer initiatieven die het medialandschap in Vlaanderen en Nederland sterker met elkaar willen verbinden. Op die manier willen we ervoor zorgen dat onze mediaspelers én kijkers klaar zijn voor de uitdagingen van morgen.”

Coproducties

De NPO en de VRT geven het startschot voor het realiseren van een aantal coproducties. Frans Klein, directeur video van de NPO: “Diverse teams werken nu aan de verhalen die we samen willen vertellen, formats die we samen willen ontwikkelen. Denk daarbij aan vernieuwende dramaseries, online producties, maar ook podcasts.” Er zal minstens één grote videoproductie per jaar als gezamenlijke productie worden gemaakt.

Ricus Jansegers, algemeen directeur Content bij de VRT: “We kunnen ervaringen uitwisselen en daarvan leren. Uiteindelijk willen we een ruime catalogus aan programma’s beschikbaar maken voor elkaars publiek, met een focus op genres en vormen die verrassen en meer inzicht bieden in elkaars cultuur en identiteit.”  

De eerder aangekondigde dramaserie Arcadia is de eerste volwaardige coproductie tussen VRT en NPO – met steun van de Duitse omroep ARD en het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). Dit groots opgezette dystopische drama is in de loop van 2023 in Vlaanderen en Nederland te zien. 

De NPO en de VRT gaan elkaars aanbod in de beide landen nog zichtbaarder maken op de eigen publieke digitale platformen NPO Start/NPO Luister en VRT MAX. Het is de ambitie om de digitale platformen verder te verrijken door de onderlinge uitwisseling van podcasts en videoreeksen. Daarnaast wordt bekeken of succesvolle acties of projecten bij de ene omroep ook kunnen worden opgezet bij de andere. 

Technologie & innovatie

Op het gebied van technologie ligt de focus op versterking van de digitale platformen VRT MAX en NPO Start/NPO Luister. Beide organisaties delen functionaliteiten, publieke data-algoritmes, maar ook samenwerkingen rond innovatie.

Ook willen de NPO en de VRT gaan samenwerken rond een op te zetten data-infrastructuur waarin persoonlijke (gebruiks)gegevens weer in handen komen van gebruikers zelf.

Maatschappelijke meerwaarde 

De VRT ende  NPO gaan verder concreet samenwerken op het gebied van de maatschappelijke meerwaarde en de daadwerkelijke impact die een publieke/openbare omroep heeft in de samenleving.  Zo krijgen twee VRT-projecten een Nederlandse variant: het educatief pakket EduBox, (ook dankzij een EU-subsidie en de inzet van omroep NTR) met ook de ontwikkeling van gezamenlijke Eduboxen.

Ook worden de krachten gebundeld rond de bestrijding van desinformatie. Denk hierbij aan de ontwikkeling van tools die journalisten en mediamakers ondersteunen bij het detecteren van fake news. Ook resultaten van strategisch onderzoek op het vlak van maatschappelijke trends, mediagebruik, internationale markttrends, het aanwenden van sociale media door publieke omroepen, mediawijsheid en e-inclusie, worden meer en actiever gedeeld met elkaar. 

De VRT en de NPO zijn met hun lineaire televisie- en radiozenders in Nederland, Vlaanderen en Brussel volledig te ontvangen via nagenoeg alle providers die vaak ook de terugkijkfunctie aanbieden. Een deel van het on demand aanbod via VRT Max en NPO Start/NPO Luister is in het andere land soms vanwege auteursrechten afgeschermd. De VRT is in september 2022 begonnen met het promoten van zijn tv-aanbod in Nederland via het pr-bureau Talking Birds.

Karen Donders, directeur Publieke Opdracht, Talent en Organisatie bij de VRT: “Deze samenwerking tussen de twee publieke omroepen vertrekt vanuit ons gezamenlijke DNA, namelijk niet winstgedreven, maar vanuit een maatschappelijke ambitie. We bundelen onze krachten op voorheen ongeziene wijze.”

 

Zie ook: VRT gaat aanbod Eén, Canvas en Ketnet promoten in Nederland via Talking Birds

www.vrt.be
www.npo.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.